De 5 geheimen van een ambiteuze, winstgevende en realistische begroting

2014 Is al weer bijna ten einde. Het is tijd plannen te maken voor 2015. In dit artikel lees je de 5 geheimen van een ambitieuze, winstgevende en haalbare begroting.

Geheim 1: Plannen maken werkt!
Plannen zijn niet heilig; echt niet. Rigide plannen werken niet en soms moet je meegaan met de stroom. En vaak neemt het leven andere een andere loop dan dat jij had bedacht. Maar, plannen maken werkt. Wat je de wereld in gooit heeft de neiging daadwerkelijk te gebeuren. Daar is helemaal niets zweverigs aan; dat is zo logisch als wat. Op het moment dat jij na gaat denken over wat je werkellijk wilt; maak je bewust en onbewust al keuzes. Je richt je aandacht. Ga je je plannen vervolgens delen met je omgeving; dan worden ze steeds echter. En voordat je het weet neem je acties die er op gericht zijn je plannen waar te maken (je verstuurt een nieuwsbrief; je verandert iets aan je website; je belt iemand op). En nog een stap verder heb je de eerste klant die jou betaalt voor je nieuwe plannen. Denk je dat je die klant ooit had gehad als jij daar niet actief mee aan de slag was gegaan?

Geheim 2: Als het plan niet haalbaar is; is de werkelijkheid zeker niet haalbaar
Plannen hebben veel ondernemers wel. Ze weten wat ze willen; waar hun ambities liggen; waar ze blij van worden of goed in gaan. Wat hun onderscheidende factor is en waar ze de klant werkelijk mee van dienst zijn. Maar ben je ondernemer, dan moeten deze plannen winstgevend zijn. Als je plannen niet winstegevend zijn heb je een (wellicht hele gave) hobby; en als je je plannen niet vertaalt in cijfers weet je niet of ze haalbaar zijn.

Geheim 3: Een begroting opstellen is hartstikke gaaf!
Een begroting is de vertaling van je plannen in cijfers. Je stelt jezelf de vraag wat je gaat verkopen en voor hoeveel; dat is je omzet. Daarna stel je jezelf de vraag hoeveel kosten je moet en mag maken om je doelstelling te behalen. Dat zijn je kosten. Je omzet minus je kosten is je resultaat. Verdeel je plannen over de maanden en je hebt een begroting. En dat kun jij ook. Sterker nog; dat is hartstikke gaaf. Het maken van je begroting is een soort puzzel. Je begint met de grote lijnen en vervolgens beoordeel je het resultaat. Zijn je plannen niet winstgevend; realistisch of uitdagend? Dan is het zaak je plannen bij te stellen. Net zo lang tot je een plan hebt waar je onwijs blij van wordt. Hier staat een model begroting die je kunt downloaden in excel en waar je direct mee aan de slag kunt. 

Geheim 4: Een begroting is nooit waar
Ondernemers verzuchten vaak: “Maar ik kan dat niet inschatten; ik weet niet hoe dat straks gaat lopen; ik weet toch niet zeker of ik die klus ga krijgen?” En dat is allemaal waar. Niemand kan in de toekomst kijken; en de begroting is dus ook nooit wáár. Maar daar gáát het ook niet om. Het is niet het doel om iets op papier te zetten wat straks tot op de comma blijkt te kloppen; het doel is dat je nadenkt wat je wilt; keuzes maakt; uitrekent wat je dienst of product eigenlijk moet opbrengen om winstgevend te zijn en vervolgens de juiste acties uitzet.

Geheim 5: Echt succes heb je door te doen!
Een plan maken om het vervolgens in de kast te leggen is doodzonde. Doe het dan liever niet. Ga dan gewoon door met wat je altijd al deed (en je zult krijgen wat je altijd kreeg). Een plan is pas van waarde wanneer je het er regelmatig bijpakt. Om het te evalueren (maandelijks of iedere 3 maanden); het bij te stellen; je marketing en verkoopacties te koppelen aan je plan etc.

Wat ga jij doen? Wil je dat hier laten weten? Als je vragen hebt; stel die dan ook gerust hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.