De Hype van een ton omzet doorgeprikt!
Het kan je niet ontgaan zijn. Omzet maken (en dan het liefst minimaal een ton) is een ware hype geworden. De meeste business coaches adverteren er mee. En ik deed ook vet mee aan de hype. In 2014 streefde ik naar een ton omzet en in 2015 naar minimaal € 140.000. Ik haalde beide doelstellingen net níet, en toch leverden ze me veel op. Ik ben dan ook dol op het stellen van doelen! Tegelijkertijd kwam ik tot een wonderlijke ontdekking. Een ontdekking die mij inspireerde om grondlegger te zijn van de nieuwe Hype. Wat die nieuwe hype is? Daar vertel ik je in dit artikel over!
Wat ik ontdekte toen ik mij enkel focuste op omzet:
Ook ik heb mij de afgelopen jaren gefocust op het maken van méér omzet. Omzet, zei ik, geeft me de mogelijkheid te investeren, leuke dingen te doen, op vakantie te gaan. Maar, daar vergiste ik me in! Omzet zegt namelijk helemaal NIKS over hoeveel je uiteindelijk over houdt!
Mijn omzet (de blauwe lijn) verdubbelde in twee jaar; van bijna 60.000 in 2013 naar ruim 120.000 in 2015.
De winst (de rode lijn) daarin tegen liet een nogal dramatisch beeld zien. De winst steeg in 2014 nog een fractie, maar in 2015, toen mijn omzet de lucht in schoot, DAALDE mijn winst.
Je ziet de ontwikkeling van de omzet en winst van Healthy Finance in onderstaand grafiekje:
PS: Dit zijn écht mijn omzet en winstcijfers. Ik deel ze niet om op te scheppen (of zielig te doen, het is maar hoe je het bekijkt), ik deel ze omdat ik er heel veel van leerde, en ik jou mee wil laten leren!
Heeft omzet dan helemaal geen waarde?
Voordat ik meer uitleg over waar je je dan wél op moet richten (als je je niet op omzet richt) eerst nog even omzet zijn eigen plekje op het podium geven. Omzet is namelijk wel degelijk van belang. Ten eerste: Zonder omzet geen inkomen. Zo simpel is het. Maar er is meer. Mooie omzetten draaien betekent namelijk dat je een product (of dienst) hebt dat mensen willen hebben én dat je in staat bent dat product aan de man te brengen. Dat zijn twee essentiële voorwaarden voor een succesvol bedrijf. Dus, denk nu niet dat ik vies ben van omzet. Allesbehalve. Ik ben dol op het draaien van omzet!
Het risico van de Omzet-Hype
Maar zoals bovenstaand grafiekje van mijn cijfers al laat zien; omzet is niet de Heilige Graal.
Van je omzet betaal je de boodschappen niet. – Tweet this –
Van omzet word je niet rijk. Sterker nog, van een te sterk stijgende omzet kun je zelfs failliet gaan. Want als de omzet stijgt, stijgen de kosten vaak keihard mee. Ik leverde vorig jaar het bewijs. Toen STEEG mijn omzet met ruim 50%, maar ik hield er niets méér aan over. Sterker nog, mijn winst DAALDE!
Wat staat je dan wel te doen?
Het is de uitdaging om een integraal plan te maken. Een plan waarin je je ambities en dromen vertaalt in producten. Waarin je aan die producten cijfers koppelt. Omzetcijfers – maar ook kosten! Een plan wat je laat zien wat je uiteindelijk, onderaan de streep, daadwerkelijk VERDIENT met je onderneming. Een Winstgevend Plan! dus. Wil jij dat ook?
Kom dan op 25 november a.s. jouw eigen Winstgevende Plan! maken.
Hier staat alle informatie over Winstgevende Plannen!
Wacht niet te lang met je aanmelding – vorig jaar waren we binnen twee weken uitverkocht!
Zoals je zult begrijpen na het lezen van de titel van dit artikel, gaat Winstgevende Plannen! niet alleen maar over omzet maken. Winstgevende Plannen! gaat over winst maken! En winst, dat is iets heel anders dan omzet…
Als íets mij in de afgelopen jaren veel heeft opgeleverd, is het wel het stellen van doelen en het vertalen van mijn doelen in een Winstgevend Plan! Dankzij mijn Winstgevende Plan heb ik focus en dankzij focus verdien ik meer. En dat geeft weer rust en ruimte om te investeren in mijn onderneming. Vorig jaar maakten ruim 150 ondernemers met mij hun Winstgevende Plan! Dat heeft ze tienduizenden euro’s opgeleverd!
Ben je er bij?
Ja ik ga mijn Winstgevende Plan maken!
Heb je vragen?
Stel die dan hieronder. Ik reageer altijd.
Met Financieel Bewuste groet,
Femke Hogema
PS: Vond je dit artikel waardevol?
Dan doe je me er een groot plezier mee als je het artikel deelt in je netwerk. Dat kan met behulp van onderstaande buttons.
Heb ik ook. Frustrerend is het. Meer omzet, maar die winst…
En ik denk wel wat leuke plannen te hebben om het te wijzigen, maar dan zit je weer met tijd en prioriteit enzo.
Het bij iedere actie afwegen of die actie je helpt om je omzet en winst te verhogen helpt 🙂
Het is de combinatie: omzet, kosten, bruto-marge, winst, en jouw prive inkomen uit het bedrijf: hoeveel salaris keer je jezelf uit, of hoeveel management fee brengt je holding je werkmaatschappij in rekening (als je vanuit een BV werkt). Geen winst kan ook ok zijn … als je inkomen dat je jezelf betaalt dan maar hoog genoeg is 😉 Geen winst en geen prive inkomen = geen onderneming!
Yep! 🙂 Thx Robert