Mag je als zzp'er ineens de huur van je huis aftrekken?

Mag je als zzp’er ineens de huur van je huis aftrekken?

**UPDATE PER 23.12.2016**
Uitsluiting aftrek huurderslasten onzelfstandige werkruimte 

Vanaf 1 januari 2017 vormen huurderslasten van een onzelfstandige werkruimte geen aftrekpost meer voor IB-ondernemers en genieters van resultaat uit overige werkzaamheden. Dit is een reparatie van de uitkomst van een arrest van de Hoge Raad.

De mogelijkheid tot aftrek van huurderslasten van de ‘zelfstandige werkruimte’ (eigen opgang en sanitair) blijft overigens wel bestaan.

Deze maatregel is ingevoegd via de derde nota van wijziging bij het Belastingplan 2017.

**UPDATE PER 25.10.2016**

Staatssecretaris Wiebes maakt een einde aan de regeling dat zzp’ers hun huur mogen aftrekken als zij 10% van hun woning gebruiken als werkruimte.
Binnenkort komt hij met een nota van wijziging waarmee de behandeling van IB-ondernemers en resultaatgenieters met een onzelfstandige werkruimte in een huurwoning in lijn wordt gebracht met die van ondernemers met een koopwoning.

In augustus oordeelde de Hoge Raad dat zelfstandige ondernemers hun huur mogen aftrekken als zij 10% van hun woning gebruiken als werkruimte. De aftrekpost kost de schatkist nu € 20 mln omdat slechts 1% van de zzp’ers er gebruik van maakt. Echter, door alle aandacht die het arrest heeft gekregen verwacht Wiebes dat dit bedrag snel kan oplopen tot een bedrag van € 500 mln. Bovendien zorgt de aftrekpost volgens Wiebes voor een grotere tegenstelling tussen zzp’ers met een huurhuis en met een koophuis. Twee redenen om de regeling te schrappen. Kosten voor een zelfstandige werkruimte blijven wel aftrekbaar van de winst.



De media brachten het nieuws vorige week (aug. 2016) groots: ZZP’er mag huurkosten aftrekken! De Hoge Raad heeft een uitspraak gedaan waarin ze zegt dat ZZP’ers de volledige huur van hun huurwoning af mogen trekken van de winst! Dat kan duizenden euro’s per jaar opleveren. Maar, niet allemaal nu juichend een reisje naar Hawaii boeken, er zijn een aantal haken en ogen. Ik vertel je daar in onderstaand artikel meer over!

 

Ik vertel op de radio over andere leuke aftrekposten
Door deze uitspraak was ik trouwens vorige week weer op de radio. Altijd leuk!
BNR Nieuwsradio belde, of ik na aanleiding van deze uitspraak wilde vertellen over meer leuke aftrekposten. Dat wilde ik wel 😉

Image 22-08-16 at 20.39

Hier luister je mijn radio-optreden van vorige week terug.
Lees je liever? Dit artikel werd er na aanleiding van het radio-item geschreven.

 

Het grijze gebied van aftrekbare kosten
Zakelijke kosten zijn fiscaal aftrekbaar, dat drukt de winst, je betaalt daardoor minder belasting en dat is fijn! Tot zover even de basis 😉
Ik schreef eerder al een artikel over aftrekbare kosten. Daarin schrijf ik dat het soms direct helder is of kosten al dan niet aftrekbaar zijn, maar dat er ook een groot grijs gebied is. De vraag of kosten aftrekbaar zijn, kan heel complex worden en soms is er zelfs geen eenduidig antwoord. Zo was dat ook met het zakelijk gebruik van de privé woning het geval. De afgelopen jaren zeiden we eigenlijk altijd: Je mag (een deel van) de kosten van je kóópwoning zakelijk opvoeren als het zakelijke deel van de woning een eigen opgang, eigen keuken en eigen toilet heeft. Na de uitspraak van de Hoge Raad vorige week, leek het even alsof iedere ondernemer met een húúrwoning op een berg geld woonde. Voor sommigen van jullie is dat wellicht ook zo, maar het ligt wel iets genuanceerder!

