10 Tips voor de jaarafsluiting
Veel ZZP’ers hebben problemen met het afronden van de boekhouding over 2011. Hoe werk je de boekhouding af zodat je optimaal gebruik maakt van regels en belastingvoordelen. Auteur Femke Hogema, auteur van het succesvolle boek “Financiën voor ZZP’ers” geeft 10 tips aan ZZP’ers:
Het afronden van een boekjaar is enerzijds een fiscale aangelegenheid – de fiscus hoort graag hoeveel je hebt verdiend zodat ze haar aandeel in ontvangst kan nemen. Anderzijds is de jaarafsluiting een belangrijk stuurmoment.De resultaten en balans van 2011 geven je veel essentiële informatie over de bedrijfsvoering!
Tip 1: Maak een planning met je accountant / boekhouder
Je doet er goed aan om bijtijds een planning met je adviseur (accountant of boekhouder) te maken. Je adviseur heeft het in het eerste kwartaal van 2012 heel druk met jaarafsluitingen van alle klanten. Als je geen afspraken maakt over de planning van jouw jaarrekening; lig je gegarandeerd onderop de stapel en wordt het misschien wel 2013 voordat jouw cijfers gereed zijn. Maak de afspraken van achter naar voren: ‘Start with the end in mind’;
- Wanneer moet de jaarrekening en de aangifte gereed zijn?
- Wanneer ontvang je de concept cijfers van je adviseur?
- Wanneer lever jij alles aan?
Tip 2: Stem af wat je op moet leveren
Een planning is één, ook inhoudelijk is er werk aan de winkel. Vraag je adviseur vooraf een volledig overzicht van alle informatie die hij nodig heeft. Dat bespaart heel veel tussentijds mailen, uitzoeken en afstemmen; dus Tijd en daarmee Geld. Zaken die je zeker nodig hebt zijn:
- Een overzicht van de banksaldi van alle bankrekeningen
- Indien eigen huis: Jaaroverzicht van je hypotheek en WOZ overzicht.
- Een overzicht van kosten die betrekking hebben op 2011 maar waar je nog geen factuur van hebt.
- Een overzicht van omzet die betrekking heeft op 2011 die je nog niet hebt gefactureerd.
- Een overzicht van omzet die je in 2011 hebt gefactureerd maar die in 2012 thuishoort.
- Overzicht van zakelijke kilometers (indien je je prive auto ook zakelijk gebruikt).
- Urenadministratie.
- Overzicht van de investeringen.
- Jaaropgave(n) indien je ook in loondienst hebt gewerkt.
- Fiscale informatie (zoals de jaaropgave) van je partner indien jullie een fiscale eenheid zijn.
Tip 3: Maak een overzicht van de omzet
Natuurlijk factureer je alle omzet. En toch… het kan voorkomen dat je een keer een opdracht vergeet te factureren. Doodzonde. Een jaarafsluiting is een goed moment om te controleren of je facturatie compleet is. Mocht je vergeten zijn een opdracht te factureren; doe dat dan alsnog. Met een net briefje erbij met excuses voor de late facturatie is dat geen probleem. Volledigheid van de omzet controleer je bijvoorbeeld door je urenadministratie aan te vullen met een kolom ‘factuur’. Hierin vermeld je het factuurnummer van de bijbehorende factuur. Je kunt ook alle opdrachtbevestigingen in een (excel)overzicht zetten en daar alle facturen bij te vermelden. Op deze manier maak je een sluitende administratie.
Tip 4: Bekijk je openstaande debiteuren en crediteuren
Draai een overzicht van openstaande debiteuren (klanten die jou nog moeten betalen) en crediteuren (leveranciers die jij nog moet betalen) uit of vraag je boekhouder deze aan je te mailen. Loop door alle openstaande facturen heen en onderneem zo nodig actie. Als een factuur aan een klant al lang open staat, doe je er goed aan je adviseur hier de reden van te vertellen. Een accountant is namelijk verplicht om een factuur boekhoudkundig af te schrijven als deze onbetaald dreigt te blijven.
Tip 5: Versneld afschrijven of juist niet?
