Coaching van financiële professionals
Financiële professionals en financiële teams focussen zich van nature op de inhoud van het vak (juiste, tijdige en volledige cijfers). Tot enkele jaren geleden redde een financieel specialist zich prima met deze focus. Van hem werd verwacht dat hij expert was in zijn vak. Steeds meer wordt van de financieel professional ook andere competenties gevraagd. De cijfers moeten nog steeds kloppen, maar daarnaast wordt de financieel professional sparringpartner van het management. Hij adviseert het management gevraagd en ongevraagd en hij kan zich verplaatsen in de doelstellingen en vraagstukken van het management. Van de financieel professional wordt gevraagd dat hij zijn blik naar buiten richt en dat hij samenwerkt met het management en collega’s van andere afdelingen.
Een financieel professional wordt uitgedaagd om de volgende competenties te ontwikkelen:
- Hij kan zich inleven in de situatie en de vraagstukken van het management of de collega’s
- Hij hoort de vraag achter de vraag
- Hij sluit aan op het kennis niveau van de ander
- Hij selecteert uit de hoeveelheid cijfers díe informatie die voor de ander relevant is
- Hij vertaalt inhoudelijke cijfermatige informatie naar voor de organisatie relevante gevolgen
- Hij kan inhoudelijke informatie zodanig presenteren dat hij het gewenste effect bereikt
- Hij is in staat om met behoud van de relatie feedback te geven
- Hij gaat effectief om met ‘lastige’ mensen
De coach
Femke Hogema faciliteert mensen in hun ontwikkeling. Ze verheldert, brengt andere gezichtspunten naar voren, benoemt patronen, geeft feedback en daagt uit; uiteindelijk met als doel een bijdrage te leveren aan het vraagstuk of de doelstelling van de cliënt. Femke Hogema is opgeleid als NLP Mastercoach door het IEP, en als psychodynamisch coach door Piet Weisfelt.