Image 22-08-16 at 20.42

Wat heeft de Hoge Raad gezegd?
Het huren van een huis geeft je een recht: Het recht om een huis te huren. Je kunt kiezen of je dat recht tot je privévermogen of tot je ondernemingsvermogen rekent. Reken je het recht tot je ondernemingsvermogen, dan zet je het op de balans van je onderneming (dat heet: activeren). Alle kosten die je vervolgens maakt die samenhangen met dat recht, zijn zakelijk aftrekbaar. Je hebt slechts een kleine bijtelling (meestal 1,85% van de WOZ waarde van de woning) voor het privé deel.

Details:
– Je werkkamer moet minimaal 10% van het totale woonoppervlak uitmaken.
– De keuze om het huurrecht te activeren als ondernemingsvermogen, maak je bij aanvang van de situatie. Dus, als je start met ondernemen, als je een nieuwe huurwoning betrekt of als de situatie ingrijpend verandert. Daarover verderop meer.

Een voorbeeld:
Stel je bent webdesigner en je werkt vanuit huis. De huur bedraagt € 1.000 per maand. Aan gas, water, elektra, gemeentelijke lasten en inboedelverzekering ben je ook nog eens € 250 per maand kwijt. De waarde van het huis (WOZ) is €200.000.
– Je mag de jaarlijkse kosten van € 15.000 volledig aftrekken.
– Je moet 1,85% van € 200.000 bijtellen. Dat is € 3.700
– Per saldo is dus € 15.000 – € 3.700 = € 11.300 aftrekbaar
– Stel je valt in de 40% belastingschijf, dan is dit een netto voordeel van ruim €4.500

In welke situatie kun je je huur nu daadwerkelijk aftrekken?
De keuze of je het huurrecht tot het privévermogen of tot het ondernemingsvermogen rekent, kan je alleen maken bij aanvang van de situatie of wanneer de situatie significant wijzigt. De meest voor de hand liggende situaties zijn de volgende:

1. Je bent huurder en je start met ondernemen. Op dat moment kies je ervoor het huurrecht te activeren. Wanneer je werkkamer minimaal 10% van het woonoppervlak beslaat en je werkt minimaal 10% vanuit huis, dan geldt deze voordelige regel voor jou!
2. Je bent ondernemer en je verhuist naar een (andere) huurwoning. Je nieuwe woning heeft een werkkamer die minimaal 10% van het woonoppervlak beslaat en je werkt minimaal 10% vanuit huis. Je activeert het huurrecht van je nieuwe woning en deze regel is op jou van toepassing.
3. Je bent ondernemer en je woont in een huurwoning. Je hebt het huurrecht níet geactiveerd, maar, er zijn grote veranderingen die het rechtvaardigen dat je het huurrecht vanaf nu wél tot het ondernemingsvermogen rekent. Je kunt bijvoorbeeld denken aan één van onderstaande situaties:
Voorheen werkte je af en toe met de laptop op schoot vanuit huis, maar je hebt van één kamer in huis nu een werkkamer gemaakt. Deze werkkamer beslaat minimaal 10% van het totale woonoppervlak.
Of: Voorheen werkte je nooit vanuit huis, je huurde bijvoorbeeld een kantoor elders, maar door omstandigheden kies je er nu voor te gaan werken vanuit het kantoor aan huis. Je werkt minimaal 10% van de tijd vanuit huis en het kantoor aan huis beslaat minimaal 10% van het woonoppervlak.

Vanaf wanneer kun je je huur aftrekken?
Is één van bovenstaande situaties per 2016 ingegaan? Dan pas je dit toe op de aangifte over 2016.

Was één van bovenstaande situaties sinds 2015 op jou van toepassing en is de aangifte van 2015 nog niet definitief of kun je nog in bezwaar? Dan raad ik je aan met je boekhouder in gesprek te gaan. Dan ben je waarschijnlijk nog op tijd!

