10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2017 je geen hoofdpijn bezorgt!

10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2017 je geen hoofdpijn bezorgt!

De aangifte inkomstenbelasting over 2017 moet weer gedaan worden. Ik hoorde vandaag op de radio dat 8 op de 10 mensen al aangifte heeft gedaan. Ik gok dat het gros van de ondernemers bij die andere 2 zit.

Anyway, als jij de aangifte nog moet (laten) doen, heb ik een aantal hele belangrijke, nuttige en geld besparende tips voor je! Sommige tips zijn voor iedereen, sommige alleen voor ondernemers die zelf hun aangifte inkomstenbelasting doen en sommigen speciaal voor ondernemers die de aangifte inkomstenbelasting uitbesteden aan hun boekhouder / accountant.

Tip 1: Maak een planning (iedereen)

Of je nu zelf je aangifte doet, of dat je hem uitbesteedt, een goede planning voorkomt veel stress. Bepaal voor jezelf wanneer je de aangifte wilt doen en noteer dat moment in je agenda. Reken vanuit daar terug en bepaal wat je wanneer gedaan wilt hebben. Onderdelen die er in ieder geval in je planning moeten staan zijn:

  • Urenregistratie en kilometeradministratie up to date.
  • Boekhouding bijgewerkt.
  • Documenten verzameld (voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017; kopie laatste bankafschrift zakelijke rekening(en); kopie bankafschrift privé rekeningen(en) van 1 januari 2017; jaaropgave hypotheek; WOZ opgave; fiscale informatie fiscale partner; overzicht betaalde premies AOV; overzicht betaalde premies oudedagsvoorziening; overzicht werkzaamheden die op 31 december 2017 vooruitgefactureerd zijn en werkzaamheden die op 31 december al wel uitgevoerd maar nog niet gefactureerd zijn).

Tip 2: Maak heldere afspraken (uitbesteden)

Voor je boekhouder / accountant ben jij één van de velen. En als zzp’er ben je meestal niet de allerbelangrijkste. Als je niets afspreekt, ligt jouw dossier straks onderop de stapel. Maak dus goede afspraken met je boekhouder / accountant. Doe dat nu, zodat ook jouw aangifte wordt ingepland!
Maak bijvoorbeeld onderstaande afspraken:

  1. Wanneer lever jij alles aan?
  2. Wat lever je dan precies aan?
  3. Wanneer ontvang jij het eerste concept van de cijfers en de vragen die de boekhouder / accountant nog voor je heeft?
  4. Wanneer reageer jij daar op?
  5. Wanneer wordt de definitieve aangifte ingediend?

Nú is het juiste moment om deze afspraken te maken, dus: Pak de telefoon!

Tip 3: Hou rekening met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (iedereen)

Behalve dat we allemaal inkomstenbelasting moeten betalen, moeten we ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Het is een hele mond vol, maar het komt erop neer dat je twee blauwe enveloppen ontvangt. En de inkomensafhankelijke bijdrage zvw kan oplopen tot bijna € 3.000 over 2017. Het is een behoorlijke tegenvaller als je die over het hoofd had gezien. Hou er dus in je hoofd en in je cashflowplanning rekening mee! In tip 10 vertel ik je hoe je berekent hoeveel jij moet reserveren voor de inkomensafhankelijke bijdrage zvw.

Tip 4: Zet het geld apart (iedereen)

Zet maandelijks geld apart zodat de blauwe envelop straks niet als een uiterst onaangename verrassing op de (digitale) deurmat ploft. Wil je weten hoeveel geld je iedere maand opzij moet zetten? Scroll dan snel naar tip 10! Ben je nu te laat om de IB voor 2017 te reserveren? Start dan in ieder geval zo snel mogelijk met de reservering voor de aanslag 2018 zodat je volgend jaar super relaxt de aanslag betaalt!

Tip 5: Vraag uitstel aan (iedereen)

Weet je niet zeker of het gaat lukken om de aangifte tijdig (voor 1 mei 2018) te doen? Vraag dan uitstel aan. Dat kan door middel van een telefoontje naar 0800-0543. Als je je burgerservicenummer bij de hand hebt, heb je binnen 1 minuut uitstel tot 1 september 2018.

Tip 6: Lever alles in één keer volledig en goed aan (uitbesteden)

Het heen en weer mailen, de vragen als ‘ja maar dat had ik toch al doorgestuurd’ en het checken of alles compleet is, kosten veel geld en tijd. Je bespaart tijd, geld (met gemak honderden euro’s) en ergernis wanneer je alles in één keer, op tijd en goed inlevert:

Alles: Wat ‘alles’ is, verschilt per ondernemer. Je kunt je boekhouder / accountant vragen of hij een standaard aanleverlijstje heeft, maar je kunt die ook zelf maken en aan hem voorleggen.

