In 7 stappen naar een ambitieus en haalbaar plan

Een goed plan is de eerste stap naar een goed resultaat.
Nu 2014 is gestart, is het tijd om een ambitieus en haalbaar plan te maken voor je onderneming.
Een plan geeft richting. Een plan motiveert je om na te denken over wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Een plan geeft antwoord op onder andere de volgende vragen:

  • Wat ga ik doen om mijn missie nog meer uit te dragen?
  • Hoe ziet mijn aanbod in 2014 er uit?
  • Wie zijn mijn klanten?
  • Wat is mijn omzetdoelstelling?
  • En mijn winstdoelstelling?
  • Etc.

Het is inspirerend én van wezenlijk belang om over deze en vele andere vragen na te denken. Inspirerend omdat je er energie van krijgt om je te richten op de ontwikkeling van je onderneming. En van wezenlijk belang omdat je plannen nodig hebt om succes te boeken. Als je dromen hebt, zullen je dagelijkse acties bewegen in de richting van die dromen waarmee je je dromen kans geeft om waarheid te worden.

In deze nieuwsbrief geef ik je de 7 stappen om een ambitieus en haalbaar plan voor 2014 op te stellen.

Stap 1. Herinner je waar je voor staat
Je missie is de basis waarop je bouwt. Wat wil je bereiken met je onderneming? Waar sta je voor? Een helder antwoord op die vragen geeft richting voor je bedrijfsactiviteiten. Zo is het bijvoorbeeld mijn missie dat heel ondernemend NederlandFinancieel Bewust Onderneemt! 

Stap 2: Droom
Dromen, brainstormen, een dag op de hei. Het maakt niet uit hoe je het noemt, als je maar de tijd neemt om je blik op de toekomst te richten. Het helpt vaak om dit met een zakenpartner te doen. Door hardop uit te spreken waarvan je droomt, zet je het neer in de werkelijkheid. Zo vertelde ik Ronald over mijn gedroomde Event (28 maart; Save the date!). En hier kun jij je er voor aanmelden.

Stap 3: Stel doelen
Bij het stellen van doelen is het handig om je te richten op een stukje zekerheid (behoud van inkomen) én een stukje vernieuwing (waarmaken van je dromen). Wanneer je je teveel richt op zekerheid wordt het saai en heeft je onderneming ook weinig toekomst. Je enkel richten op je dromen kan er voor zorgen dat er geen brood op de plank komt.
Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat wil ik dít jaar bereiken?
  • Welke dromen ga ik omzetten in acties?
  • Wat zijn mijn inkomensbronnen?
  • Welke klanten wil ik behouden en welke klanten wil je welkom heten?

Stap 4: Vertaal je plannen in cijfers
Als je je doelen helder voor ogen hebt, is het zaak hier euro’s aan te verbinden. Want, als je plannen op papier niet winstgevend zijn, kan de werkelijkheid al helemaal geen winst opleveren. Wil je hulp met deze stap? Hou dan het trainingsaanbod in de gaten en volg de training ‘Financiën voor ZZP’ers’
4a. Start met het omzetdoel.
Wat ga je doen, Hoeveel brengt dat op (per uur, dag, product etc) en hoeveel doe je er van het komende jaar. Zet dit in een begroting (gebruik hiervoor bijvoorbeeld deze gratis begroting) en je hebt je omzetdoel inzichtelijk.
4b. Breng nu je kosten in kaart
De vraag die je jezelf stelt is: Welke kosten moet ik maken om mijn omzetdoelstelling te behalen. Denk aan marketingkosten, ontwikkelkosten, website etc. Kijk ook naar maandelijkse en jaarlijks terugkerende kosten zoals telefoonkosten, verzekeringen, boekhoudpakket etc. Maak budget vrij voor het volgen van een opleiding of training. Dit leerde ik trouwens van een cursist van mij. Ze maakte ieder jaar een bepaald budget vrij voor coaching of training. En dat maakte ze dan ook op! Wat een rijkdom, om ieder jaar te investeren in je eigen ontwikkeling.
Bepaal daarnaast hoeveel je nodig hebt om in je levensonderhoud te voorzien.
4c: Beoordeel je winst
Trek je kosten van je omzet af en je hebt zicht op je winst. Beoordeel dit getal. Als je geprognosticeerde winst te weinig is (of het is zelfs een verlies), dan zijn er twee opties. Of je omzet moet omhoog (meer uren / producten of een hoger tarief), óf je kosten moeten omlaag.

Stap 5: Onderneem Financieel Bewust
Financieel Bewust Ondernemen betekent dat je in je bedrijfsvoering óók het financiële aspect meeneemt. Dat je weet hoe je er voor staat en welke acties je moet nemen om een financieel gezond bedrijf te hebben. Dat je de juiste vragen kunt stellen aan je boekhouder / accountant / fiscalist, en dat je zijn antwoord goed verstaat. Een belangrijk element hierin is dat je je eigen jaarrekening (Balans en Resultatenrekening) kunt lezen. Je hebt er niets aan om veel geld te betalen aan een accountant of boekhouder en de jaarrekening vervolgens ongezien in een la te leggen. Je moet deze lezen en interpreteren.
Stap 6: Maak een actieplan
Een actieplan is de vertaling van lange termijn doelen naar concrete acties. Onder één doel kunnen wel tien of twintig acties hangen. Vraag je bij iedere actie af: Wanneer moet ik deze uitvoeren? En zet de actie ook daadwerkelijk in je agenda of in een to-do lijst. Liefst één die vanzelf een melding geeft als het zover is, zodat je de actie niet vergeet als je weer midden in je dagelijkse werkzaamheden zit. Een concrete actie van mij is bijvoorbeeld het schrijven van deze nieuwsbrief.

Stap 7: Evalueer je plan regelmatig
De laatste stap richting het waarmaken van je plannen is een regelmatige evaluatie. Bekijk regelmatig je plan en beoordeel of je nog op de goede richting bent. Stel je plan bij als dat past. Zet nieuwe acties in je agenda. Bekijk en beoordeel je cijfers en gebruik deze waardevolle bedrijfsgegevens ook als ingrediënt voor de beoordeling van je voortgang. Als je hulp nodig hebt bij de cijfermatige kant van je onderneming; kijk dan eens bij mijn cursusaanbod, of mail me. Ik denk graag met je mee welke training voor jou het beste is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.