In welke situatie kun je je huur NIET aftrekken?
1. Je bent al jaren ondernemer en je werkt al jaren vanuit je werkkamer in je huurhuis. Je hebt het huurrecht destijds niet geactiveerd.
2. Je bent ondernemer en je werkt vanuit huis, maar je hebt geen werkruimte die minimaal 10% van het totale woonoppervlak beslaat.
3. Je werkt weleens vanuit huis, maar niet minimaal 10% van de tijd.

En als je een koopwoning hebt?
Als je een koopwoning hebt, kon je altijd al een deel van de woonlasten opvoeren als zakelijke kosten. Maar, dat mag alleen als het een zelfstandige werkruimte betreft – met een eigen ingang, toilet en keuken. Het werken vanuit je huurwoning is wat dat betreft fiscaal soms een stuk voordeliger dan het werken vanuit je koopwoning. De PvdA heeft aangegeven de regelgeving te willen aanpassen. De vraag is dus even hoe lang dit voordeel nog bestaat!

Heb je vragen?
Stel ze dan hieronder, dan krijg je van mij altijd antwoord!

Heeft dit artikel je wat opgeleverd?
Ik waardeer het als je dit artikel deelt op Facebook, LinkedIn of Twitter! Dat kan met behulp van onderstaande buttons.

Kleine lettertjes:
Ik schrijf leuke, praktische en toegankelijke artikelen met het doel ingewikkelde fiscale materie toegankelijk en begrijpelijk te maken. Ik ben daarin zeer zorgvuldig, maar ik ben niet volledig en ik kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de inhoud, ook niet als er onverhoopt een fout in staat. Ontdek je een fout? Laat het me dan weten, liefst met bronvermelding, dan check ik het en pas ik het zo snel mogelijk aan.

81 antwoorden
      • Els Verhoeven
        Els Verhoeven zegt:

        Dit klopt niet helemaal:
        1.Je kunt ook ondernemer voor de IB zijn zonder aan de urennorm te voldoen.

        2.Om de werkruimte te activeren, moet de werkruimte uitsluitend zakelijk worden gebruikt. Dus geen deel van de garage en ook niet wanneer de werkruimte soms als logeerkamer wordt gebruikt. Of als je ’s avonds in je kantoor je computer gebruikt voor privedoeleinden als internetten en bankieren.

        Beantwoorden
          • Els Verhoeven
            Els Verhoeven zegt:

            Hallo Femke,
            1-Zonder aan de uren te voldoen, kan je heel goed ondernemer zijn voor de IB als je voldoende klanten hebt, meer dan 5000 euro omzet, debiteurenrisiko loopt, je presenteert als ondernemer ect. Je krijgt alleen geen zelfstandigenaftrek en geen FOR, wel investeringsaftrek.
            2-Als de garage uitsluitend zakelijk wordt gebruikt wel, maar zo omschreef Foekje het niet.
            (sorry voor het late antwoord, ik was op vakantie)
            Vr.groet van Els

  1. Foekje
    Foekje zegt:

    Hoi Femke, Dank je weer voor dit weetje! Ik haal in mijn woonhuis niet voldoende oppervlak maar heb in de garage ook nog mijn houtoven en voorraad hout opgeslagen staan. Dat samen komt wel aan 10% van het oppervlak… Geldt dat dan ook?
    Groet,
    Foekje

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Graag gedaan Foekje,
      Ik durf niet te zeggen of een schuur hoort tot de woning in het kader van deze regel. Dan moet ik gaan interpreteren en dat durf ik niet aan. Ik zou de belastingdienst bellen en als het antwoord in jouw voordeel is, vraag dan even waar het staat zodat je het zwart op wit hebt. Vaak kunnen ze het je niet zwart op wit geven (omdat ze het ook moeten interpreteren) dan kun je eventueel een uitspraak van de belastingdienst vragen door jouw regiokantoor een brief te sturen.
      Succes,
      Groet Femke

      Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Graag gedaan Foekje,
      Ik durf niet te zeggen of een schuur hoort tot de woning in het kader van deze regel. Dan moet ik gaan interpreteren en dat durf ik niet aan. Ik zou de belastingdienst bellen en als het antwoord in jouw voordeel is, vraag dan even waar het staat zodat je het zwart op wit hebt. Vaak kunnen ze het je niet zwart op wit geven (omdat ze het ook moeten interpreteren) dan kun je eventueel een uitspraak van de belastingdienst vragen door jouw regiokantoor een brief te sturen.

