10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2019 je geen slapeloze nachten bezorgt!

10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2019 je geen slapeloze nachten bezorgt!

De aangifte inkomstenbelasting over 2019 moet weer gedaan worden. Het is niet persé een heel populair onderwerp. Ik durf te wedden dat een heel aantal ondernemers deze mail niet eens heeft geopend vanuit de gedachte ‘nu even niet!’ Haha. Ik begrijp dat helemaal. Tegelijkertijd weet ik dat het stress oplevert als je geen idee hebt hoeveel belasting je moet betalen én weet ik dat veel ondernemers geld verliezen doordat ze de fouten die hun boekhouder maakt niet ontdekken. En daar heb ik een oplossing voor. In de vorm van 10 gouden tips!

Tip 1: Maak een planning 

Een goede planning voorkomt veel stress. Bepaal voor jezelf wanneer je de aangifte gedaan wilt hebben en noteer dat moment in je agenda. Reken vanuit daar terug en bepaal wat jij en je boekhouder op welk moment moeten doen. Onderdelen die er in ieder geval in je planning moeten staan zijn:

  • Urenregistratie en kilometeradministratie up to date.
  • Boekhouding bijgewerkt.
  • Documenten verzameld: (voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019; kopie laatste bankafschrift zakelijke rekening(en); kopie bankafschrift privé rekeningen(en) van 1 januari 2019; jaaropgave hypotheek; WOZ opgave; fiscale informatie fiscale partner; overzicht betaalde premies AOV; overzicht betaalde premies oudedagsvoorziening; overzicht werkzaamheden die op 31 december 2019 vooruitgefactureerd zijn en werkzaamheden die op 31 december al wel uitgevoerd maar nog niet gefactureerd zijn).

Tip 2: Maak heldere afspraken

Voor je boekhouder / accountant ben jij één van de velen. En als zzp’er ben je meestal niet de allerbelangrijkste. Als je niets afspreekt, ligt jouw dossier straks onderop de stapel. Maak dus goede afspraken met je boekhouder / accountant. Doe dat nu, zodat ook jouw aangifte wordt ingepland!
Maak bijvoorbeeld onderstaande afspraken:

  1. Wanneer lever jij alles aan?
  2. Wat lever je dan precies aan?
  3. Wanneer ontvang jij het eerste concept van de cijfers en de vragen die de boekhouder / accountant nog voor je heeft?
  4. Wanneer reageer jij daar op?
  5. Wanneer wordt de definitieve aangifte ingediend?

Nú is het juiste moment om deze afspraken te maken, dus: Pak de telefoon!

Tip 3: Hou rekening met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet

Behalve dat we allemaal inkomstenbelasting moeten betalen, moeten we ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Het is een hele mond vol, maar het komt erop neer dat je twee blauwe enveloppen ontvangt. En de inkomensafhankelijke bijdrage zvw kan oplopen tot bijna € 3.200 over 2019. Het is een behoorlijke tegenvaller als je die over het hoofd had gezien. Hou er dus in je hoofd en in je cashflowplanning rekening mee! In tip 10 vertel ik je hoe je berekent hoeveel jij moet reserveren voor de inkomensafhankelijke bijdrage zvw.

Tip 4: Zet het geld apart

Zet maandelijks geld apart zodat de blauwe envelop straks niet als een uiterst onaangename verrassing op de (digitale) deurmat ploft. Wil je weten hoeveel geld je iedere maand opzij moet zetten? Scroll dan snel naar tip 10! Ben je nu te laat om de IB voor 2019 te reserveren? Start dan in ieder geval zo snel mogelijk met de reservering voor de aanslag 2020 zodat je volgend jaar super relaxt de aanslag betaalt! Werk je met een voorlopige aanslag? Zorg dan dat je die regelmatig checkt. Niets zo vervelend als achteraf constateren dat de voorlopige aanslag veel te laag was!

Tip 5: Vraag uitstel aan

Weet je niet zeker of het gaat lukken om de aangifte tijdig te doen? Vraag dan vóór 1 mei uitstel aan. Dat doe je met het formulier ‘Aanvraag uitstel aangifte inkomstenbelasting’ wat je vindt op de site van de belastingdienst. Veel boekhouders vragen automatisch uitstel aan voor al hun klanten.

Tip 6: Lever alles in één keer volledig en goed aan

Het heen en weer mailen, de vragen als ‘ja maar dat had ik toch al doorgestuurd’ en het checken of alles compleet is, kosten veel geld en tijd. Je bespaart tijd, geld (met gemak honderden euro’s) en ergernis wanneer je alles in één keer, op tijd en goed inlevert:

Alles: Wat ‘alles’ is, verschilt per ondernemer. Je kunt je boekhouder / accountant vragen of hij een standaard aanleverlijstje heeft, maar je kunt die ook zelf maken en aan hem voorleggen.

In één keer: Verzamel alles in een (digitaal) mapje en lever het hele (digitale) mapje in één keer aan. Dan hoeft je boekhouder / accountant namelijk maar één keer te controleren of hij alles heeft. Dat scheelt opnieuw tijd en geld.

Op tijd: Wanneer je een oplever afspraak hebt gemaakt met je boekhouder / accountant (zie tip 2) dan is het essentieel dat je je hier aan houdt. Een boekhouder / accountant plant jouw aangifte in. Wanneer jij de spullen niet tijdig aanlevert, is het maar de vraag of hij een week later opnieuw tijd voor jouw aangifte kan inplannen. Het is waarschijnlijker dat jouw aangifte opnieuw moet worden ingepland; misschien wel enkele maanden later.

