Financieel inzicht zorgt voor meer winst

Wanneer ik een oud-deelnemer tegenkom, vraag ik natuurlijk altijd hoe het gaat, en of hij/zij nog steeds financieel bewust onderneemt. Regelmatig hoor ik dat de ondernemer in kwestie meer is gaan verdienen na de training. Een mooi resultaat! En ik wil natuurlijk graag weten hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Stuk voor stuk gaven deze mensen aan dat ze na de training pas inzagen wat een reële prijs voor hun diensten was. In de training kregen ze inzicht in de financiële kant van hun bedrijf, in de kostenstructuur en wat er allemaal gedekt moet worden door het tarief. Deze mensen konden dit inzicht omzetten in een omzetverhoging.
Deze nieuwsbrief geeft inzicht in dit fenomeen, en je krijgt handige tips hoe jij je mindset ook voor je kunt laten werken.

Wat je voelt straal je uit
Wanneer je tot in al je vezels voelt dat je verhaal (de hoogte van je tarief of zelfs een tariefsverhoging) klopt, dan straal je dit zelfvertrouwen uit. Je straalt uit dat het vanzelfsprekend is dat je X euro vraagt voor je dienstverlening of product. Je klant voelt die zelfverzekerdheid. Hij zal wellicht praktische bezwaren hebben, maar gevoelsmatig zal het voor hem kloppen.
Wanneer jij € 80,- per uur vraagt, omdat je van iedereen hoort dat dit het juiste tarief is in jouw branche, maar het voelt als te hoog; dan kom je natuurlijk veel minder sterk over dan wanneer je hebt uitgerekend dat dit tarief nodig is om je kosten te dekken en een gezond bedrijf op te bouwen.

De praktische uitwerking
Het hebben van financieel inzicht, of ‘grip op de zaak’, is een voor iedereen haalbaar doel. Enkele concrete stappen:
1.     Bepaal je uurtarief. Neem hierbij een aantal zaken mee:

  • Reken hier uit wat je minimaal moet vragen om je bedrijfskosten te dekken én winst te maken
  • Bepaal wat je waard bent.
  • Kijk naar de gangbare tarieven in de branche.

De combinatie bovenstaande punten maakt een evenwichtig tarief.

2.     Maak een begroting. In de training Financiën voor ZZP’ers komt dit op dag 2 aan bod, en in hoofdstuk 6 van het boek Financiën voor ZZP’ers staat een toelichting. In het kort komt het neer op het volgende: Bepaal wat je gaat verkopen, en hoeveel daarvan. Specificeer dit naar periode, bijvoorbeeld kwartaal. Plak daar het juiste uurtarief aan. Dit is je omzet prognose.
3.     Besteed iedere maand een aantal uur aan de financiële kant van de zaak. Leg je begroting naast de werkelijke cijfers en analyseer de verschillen. Op deze manier maak je cijfers een onderdeel van je bedrijfsvoering en word je financieel bewust.

Wil je ondersteuning bij de financiele kant van je onderneming? Kijk dan eens in de agenda hiernaast en maak een keuze uit een van de vele leerzame trainingen. Ik garandeer je, al deze trainingen brengen je geld op!
Succes,

Femke

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. nike canada online…

    thanks for your sharing…

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.