      Groet Femke

      Beantwoorden
  2. Irene
    Irene zegt:

    Hoi Femke,

    Je zegt dat een van de voorwaardes is ‘dat je situatie ingrijpend veranderd is’. Het feit dat de Hoge Raad nu een uitspraak heeft gedaan die nog niet eerder is gedaan ís toch op zich al een ingrijpende verandering van de situatie? In deze uitspraak is degene die de zaak aanhangig heeft gemaakt in het gelijk gesteld en krijgt met terugwerkende kracht gelijk als ik het goed begrepen heb. Ik kan me voorstellen dat veel zzp’ers ook met terugwerkende kracht hun winst willen drukken. Verwacht jij een storm aan claims?

    Beantwoorden
  3. Joop Laenen
    Joop Laenen zegt:

    Hallo Femke,

    Mooie uitspraak maar er wordt verschil gemaakt tussen huur en koop. Een plek om te wonen en werken is toch een plek om te wonen en te werken ongeacht wie je bent of wat je doet. Dit ruikt naar discrimerend gedrag van onze overheid. En dat kan zomaar?

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Ik weet het niet precies Joop. Ik hoor geluiden dat de politiek hier niet blij mee is. Mogelijk gaat deze regeling veranderen – waarbij je niet de gehele huur mag activeren maar slechts het deel wat je daadwerkelijk zakelijk gebruikt.

      Beantwoorden
  4. Lucie Wessels
    Lucie Wessels zegt:

    Hallo Femke,

    Even over een koophuis.

    Je kunt inderdaad de kosten aftrekken zoals je zegt, als je een eigen opgang, keuken en wc hebt. Let wel op dat je dan een bedrijfsgedeelte hebt aan je huis. Volgens mij betekent dat dat je, mocht je je huis verkopen, over je kantoor of praktijkruimte belasting moet betalen over de winst van dit stuk.

    Dan zou je van tevoren een prijs moeten bepalen voor de bedrijfsruimte en bij verkoop nogmaals, de winst wordt belast. Dat lijkt mij nogal een toestand. Heb ik het goed Femke?

    Hartelijke groet,
    Lucie Wessels

    Beantwoorden
  5. Christiaan
    Christiaan zegt:

    Hoi Femke,

    Ik had er ook al overgelezen en ben op zoek gegaan naar de details voor het aftrekken van de volledige huur. Ik wist alleen niet dat je de energierekening, inboedelverzekering en de gemeentelijke lasten ook kan aftrekken. Is dat uit het arrest te halen of is er een andere bron?

    Groeten Christiaan

    Beantwoorden
  6. Marleen
    Marleen zegt:

    Ik was hier al mee bezig voor deze uitspraak. Ik huur sinds twee jaar, en heb in januari dit jaar muurtje laten zetten voor kantoorruimte. Ontvang ook klanten in de grote keuken voor coaching. De BTW kosten van verbouwing heb ik 1e kwartaal opgevoerd bij mijn btw aangifte. Toen ook zakelijke energie rekening genomen. Volgens mij zit ik goed! Ook meer dan 10%. Alleen…. Ik kook en eet ook in de keuken. Dat de ruimte alleen zakelijk gebruikt mag worden is nieuw voor mij. Weet iemand waar dit staat?

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Ik begrijp nu dat de ruimte niet alleen zakelijk gebruikt hoeft te worden. Maar dat het zakelijke deel van de ruimte wel alleen zakelijk gebruikt mag wordne. Dus… Als je naast je werktafel ook een eettafel in dezelfde ruimte hebt staan, is het geen probleem. Maar een tafel die zowel gebruikt wordt om van te eten als om aan te werken behoort niet tot de zakelijke ruimte. Dus die tafel zou dan niet onder de 10% vallen… Maar, in geval van twijfel Marleen, raadpleeg een fiscalist!