In één keer: Verzamel alles in een (digitaal) mapje en lever het hele (digitale) mapje in één keer aan. Dan hoeft je boekhouder / accountant namelijk maar één keer te controleren of hij alles heeft. Dat scheelt opnieuw tijd en geld.

Op tijd: Wanneer je een oplever afspraak hebt gemaakt met je boekhouder / accountant (tip 2) dan is het essentieel dat je je hier aan houdt. Een boekhouder / accountant plant jouw aangifte in. Wanneer jij de spullen niet tijdig aanlevert, is het maar de vraag of hij een week later opnieuw tijd voor jouw aangifte kan inplannen. Het is waarschijnlijker dat jouw aangifte opnieuw moet worden ingepland; misschien wel enkele maanden later.

Goed: Het klinkt voor de hand liggend, maar zorg dat je checkt en dubbelcheckt of je alles goed hebt aangeleverd. Het corrigeren van fouten kost altijd onevenredig meer tijd dan het in één keer goed doen. Een fout moet eerst ontdekt worden, daar moet met jou over gecommuniceerd worden, dan moet jij de juiste gegevens opnieuw aanleveren en dan moeten die opnieuw gecheckt worden. Zet die tijdsinvestering af tegen het uurtarief van je boekhouder / accountant en jouw eigen uurtarief en je weet wat de fout kostte…

Tip 7: Bereken vooraf globaal hoeveel je moet betalen! (Iedereen)

Sommige ondernemers zeggen: “De aangifte inkomstenbelasting moet je gewoon zelf doen. Makkie. Je vult je getallen in en zet een paar vinkjes en klaar is Kees.” En daar zit een kern van waarheid in, het aangifteformulier van de belastingdienst wijst je de weg. Alleen; als je één vinkje vergeet, kost dat je zo een paar duizend euro. En als je niet weet hoe je de balans moet invoeren, ben je zo een dag (of meer!) aan het zweten boven je computer. Je kunt de aangifte inkomstenbelasting alleen zelf doen als je weet wat je doet. Ik raad je daarom ook aan om, vóórdat je het aangifteprogramma van de belastingdienst opent, zelf op één a-4 uit te rekenen hoeveel je ongeveer moet betalen. Het invullen van het formulier is dan geen Russisch roulette, maar een bewuste actie. En dat betaalt zich uit! In tip 10 geef ik je de handvatten om dat a-4tje op te stellen!

Tip 8: Check de aangifte! (uitbesteden)

En dan komt het moment dat jij conceptcijfers en de aangifte inkomstenbelasting krijgt aangeleverd. Sommige zzp’ers nemen de cijfers door, maar het gros van de zzp’ers gaat uit van de deskundigheid van de expert en denkt ‘het zal wel kloppen’. Niet doen! Je doet daarmee jezelf en je onderneming tekort.  De boekhouder / accountant is ook maar een mens. Hij kan fouten maken. Je bent het aan jezelf en je onderneming verplicht om de aangifte te checken. Om je te helpen met het doen van deze controle, bied ik je graag de training ‘IB voor ZZP in 10 minuten’ aan (tip 10).

Tip 9: Ga na of je privékosten (deels) zakelijk kunt opvoeren (iedereen)

Maak jij privé kosten waar je ook zakelijk baat bij hebt? Zoals je telefoon, de internetaansluiting, een vakblad waar je een abonnement op hebt? Dan kun je die kosten (deels) zakelijk opvoeren. Daarmee druk je de winst en daardoor betaal je minder belasting.

Tip 10: Vergroot je kennis en vul het rekenmodel in! (iedereen!)

Zoals je in bovenstaande tips al las, of je de aangifte nu zelf doet of uitbesteedt, het is essentieel dat je zelf vóóraf uitrekent hoeveel inkomstenbelasting je over 2017 moet betalen. Je moet weten hoeveel geld je moet reserveren, maar je moet ook de aangifte kunnen checken. Of je die nu zelf doet of uitbesteedt. Je zult niet de eerste zijn bij wie deze check zo een paarduizend euro oplevert!
Ik heb een zeer toegankelijke en betaalbare training gemaakt. De training kost je een paart tientjes. Als je weet dat sommige ondernemers er een paar DUIZEND euro mee verdiend hebben, is dat geld goed geïnvesteerd!

Het model levert rust op.
Want iedere keer dat je je afvraagt ‘hoeveel belasting zou ik moeten betalen?’ kost het je energie. Iedere minuut die je wakker ligt omdat je piekert over de inkomstenbelasting is verloren energie. Energie die je veel beter kunt benutten!