Maak je gebruik van de mogelijkheid tot willekeurige afschrijving? Vanwege de economische crisis mogen alle ondernemers investeringen gedaan in 2009, 2010 en 2011 versneld (in twee jaar) afschrijven. Startende ondernemers met een eenmanszaak, maatschap, vof of cv mogen altijd zelf kiezen hoe snel ze investeringen afschrijven. Als je in 2011 veel winst hebt gemaakt is het over het algemeen verstandig versneld af te schrijven. Je verlaagt daarmee de winst en dus ook de te betalen belasting. Heb je weinig of geen winst gemaakt, dan kun je beter weinig of niets afschrijven over 2011 en de afschrijving uitstellen tot 2012 of later, wanneer de winst mogelijk hoger is. Bespreek jouw specifieke situatie met je adviseur en bekijk samen wat het meest voordelig is.
Tip 6: Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
De investeringsaftrek is een bedrag dat je kunt aftrekken van de winst als je hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) is in het leven geroepen om kleine investeringen te bevorderen. Als je in 2011 minimaal € 2.200 hebt geïnvesteerd, kun je maximaal 28% extra aftrekken. Hoe hoger de investering, hoe lager de aftrekpost. Controleer zelf of jij recht hebt op de KIA en informeer je adviseur.
Tip 7: De oudedagsreserve
oudedagsreserve (OR), ook wel fiscale oudedagsreserve of FOR genoemd, is een fiscale faciliteit voor de oude dag. Jaarlijks mag je tot maximaal 12% van de winst (met een maximum van € 11.882 in 2011) van de winst aftrekken. Over dit deel betaal je dus geen inkomstenbelasting. De meeste accountants en boekhouders houden automatisch rekening met de oudedagsreserve. Hiermee creëren ze een belastingbesparing voor 2011. Dat is prima, maar wees je bewust dat de OR een uitgestelde belastingschuld met zich mee brengt. Vroeg of laat moet je afrekenen. Zorg dus dat je bij voorkeur de gehele reserve maar tenminste het belastingdeel op de bank hebt staan. Overleg daarnaast met je adviseur of het opbouwen van een OR voor jouw specifieke situatie fiscaal voordelig is. Als je weinig of geen winst maakt, is het belastingvoordeel laag. Met een beetje pech moet je later tegen een hoger tarief afrekenen. Bespreek tevens wat je gaat doen met de opgebouwde OR. Laat je deze als reservering (op de balans) staan? Of zet je de opgebouwde reservering om in een lijfrenteverzekering of bankspaarproduct?
Tip 8: Middelen (IB) of verliezen verreken (IB/VPB)?
Als de winst uit onderneming de afgelopen drie jaren sterk fluctueerde, dan kan het zijn dat je in een bepaald jaar belasting hebt betaald in de hoogste schijf, terwijl je in een ander jaar nog ruimte had in een lagere schijf. Voor deze gevallen kun je geld terug krijgen door te middelen. Middelen kan alleen voor ondernemers binnen de inkomstenbelastingen (IB). Heb je het ene jaar verlies, en het andere jaar winst gemaakt, dan is het mogelijk deze met elkaar te verrekenen. Het verrekenen van verliezen geldt zowel voor ondernemers binnen de IB als binnen de VPB (vennootschapsbelasting). Er zijn wel termijnen verbonden aan het verrekenen van verliezen.
Tip 9: Is je voorlopige aanslag correct?
Bespreek met je adviseur de hoogte van de voorlopige aanslag voor 2012. Deze is bij voorkeur niet te laag, want dan krijg je achteraf een naheffingrente. Je wilt ook niet dat deze te hoog is, want dan draag je maandelijks geld af wat je wellicht zelf heel hard nodig hebt om je onderneming te draaien of voor je privé inkomen.
Tip 10: Onderneem ook in 2012 Financieel Bewust!
Wil je ontspannen met je cijfers aan de slag? Zoek je praktische tips om je financiën te beheersen? Wil je je accountant begrijpen? Wil je nooit meer wakker liggen door zorgen over je financiën? Wil je je accountantskosten verlagen? Wil je je plannen en dromen vertalen in een financieel plan?
Schrijf je dan in voor de training ‘Financiën voor ZZP’ers’ op 4 en 18 april 2012.
Wees er snel bij: er zijn nog maar twee plaatsen beschikbaar!
Na deze tweedaagse training hebben cijfers geen geheimen meer voor jou! Je hebt je plannen voor 2012 vertaald in een ambitieus financieel plan en je bespaart op je accountantskosten.
Schrijf je hier direct in. Lees hier wat anderen van deze training vonden.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!