      Beantwoorden
  7. Leo
    Leo zegt:

    Hoi Femke,

    Je zegt in jouw verhaal onder meer dat je geen recht hebt op teruggaaf als: Je bent al jaren ondernemer en je werkt al jaren vanuit je werkkamer in je huurhuis. Je hebt het huurrecht destijds niet geactiveerd.

    Maar ook zeg je dat bij een ingrijpende verandering; bijv. Voorheen werkte je nooit vanuit huis, je huurde bijvoorbeeld een kantoor elders, maar door omstandigheden kies je er nu voor te gaan werken vanuit het kantoor aan huis. Je werkt minimaal 10% van de tijd vanuit huis en het kantoor aan huis beslaat minimaal 10% van het woonoppervlak.
    Dan mag je wel huur als aftrekpost benutten.

    Dus als een ondernemer nu beslist om dan toch maar een kamer vrij te maken en voldoet aan de 10%-regels (werken en ruimte) dat dat voldoende verandering is om in de volgende IB-aangifte de huur als aftrek te benutten?
    En hoe moet dat dan worden opgevoerd als je pas halverwege het jaar kunt aantonen dat je daadwerkelijk een werkruimte aan huis hebt en aan de eisen voldoet?

    Met vriendelijke groet,

    Leo

    Beantwoorden
  8. Femke
    Femke zegt:

    aanvulling: de werkruimte hoeft naar ik nu begrijp geen aparte kamer te zijn, zolang hij maar 10% van het totale woonoppervlak beslaat én alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt wordt.

    Beantwoorden
  9. Femke
    Femke zegt:

    Er zijn reeds kamervragen gesteld:

    2016Z15413
    Vragen van het lid Bashir (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over de uitspraak van de Hoge Raad dat ZZP’ers hun huur kunnen aftrekken (ingezonden 22 augustus 2016).
    Vraag 1
    Kunt u nader ingaan op de casus van de zzp’er (zelfstandige zonder perso- neel) die de huur met terugwerkende kracht fiscaal kan aftrekken? Waar lag in deze zaak precies het meningsverschil tussen de Belastingdienst en de belastingplichtige?1
    Vraag 2
    Wanneer en hoe hebben zzp-ers recht op aftrek van de huur? Kunt u hier zo uitgebreid mogelijk op ingaan?
    Vraag 3
    Hoeveel zzp-ers maken al gebruik van deze regeling? Wat zijn de gemoeide kosten van deze regeling?
    Vraag 4
    Blijft ook het recht op huurtoeslag bestaan indien gebruik wordt gemaakt van deze regeling? Wat zijn de gevolgen van huurtoeslag voor de aftrek van de huurkosten?
    Vraag 5
    Wat voor gevolgen heeft de uitspraak van de Hoge Raad? Hoeveel meer mensen zullen gebruik maken van de regeling? Wat zijn de hiermee extra gemoeide kosten?
    Vraag 6
    Wat voor gevolgen heeft deze uitspraak voor de hypotheek- en onderhouds- lasten van zzp-ers die een huis gekocht hebben, aangezien zzp’er die vanuit huis werken allemaal gelijk behandeld dienen te worden?
    Vraag 7
    Bent u voornemens de belastingwetgeving dusdanig aan te passen dat deze volledig in lijn is met de praktijk anno 2016 en de uitspraak van de Hoge Raad?
    Vraag 8
    Hoe gaat u andere huurders die geen zzp-er zijn tegemoetkomen?

    Met dank aan Machteld Koenraad voor het doorsturen!

    Beantwoorden
  10. Wendy de Jager
    Wendy de Jager zegt:

    Hoi Femke,

    Ik ben gastouder, wat betekend dat ik kinderen in mijn huis opvang. Dit zo’n 40u p.w.
    Geldt voor gastouders deze regeling niet omdat het geen aparte (zakelijke) ruimte is? Ze worden nl gewoon in mijn woonkamer enzo opgevangen.