Het model levert geld op.
Want boekhouders en accountants maken fouten. En dankzij het rekenmodel kun jij straks checken of de boekhouder of accountant niets vergeten is. Je zult de eerste niet zijn die hier honderden tot duizenden euro’s mee verdient.

Het model levert investeringsruimte op.
Want doordat je nu weet hoeveel je moet betalen, kun je daar rekening mee houden en weet je dus precies hoeveel geld je kunt uitgeven aan andere dingen.

Het model levert inzicht op.
Want doordat je met je eigen cijfers aan de slag laat gaan, begrijp je eindelijk hoe het nu zit met aftrekposten, heffingskortingen, fiscale voordelen etc. etc.

Het model levert je onafhankelijkheid op.
Je leert de woorden zodat jij de boekhouder / accountant de juiste vragen kunt stellen. Jij stuurt je boekhouder / accountant aan in plaats van dat je afhankelijk van hem bent.

Bestel de training nu hier: www.IBZZP.nl


Bonustip: Middeling van belasting
Heb jij de afgelopen jaren grote verschillen gehad in inkomen? Was je winst bijvoorbeeld het ene jaar rond de 20.000 euro, waardoor je amper belasting betaalde, en de andere jaren rond de 50.000 euro, waardoor je wel flink in de buidel moest tasten? Dan zou middeling (het middelen van belasting over meerdere jaren) je best wat kunnen opleveren! Vraag je boekhouder of accountant om voor je uit te rekenen of middeling voor jou interessant is!

Heb je een vraag?
Stel je vraag dan hieronder. Dan beantwoord ik hem altijd!

Vond je dit een interessant artikel?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons!

4 antwoorden
  1. Maurits Hattuma
    Maurits Hattuma zegt:

    Ik wil u graag nader informeren m.b.t. tip 1 stipje 3.
    Het downloaden (bij ABN*AMRO) van mutaties van (bijvoorbeeld) 01-01-2017 t/m 07-01-2017 resulteert in een lijst die vermeldt achter ‘periode’: 01-01-2017 t/m 07-01-2017. Het bevat echter ook de mutaties van zaterdag 31-12-2016, terwijl mutaties van zaterdag 07-01-2017 ontbreken. De ongewenst aanwezige of ontbrekende mutaties zijn verwerkt in het begin- en eindsaldo Het resultaat is een vals beeld. Een correct eindejaarssaldo 2016 (beginsaldo 2017) wordt ook niet gegeven in het financieel jaaroverzicht. Het jaar 2016 eindigt (2017 begint) bij ABN*AMRO (en bij meerdere banken) vrijdag 30 december 2016 22:00 uur. Het probleem speelt ieder weekeinde en (naar ik aanneem) bij iedere officiële feestdag. Ik download mijn mutaties daarom nooit t/m een zaterdag of zondag. Let op: de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) kan daarom ook onjuist zijn. Als je het opzoekt kun je bij ABN*AMRO online daarover de volgende informatie vinden:

    Meer informatie over het Financieel Jaaroverzicht:
    Heeft u Betalingen op 30 of 31 december 2017?
    Heeft u geld overgemaakt of ontvangen in het laatste weekend van 2017? Houd er dan rekening mee dat het betalingsverkeer toen anders was dan u gewend bent. Zo sloot ABN AMRO op vrijdag 29 december 2017 om 22.00 uur het boekjaar voor de Belastingdienst.
    Betalingen die u heeft gedaan of ontvangen op 30 en 31 december 2017 zijn niet opgenomen in de saldo’s op het Financieel Jaaroverzicht over 2017, en ook niet in uw Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA).
    U kunt uw VIA Inkomstenbelasting natuurlijk wel zelf aanpassen. Met een rekeningafschrift kunt u aantonen bij de Belastingdienst dat u de overboeking ook echt heeft gedaan of ontvangen in het laatste weekend van 2017.
    Betalingen gedaan op 31 december 2016?
    In 2016 viel 31 december ook in het weekend. Op 30 december 2016 om 22.00 uur heeft de bank het boekjaar voor de Belastingdienst gesloten.
    Betalingen die u heeft gedaan of ontvangen op 31 december 2016 staan niet op het Financieel overzicht over 2016, en ook niet in uw VIA.
    U kunt uw VIA Inkomstenbelasting natuurlijk wel zelf aanpassen. Met een rekeningafschrift kunt u aantonen bij de Belastingdienst dat u de overboeking ook echt heeft gedaan of ontvangen in het laatste weekend van 2016.

    Overigens hebben mijn klachten hierover naar ABN*AMRO, AFM en KiFid geleidt tot niets. Ik wens u extra succes in de strijd tegen de fiscale windmolens op uw pad.
    Maurits Hattuma

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*