Goed: Het klinkt voor de hand liggend, maar zorg dat je checkt en dubbelcheckt of je alles goed hebt aangeleverd. Het corrigeren van fouten kost altijd onevenredig meer tijd dan het in één keer goed doen. Een fout moet eerst ontdekt worden, daar moet met jou over gecommuniceerd worden, dan moet jij de juiste gegevens opnieuw aanleveren en dan moeten die opnieuw gecheckt worden. Zet die tijdsinvestering af tegen het uurtarief van je boekhouder / accountant en jouw eigen uurtarief en je weet wat de fout kostte…

Tip 7: Bereken vooraf globaal hoeveel je moet betalen!

Sommige ondernemers zeggen: “De aangifte inkomstenbelasting moet je gewoon zelf doen. Makkie. Je vult je getallen in en zet een paar vinkjes en klaar is Kees.” En daar zit een kern van waarheid in, het aangifteformulier van de belastingdienst wijst je de weg. Alleen; als je één vinkje vergeet, kost dat je zo een paar duizend euro. En als je niet weet hoe je de balans moet invoeren, ben je zo een dag (of meer!) aan het zweten boven je computer. De vraag is of je voordeliger uit bent als je de aangifte zelf doet. Wat je wel kunt doen, is voor een paar tientjes globaal uitrekenen hoeveel belasting je moet betalen. Dat geeft rust en inzicht!

Tip 8: Check de aangifte!

En dan komt het moment dat jij conceptcijfers en de aangifte inkomstenbelasting krijgt aangeleverd. Sommige zzp’ers nemen de cijfers door, maar het gros van de zzp’ers gaat uit van de deskundigheid van de expert en denkt ‘het zal wel kloppen’. Niet doen! Je doet daarmee jezelf en je onderneming tekort.  De boekhouder / accountant is ook maar een mens. Hij kan fouten maken. Je bent het aan jezelf en je onderneming verplicht om de aangifte te checken. Om je te helpen met het doen van deze controle, bied ik je graag de training ‘IB voor ZZP in 10 minuten’ aan ( zie ook tip 10).

Tip 9: Ga na of je privékosten (deels) zakelijk kunt opvoeren

Maak jij privé kosten waar je ook zakelijk baat bij hebt? Zoals je telefoon, de internetaansluiting, een vakblad waar je een abonnement op hebt? Dan kun je die kosten (deels) zakelijk opvoeren. Daarmee druk je de winst en daardoor betaal je minder belasting.

Tip 10: Zorg voor inzicht en rust en vul het rekenmodel in! 

Zoals je in bovenstaande tips al las, het is essentieel dat je zelf vóóraf uitrekent hoeveel inkomstenbelasting je over 2019 moet betalen. Je moet weten hoeveel geld je moet reserveren, maar je moet ook de aangifte kunnen checken. Je zult niet de eerste zijn bij wie deze check zo een paar duizend euro oplevert!
Ik heb een zeer toegankelijke en betaalbare training gemaakt. De training kost je een paart tientjes. Als je weet dat sommige ondernemers er een paar DUIZEND euro mee verdiend hebben, is dat geld goed geïnvesteerd!

Het model levert rust op.
Want iedere keer dat je je afvraagt ‘hoeveel belasting zou ik moeten betalen?‘ kost het je energie. Iedere minuut die je wakker ligt omdat je piekert over de inkomstenbelasting is verloren energie. Energie die je veel beter kunt benutten!

Het model levert geld op.
Want boekhouders en accountants zijn ook maar mensen. En dankzij het rekenmodel kun jij straks checken of de boekhouder of accountant niets vergeten is. Je zult de eerste niet zijn die hier honderden tot duizenden euro’s mee verdient.

Het model levert investeringsruimte op.
Want doordat je nu weet hoeveel je moet betalen, kun je daar rekening mee houden en weet je dus precies hoeveel geld je kunt uitgeven aan andere dingen.

Het model levert inzicht op.
Want doordat je met je eigen cijfers aan de slag laat gaan, begrijp je eindelijk hoe het nu zit met aftrekposten, heffingskortingen, fiscale voordelen etc. etc.

Het model levert je onafhankelijkheid op.
Je leert de woorden zodat jij de boekhouder / accountant de juiste vragen kunt stellen. Jij stuurt je boekhouder / accountant aan in plaats van dat je afhankelijk van hem bent.

Bestel de training nu hier: www.IBZZP.nl


Bonustip: Middeling van belasting

Heb jij de afgelopen jaren grote verschillen gehad in inkomen? Was je winst bijvoorbeeld het ene jaar rond de 20.000 euro, waardoor je amper belasting betaalde, en de andere jaren rond de 80.000 euro, waardoor je wel flink in de buidel moest tasten? Dan zou middeling (het middelen van belasting over meerdere jaren) je best wat kunnen opleveren! Vraag je boekhouder of accountant om voor je uit te rekenen of middeling voor jou interessant is!

 

Heb je een vraag?
Stel je vraag dan hieronder. Dan beantwoord ik hem altijd!

Vond je dit een interessant artikel?
Dan vind ik het tof als je het deelt via de onderstaande share-buttons.

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.