    En klopt het dat de slaapkamer (>10%) wel als zakelijke ruimte voor aftrek in aanmerking komt, als die alleen gebruikt wordt door de opvangkids om in te slapen?

    Groetjes, Wendy

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Wendy,
      Wanneer de slaapkamer alleen gebruikt wordt voor het slapen van de kinderen, hoort hij in mijn ogen gewoon tot de zakelijke ruimte volgens deze regel. De woonkamer niet ben ik bang. Als de betreffende slaapkamer >10% is, dan kun je volgens mij deze regel gewoon toepassen! In geval van twijfel adviseer ik je een fiscalist te raadplegen of de belastingtelefoon te bellen.

      Beantwoorden
  11. Manuela
    Manuela zegt:

    Goedenavond,

    Ik heb sinds januari 2014 een huurwoning, na een scheiding en de verkoop van de koopwoning aan mijn ex. Op 1 juli 2014 ben ik verhuisd naar mijn huurwoning en heb pas begin 2015 van een kamer mijn kantoor gemaakt.
    Ik ben voor de IB ondernemer en mijn werkplek is 10% van de totale oppervlakte.
    Ik neem aan dat ik het huurrecht pas vanaf 2015 kan mee nemen in de aangifte inkomstenbelasting. Of moet ik dat doen vanaf het moment dat ik de huurwoning heb gekregen, aangezien de planning er toen al was. Graag jullie advies!
    De huisvestigingskosten pas vanaf 2015 dat is duidelijk.

    Met vriendelijke groet,
    Manuela

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Ik zou inderdaad zeggen 2015! In 2014 had je namelijk nog geen aparte werkruimte. Als je de IB aangifte over 2015 nog niet hebt gedaan, dan ben je nog op tijd voor deze regeling! Als je de aangifte al wel hebt gedaan, maar hij is nog niet definitief, dan kun je de aangifte nog corrigeren. Succes!

      Beantwoorden
  12. Sylvia Verhulst
    Sylvia Verhulst zegt:

    Dag Femke,

    Wat ik vreemd vind is dat je blijkbaar vanaf het begin van ondernemen-in-je-huurhuis je ‘huurrecht had moeten activeren’. Nooit over gehoord en mijn belastingadviseur wist daar volgens mij ook niks van. Hoe had je zoiets moeten weten? Ik onderneem al sinds 2000, ben toen voor mijn bedrijf een extra kamer gaan huren in hetzelfde pand waar ik woon (geen aparte toegang enz.) en heb de eerste vijf jaar die werkruimte kunnen aftrekken. Vanaf 2005 kon dat niet meer, volgens mijn belastingman. Om de bekende redenen.
    Als ik dit toen geweten had, had ik dat huurrecht natuurlijk geactiveerd. Heeft die ondernemer die nu de zaak gewonnen heeft bij de Hoge Raad dat indertijd wel gedaan?

    Dank voor al je info!

    Beantwoorden
  13. Marcel van den Borgh
    Marcel van den Borgh zegt:

    Goedemorgen Femke,

    Geldt de regeling ook als je DGA bent van een B.V. en je je huis privé gehuurd hebt. Of moet de huur van het huis dan op naam van de B.V. staan?

    Alvast dank voor je reactie!
    Marcel

    Beantwoorden
  14. Barbara
    Barbara zegt:

    Waar vind ik iets over de 10% van de tijd thuis werken? Daar weet mijn accountant niets van. Ik heb juist de huur sinds vorig jaar niet meer afgetrokken omdat ik sinds dat jaar voor coachingsgesprekken buiten de deur een ruimte huur. Alle andere werkzaamheden doe ik wel vanuit huis

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Barbara,
      mmm goede vraag.
      Ik kan dat inderdaad nergens terugvinden. Zou het dan alleen om 10% van de ruimte gaan? Je moet de ruimte toch ook zakelijk gebruiken?
      Ik pas het artikel voorlopig even aan! – totdat ik meer duidelijkheid heb.
      Dank,
      Groet Femke

      Beantwoorden
  15. Jelle Kok
    Jelle Kok zegt:

