Auto op de zaak of privé?

De afgelopen maanden waren voor mij echt vakantiemaanden. Drie weken heerlijk warm Frankrijk waren daarin het hoogtepunt. Mijn bedrijfsfinanciën heb ik lekker even laten liggen. Alhoewel, we hebben deze zomer een nieuwe auto gekocht. En daarbij rees natuurlijk de vraag: schaffen de die privé aan, of zetten we die op de zaak? Een vraag waar jij wellicht ook mee te maken hebt of krijgt. Vandaar het artikel van deze keer:
Auto privé of op de zaak?

Artikel: Auto privé of op de zaak?

Wanneer je je auto zowel zakelijk als privé gebruikt, mag je kiezen of je deze tot je privé-vermogen rekent of dat je hem op de zaak zet. Gebruik je je auto minder dan 500 kilometer privé, dan mag je niet kiezen. Dan ziet de belastingdienst de auto als een zakelijke auto.
De keuze maak je bij aanschaf. Je kunt een eenmaal gemaakte keuze niet zomaar wijzigen.
De afweging of je een auto privé of op de zaak aanschaft, is waarschijnlijk een financiële. Je zoekt de goedkoopste oplossing. Wat het goedkoopste is, heeft met name te maken met de fiscale gevolgen.
Onderstaand geef ik eerst de samenvatting, en dan ga ik op sommige onderwerpen specifiek in.

Samengevat – auto op de zaak

  • Alle kosten (waaronder afschrijvingen, verzekeringskosten, onderhoud en benzine) zijn fiscaal aftrekbaar.
  • Ook de btw bij aanschaf is aftrekbaar.
  • Fiscale bijtelling wanneer privégebruik hoger dan 500 km per jaar.

Samengevat – auto privé

  • 19 cent per zakelijk gereden kilometer is aftrekbaar
  • 75% van de btw op alle brandstof en onderhoud is aftrekbaar

Auto op de zaak – bijtelling voor privé-gebruik
Gebruik je de zakelijke auto voor meer dan 500 kilometer per jaar privé; dan heb je te maken met de fiscale bijtelling. Dit betekent dat je een percentage van de cataloguswaarde van de auto moet optellen bij je inkomen. Je betaalt daar dus inkomstenbelasting over. Dit percentage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Er zijn 4 tarieven:
0% – voor nul-emissie auto’s waaronder elektrische auto’s
14% – voor zeer zuinige auto’s
20% – voor zuinige auto’s
25% – voor alle andere auto’s
Hier lees je de hoeveel je voor jouw auto moet bijtellen.
De bijtelling kan overigens nooit meer zijn dan de werkelijke autokosten.

Wanneer je de zakelijke auto minder dan 500 km per jaar privé rijdt, hoef je niets bij te tellen. Je moet dit wel bewijzen door middel van het bijhouden van een rittenregistratie. Hierin staat per rit o.a. de datum, de begin- en eindstand van de kilometerteller, het vertrek- en aankomstadres en of het een privé of zakelijke rit betrof. Let op: De rittenregistratie geldt dus voor alle met die auto gemaakte kilometers, en niet alleen de privé kilometers. Hier staan de eisen van de rittenregistratie.

Auto privé – btw aftrekbaar
Dat je 19 cent per gereden kilometer mag opvoeren als zakelijke kosten, dat weten de meeste ondernemers wel. Maar dat je daarnaast een deel van de btw mag aftrekken is voor veel ondernemers nieuw. De basisregel is dat je de btw op onderhoud, reparatie en gebruiksosten (benzine) procentueel (percentage zakelijk gebruik van totaal gebruik) mag aftrekken.

Om aan te kunnen tonen hoeveel procent van de kilomters zakelijke kilometers zijn, moet je een kilometeradministratie bijhouden.

Hou je geen kilometeradministratie bij, dan mag je 75% aftrekken.

Bewaar dus alle bezine- en onderhoudsbonnen!

Let op; gebruik je je auto minder dan 500 km privé, dan moet deze op de zaak staan.

Wat is goedkoper?
Wat de goedkoopste keuze is, is afhankelijk van:

  • het aantal te rijden kilometers
  • de verhouding zakelijk / privé
  • de aanschafwaarde en leeftijd van de auto
  • de kosten (onderhoud, verzekeringen etc.)

Uit bovenstaande lijstje blijkt van hoeveel zaken je keuze afhankelijk is. Een algemeen advies kan ik dan ook niet geven. Wel  circuleren er op internet diverse tools waarmee je een berekening kunt maken. Ik heb geen oordeel over de juistheid van de tools; raadpleeg in geval van twijfel ook je accountant of boekhouder!

Tools:

Telegraaf

Berekenhet

Result

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.