Trilogie laatste deel: Van krantenwijk naar sjiek restaurant

Trilogie laatste deel: Van krantenwijk naar sjiek restaurant

Lees hier eerst deel 1 & deel 2 van de Trilogie.

Nadat we gedefinieerd hadden waar de pijn zat in het bedrijf van Pieter (geen winst, geen inkomen, geen inzicht in cijfers dus vooralsnog geen aanknopingspunten om financieel succesvoller te worden) gingen Pieter en ik aan de slag. De eerste stap die ik altijd zet met klanten; en dus ook met Pieter, is:

De basis op orde.

De basis is de boekhouding en de boekhoudprocessen. En de basis moet aan 3 eisen voldoen:

1. De boekhouding moet met het minimum aan tijd en energie gevoerd worden.

2. De boekhouding moet zo min mogelijk geld kosten.

3. De boekhouding moet altijd up-to-date zijn zodat je op ieder moment weet hoe je bedrijf er voor staat.

Het realiseren van deze 3 eisen betekent o.a. dat er heldere processen en afspraken zijn (wie doet wat wanneer en in welke volgorde) en dat er gebruik wordt gemaakt van alle technologische handigheidjes die werk uit handen nemen (online boekouden met alles er op en er aan).

De eerste vraag die ik Pieter stelde was: Ben je er klaar voor om afscheid te nemen van je accountant? Zijn accountant was duur, liep achter de feiten aan, gaf geen inzicht; kortom, faalde op alle drie mijn eisen. Maar Pieter was er niet klaar voor. Het was een relatie die al heel lang mee ging. Ik respecteer de keuzes die mijn klanten maken. Het is Pieters bedrijf, en Pieters keuze. Ik heb Pieter wel heel helder gemaakt wat de consequenties zijn van zijn keuze. Wat we wel heel snel hebben gedaan was het invoeren van een online boekhoudpakket. Het kostte tijd en energie om zijn ouderwetse accountant mee te krijgen, maar uiteindelijk werd zelfs hij enthousiast van de mogelijkheden. We hebben de processen heel duidelijk beschreven en dat betekende dat Pieter al snel veel geld ging besparen op zijn boekhouding en belangrijker, dat er inzicht kwam in de cijfers.

Winstgevend Plan

Stap 2 in het proces is het maken van een Winstgevend Plan. Pieter en ik zijn een dag bij elkaar gekomen in mijn favoriete plek; Drakenburg in Baarn. Ik heb hem volledig uitgevraagd over waar hij heen wil mijn zijn bedrijf. Wat zijn missie is, wat hij wil neerzetten, waar hij over 5 jaar wil staan. Wat zijn plannen zijn voor het komende jaar, wat hij daar mee gaat verdienen en welke kosten hij moet maken om zijn plannen te realiseren. Pieter fleurde helemaal op. Na het sjorren en sleuren aan de boekhouding, keken we nu naar de toekomst. Hij zag wat er mogelijk was. Hij zag dat het helemaal niet zo moeilijk was om echt geld te gaan verdienen. Hij kon eigenlijk niet wachten om zijn plannen te gaan uitvoeren. Hij ging aan het einde van de dag naar huis met een groot A-3 vel met daarop een super helder beeld van wat hem te doen stond en hoeveel hij daar onder aan de streep aan zou overhouden.

Sturen met Profit First 

Stap 3 de laatste stap in het proces is de dagelijkse aansturing van je bedrijf met Profit First. Ik deed een financiële gezondheidscheck (een Profit Assessment) op het bedrijf van Pieter. Ik keek naar het verleden (gelukkig waren er ondertussen cijfers beschikbaar) maar ik keek ook naar zijn Winstgevende Plan. Ik nodigde hem uit voor een ochtendsessie bij mij op kantoor in Amersfoort. In de Profit Assessment zagen we in één oogopslag hoe het kwam dat zijn vrouw voor het huishoudinkomen moest zorgen. Pieter gaf van iedere euro die er binnenkwam direct weer 85 cent uit aan kosten. Dat is gigantisch. Ik was bij de analyse diep in de cijfers gedoken, en ik kon Pieter precies uitleggen waar het mis ging in zijn bedrijf. Dat was behoorlijk confronterend, maar gaf hem ook eindelijk de tools om het tij te keren. Hij wist precies wat hem te doen stond en dat gaf een bak energie. Ik had voor Pieter uitgerekend met welke Profit First percentages hij vanaf de volgende dag kon gaan werken. Dat waren nog niet de percentages waar hij uiteindelijk heen wilde, maar het was een eerste grote stap in de goede richting. En we hadden nog genoeg tijd om vervolgstappen te zetten en de percentages verder en verder te verbeteren. Aan het eind van die ochtend nam ik met Pieter het stappenplan door om Profit First te implementeren in zijn bedrijf.

De kers op de taart

We waren zo’n 4 maanden onderweg. De basis was op orde, er lag een Winstgevend Plan! voor 2018 en Pieter werkte met Profit First waardoor hij iedere dag de juiste keuzes kon maken, altijd genoeg geld opzij legde voor de fiscus en eindelijk zelf een salaris mee naar huis bracht. 3 Maanden later ontving hij zijn eerste winstuitkering. Het was nog niet genoeg voor een reisje naar Hawaï, daarvoor had hij nog aardig wat stappen te zetten. Maar het was wel genoeg om zijn vrouw, voor het eerst in 3 jaar, heel sjiek mee uit eten te nemen naar het restaurant waar ze al heel lang heen wilde. Ze konden het nooit betalen. Maar nu wel. Pieter vertelde me dit tijdens onze maandelijkse sessie met een trilling in zijn stem. Hij had nooit gedacht dat hij in zo’n korte tijd zulke stappen zou kunnen zetten in zijn bedrijf. Stappen die niet alleen impact hadden op zijn bedrijf, maar ook op zijn privé leven en zijn eigen gevoel. Hij was trots en vol zelfvertrouwen over de toekomst.

Dit was het verhaal van Pieter. Pieter is niet één persoon. Pieter is een combinatie van al mijn klanten. Niets van het verhaal van Pieter is verzonnen. Alle problemen, oplossingen, stappen en gebeurtenissen zijn echt.

Heb jij tijdens het lezen gevoeld dat er onderdelen van het verhaal van Pieter ook voor jou gelden? Herkende jij soms jezelf in Pieter? Of ben je bang dat je jezelf gaat herkennen als je bedrijf groeit? Wil jij binnen jouw bedrijf ook de 3 stappen zetten die Pieter zette? Ik vertel je heel graag over de mogelijkheden om dat te doen. Één-op-Één met mij (ik heb vanaf januari 2 plaatsen voor één-op-één begeleding) of in een programma waar je samen met gelijkgestemden optrekt en als groep door mij begeleid wordt.

Meld je hier aan en je krijgt per kerende post alle informatie in je mailbox!

Naam E-mailadres

(Als je niet hierboven aanmeldt, dan informeer ik je niet over de mogelijkheden om deze winter jouw financieel gezonde bedrijf neer te zetten. Als je toch graag wilt weten hoe ik je kan helpen, meld je hierboven dan wel aan!)

 

PS: Vind je dit een leuk verhaal?
Deel het dan op Facebook, Twitter of LinkedIn via de onderstaande sharebuttons!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.