Een goed resultaat, begint met een goed plan!

Een goed resultaat, begint met een goed plan!

Een goed resultaat, begint met een goed plan!

Zonder plan ga je dobberen op een oceaan van mogelijkheden. Je gaat letterlijk daar heen waar de wind je heen stuurt. Natuurlijk, je kunt op prachtige plekken komen. Maar wees eens eerlijk, als je echt naar dat ene piepkleine zonovergoten bountyeilandje wilt varen, kun je dan niet beter je kompas gebruiken om er ook daadwerkelijk te komen?

Precies zo werkt het met je bedrijf. Te veel ondernemers verdienen niet genoeg, of verdienen wel genoeg maar moeten er veel te hard voor werken. Of, en dat komt ook veel voor, ze verdienen wel goed, maar eigenlijk niet met wat ze het liefste doen.

Het ontbreekt te veel ondernemers aan een plan. Een plan waarin staat welke diensten of producten ze wanneer verkopen, hoeveel omzet ze daarmee draaien, welke kosten erbij komen kijken en hoeveel winst er dan onderaan de streep overblijft.

Veel ondernemers willen er niet aan, aan een plan. Ze zeggen dingen als:
‘Hoe kan ik nou plannen hoeveel ik verdien. Ik wéét toch niet hoeveel klanten mijn product of dienst aanschaffen?’ en:
Als ik doe waar ik goed in ben, dan volgt het geld vanzelf.‘ of
Ik werk het beste vanuit flow. Plannen past mij niet‘.

Ik begrijp dat wel. Ondernemerschap is geen harde wetenschap waarbij je weet dat actie X exact resultaat Y tot gevolg zal hebben. En passie is een essentiële basis om vanuit te werken. En het klopt als een bus, dat dankzij passie en flow de juiste dingen op het juiste moment gebeuren.

Maar… passie en flow zijn níet het hele antwoord op de vraag. 
Met passie en flow alleen run je geen bedrijf. Een bedrijf runnen betekent dat je vanuit passie en flow de juiste keuzes maakt, en keuzes maken kan alleen als je weet waar je staat en waar je heen gaat.
Wie herkent niet, dat hij om 9:00 uur achter zijn bureau gaat zitten en om 17:00 uur diezelfde dag te denken: ‘Ik heb keihard gewerkt, maar wat heb ik nu eigenlijk concreet gerealiseerd?’ Maar al te vaak laten we ons leiden door de waan van de dag. Via de mail, Instagram, Facebook en what’s app komen er de hele dag voldoende berichten, vragen en verzoeken binnen om je heel hard bezig te houden. En soms verdien je er ook geld mee, een Facebookberichtje kán uitmonden in een koffie-date en een koffie-date kán uitmonden in een betaalde opdracht, maar al te vaak ben je ook vooral bezig om antwoorden te geven op vragen en verzoeken van anderen in plaats van dat je je eigen visie en missie in de wereld aan het zetten bent.

Je werkt dan reactief in plaats van proactief.
En de oorzaak hiervan is het gebrek aan een plan. Als je precies weet wat je dit kwartaal neer wilt zetten, dan weet je wat je deze maand te doen staat. Als je weet wat je deze maand wilt realiseren, dan weet je wat je deze week te doen staat. En weet je wat je aan het eind van deze week gerealiseerd wilt hebben, dan weet je wat je vandaag te doen staat!
Je laat je mail dan even voor wat hij is, want er is werk aan de winkel! Je hebt een bedrijf te runnen! Je bent jouw dingen in de wereld aan het zetten in plaats van dat je reageert op wat anderen van je willen.

Een goed plan is de eerste stap naar een goed resultaat.
Je hebt dus een plan nodig. Geen pagina’s tellend 5 jarenplan wat morgen al weer achterhaald is. Nee, een concrete vertaling van jouw doelen en dromen naar producten en de daarmee samenhangende omzet, kosten en winst.
Een plan waaraan je kunt zien of je voldoende geld kunt verdienen met jouw ideeën: Het Winstgevende Plan.
Een plan waarin staat welke marketing en verkoopacties je moet nemen om je doelen te bereiken: Een Marketing & Salesplan.
Een plan waarin precies staat wat je vandaag, morgen en volgende week moet doen: Een Actieplan.

Maar zo’n plan maak je niet even tussen nu en kwart over nu (grapje). Voor een goed plan moet je echt even gaan zitten. En het helpt als je de juiste tools, voorbereiding en vragen krijgt om het plan te maken.

Laat ik nu sinds jaar en dag precies dat bieden!
Al voor de zevende keer(!) organiseer ik Winstgevende Plannen! Mijn meest populaire event ooit! Aan het eind van Winstgevend Plannen! heb je jouw eigen Winstgevende Plan, Marketing & Salesplan en Actieplan op 3 A-4tjes. En dat document is zo praktisch en waardevol dat ik al heel heel heel vaak van ondernemers heb gehoord dat het plan nog steeds op de muur hangt!

Winstgevende Plannen! bestaat uit een aantal voorbereidingsopdrachten, een tweedaagse waarin je aan de slag gaat en een superhandige template om je plan thuis verder uit te werken. Maar dat uitwerken gaat slechts om het zetten van de puntjes op de i – je maakt namelijk op de dag zelf al een super concreet plan. Een plan waarmee je verder kunt. Een plan wat je helpt om goed te verdienen terwíjl je jouw passie en missie in de wereld zet.

Zin in? Meld je dan aan voor Winstgevende Plannen op 7 & 8 november 2019.
Winstgevende Plannen is een tweedaags event incl. een avondprogramma (inclusief een Vuurloop als je wilt!).
De ticketprijs is € 997,- excl. btw. Tot eind deze maand bestel je je ticket in de early bird voor maar € 597,- excl. btw.

Ja, ik ben er klaar voor om grote winstgevende stappen te zetten! Ik meld me aan voor Winstgevende Plannen!

“Tijdens Winstgevende Plannen! gingen we met grote vellen en post-its aan de slag om een duidelijk plan voor het komend jaar te maken met wanneer doe je wat en wat levert dat aan euro’s op? Hoe concreet kun je het krijgen, dacht ik. Ik weet nu waar ik sta, waar ik heen wil met mijn bedrijf en wat ik aan resultaat kan verwachten. Sterker nog, tijdens een onverwacht acquisitiegesprek deze week gaf ik vol vertrouwen een prijs voor een bepaalde dienst af. En niemand die daar steil van achterover sloeg. Dankjewel Femke.”
Ellen Blok – Tekstnomade”

Voor mij één van de weinige events waar je echt praktisch aan de slag gaat en met een kant en klaar plan thuiskomt. Daarna stuurde Femke nog een handig Excel-sheet toe om je plan nog verder uit te werken. Een echte aanrader dus!”
Masja Slootweg – Linkedin voor ondernemers


Heb je nog vragen?

Mail ons gerust op team@healthyfinance.nl en we helpen je verder!

Vond je dit artikel waardevol?
Wil je het dan delen op Facebook, Twitter of LinkedIn via onderstaande sharebuttons? Mijn dank (en dat van de lezer) is groot!

Met winstgevende groet en heel graag tot 7 & 8 november!

Femke Hogema

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*