Het is zo ver! De IB aangifte moet weer gedaan! 3 Tips en een liefdevolle kick in the *ss

Sinds 1 maart is hij er weer… het zwaard van Damocles in de vorm van de IB aangifte. Vanaf 1 maart kun je hem invullen, maar veel, heel veel ondernemers doen de aangifte pas in september of nog later.

Een dagelijkse kwelling….

Dat hoeft niet erg te zijn, maar…. vanaf 1 maart totdat hij gedaan is, vormt de gedachte aan de aangifte een kwelling.
Hoe vaak denk jij aan dat ding? Wekelijks? Dagelijks? Of alleen als de boekhouder vraagt hoe ver je al bent?

Ik heb er vorig jaar tot juli tegenaan gehikt, en toen had ik binnen 17 minuten alle informatie verzameld. Best ergerlijk, dat ik al die maanden heb lopen dralen en dat het toen zo gepiept was. Dit jaar ga ik hem eerder versturen 😉

Hoe komt dat toch? Dat we dingen uitstellen, net zolang totdat uitstellen niet meer mogelijk is?

Biologisch verklaart….

Daar is eigenlijk een hele logische biologische verklaring voor. Onze hersenen zoeken de weg van de minste weerstand, want dat bespaart energie. En energie hadden we in de oertijd nodig om weg te kunnen rennen voor gevaar. Dat we in deze tijd iets minder last hebben van gevaar in de vorm van wilde dieren, daar hebben onze hersenen geen boodschap aan. Ze besparen nog steeds energie.
Als onze hersenen moeten kiezen tussen iets bekends, zoals gedachtenloos door je timeline scrollen, of iets nieuws, zoals alle informatie voor de IB aangifte verzamelen, dan kiezen de hersenen voor iets bekends.

Nu kun je zeggen dat deze info verzamelen helemaal niet nieuw is, omdat je dit ieder jaar opnieuw moet doen, maar dat valt een beetje tegen. Omdat je het maar eens per jaar doet, is het voor de hersenen toch een behoorlijke energie slurpende bezigheid!

Hoe voorkom je nu dat de IB aangifte je niet onnodig veel energie kost?

Tip 1: Overzichtelijke stappen

De eerste tip is: Maak van de IB aangifte niet een berg van het formaat Himalaya. Maar eerder een heuveltje uit het park in je woonwijk. Zorg dat de stappen die je zet overzichtelijk zijn. Ik doe een voorzet:

Vraag je boekhouder om een aanlever overzicht en een deadline.
Dit overzicht dient als routekaart. Dankzij dit aanleveroverzicht weet je wat je te doen staat. Dat werkt een stuk gemakkelijker dan dat je zonder enig zicht op de route gewoon maar aan de wandel gaat.

De deadline geeft helderheid. Je hebt geen jaren om die Himalaya te beklimmen 😉

Plan een half uur in je agenda om de eerste stukken te verzamelen.

Een half uur is te overzien. Je hebt niet het idee dat je nu de hele dag met die suffe boekhouding aan de slag moet. Maar je gaat 30 minuten aan de slag. Noteer in die 30 minuten de zaken waar je niet uit komt of die meer tijd kosten.

Je hoeft niet meteen naar de Summit van de Himalaya te klimmen. Je gaat eerst naar het eerste basecamp.

Plan opnieuw tijd in, nu rondom een specifiek vraagstuk.
Tijdens dat eerste half uur ontdekte je wellicht dat je iets moet uitzoeken. Of je was de inlog van DigiD kwijt. Wat het dan ook is. Om dit klusje op te pakken, plan je opnieuw tijd in. Nu heel gericht. Rondom een specifiek vraagstuk. Dit herhaal je tot dat je alles verzameld hebt.

 

Tip 2. Wil je meer inhoudelijke tips?

Lees dan dit artikel wat ik begin dit jaar maakte:10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2020 je geen slapeloze nachten bezorgt.

 

Tip 3. Zorg voor inzicht en rust en vul het rekenmodel in! 

Nu al weten hoeveel IB je moet betalen (in plaats van te moeten wachten tot de aangifte af is) geeft rust in je hoofd. Je wilt weten hoeveel geld je moet reserveren, maar je wilt ook de aangifte kunnen checken, nadat de boekhouder of accountant hem heeft gedaan. Je zult niet de eerste zijn bij wie deze check zo een paar duizend euro oplevert!
Ik heb een zeer toegankelijke en betaalbare training gemaakt. De training kost je een paar tientjes. Als je weet dat sommige ondernemers er een paar DUIZEND euro mee verdiend hebben, is dat geld goed geïnvesteerd!

Het model levert rust op.
Want iedere keer dat je je afvraagt ‘hoeveel belasting zou ik moeten betalen?‘ kost het je energie. Iedere minuut die je wakker ligt omdat je piekert over de inkomstenbelasting is verloren energie. Energie die je veel beter kunt benutten!

Het model levert geld op.
Want boekhouders en accountants zijn ook maar mensen. En dankzij het rekenmodel kun jij straks checken of de boekhouder of accountant niets vergeten is. Je zult de eerste niet zijn die hier honderden tot duizenden euro’s mee verdient.

Het model levert investeringsruimte op.
Want doordat je nu weet hoeveel je moet betalen, kun je daar rekening mee houden en weet je dus precies hoeveel geld je kunt uitgeven aan andere dingen.

Het model levert inzicht op.
Want doordat je met je eigen cijfers aan de slag gaat, begrijp je eindelijk hoe het nu zit met aftrekposten, heffingskortingen, fiscale voordelen etc. etc.

Het model levert je onafhankelijkheid op.
Je leert de woorden zodat jij de boekhouder / accountant de juiste vragen kunt stellen. Jij stuurt je boekhouder / accountant aan in plaats van dat je afhankelijk van hem bent.

Bestel de training nu hier: www.IBZZP.nl

Kan mijn boekhouder dat niet voor me uitrekenen?  Vraag je je nu wellicht af. Ja, dat kan hij/zij zeker. De vraag is alleen of dat goedkoper is. Ik denk het niet. En daarnaast – dan snap je het nog niet én heb je niet de kennis en de checklist om de juiste vragen aan je boekhouder te stellen.

 

Heb je een vraag?
Stel je vraag dan hieronder. Dan beantwoord ik hem altijd!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.