    Hoi Femke, dank voor de heldere uitleg. Is het voor je boekhouding handig om deze huurkosten gewoon per maand in je boekhouding te zetten of is dit een specifieke aftrekpost die je tijdens je aangifte IB over het hele jaar invult? Gr. Jelle

    Beantwoorden
  16. mischa
    mischa zegt:

    Kun je mij vertellen hoe het zit als ik in een zorgboerderij de bovenwoning van het voorhuis huur om te wonen en daarnaast ook een ruimte huur om te werken? alvast hartelijk dank!
    groet,
    mischa

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Mischa,
      Wanneer je een aparte ruimte huurt om te werken, dan zou ik vragen om die apart te factureren, aan je bedrijf. Dan voer je de volledige huurkosten (zoals op de factuur vermeld staan) op als kosten.
      Groet,
      Femke

      Beantwoorden
  17. dirk zwang
    dirk zwang zegt:

    Hoe kan ik de huur activeren op mijn vermogen? hoe ziet die boeking er dan uit?
    Ik begrijp wel dat ik de huur kan inboeken als kostenpost huur en dit eventueel tegoed heb van mijn onderneming omdat ik dit al zelf betaald heb, dus welke boekingen moet ik verder nog maken?

    groet

    dirk

    Beantwoorden
      • dirk zwang
        dirk zwang zegt:

        Dag femke

        Wij zijn een administratiekantoor en begrijpen totaal de insteek niet om dit
        te activeren in het eigen vermogen, volgens mij kan dit helemaal niet, vandaar mijn vraag.

        met vriendelijke groet

        Dirk

        Beantwoorden
        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Dirk,
          Ik adviseer je om er in te duiken. Bel de belastingdienst bijvoorbeeld. Of kijk of er cursussen gegeven worden over dit onderwerp. Ik ben zelf geen fiscalist. Ik ben auteur en trainer en ik maak financiën leuk, praktisch en toegankelijk. Ik kan je persoonlijk niet met de details helpen.
          Succes!

          Beantwoorden
  18. Sabrina
    Sabrina zegt:

    Hi Femke,

    Dank voor deze heldere uitleg! Vraag: ik woon al 2 jaar in een huurhuis en werk vanuit huis. Het huis stond bij aanvang van de huurperiode op naam van mijn inmiddels ex-man en ik heb in juni jl. officieel het huurhuis overgenomen op mijn naam
    middels een nieuw contract waarin ik als hoofdhuurder genoemd sta. Valt dit onder de noemer “grote verandering”? Ik heb een werkkamer die 10% van het oppervlak beslaat. Heel benieuwd naar je antwoord.

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Dat lijkt me zeker. Sterker nog, jij bent sinds juni toch pas huurder? Je hebt een contract per juni met jouw naam? Dan zou ik niet weten waarom dit niet voor jou zou gelden. Leg het bij je boekhouder neer zou ik zeggen!

      Beantwoorden
  19. Christel
    Christel zegt:

    Hoi Femke,

    stel dat ik nu voor 4 maanden een huis ga huren (naast m’n bestaande koopwoning) om te werken, dan zou ik die huur dus kunnen opvoeren. Maar mag je dan de prive onttrekking doorrekenen naar 4 maanden of moet je dat als jaarbedrag rekenen (in dat geval is het natuurlijk niet interessant…)? Dank je wel!

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Christel,
      Als je voor 4 maanden een huis huurt om te werken, en je hebt daarnaast een huis om te wonen, dan lijkt me dat je gewoon de volledige huurprijs op de zaak zet. Je hebt dan niets met deze regeling te maken. Je huurt gewoon een huis voor de zaak. toch?
      Groet Femke

      Beantwoorden
  20. thomas
    thomas zegt:

    Hallo Femke,

    In het verleden huurde ik een bedrijfsruimte daarna ben ik gestopt met extern huren. Dit jaar besloten om fulltime als zzp aan de gang te gaan en heb in mijn huurwoning (particulier) een aparte kamer (groter dan 10% van woonopp) ingericht tot werkkamer. Ik voldoe ook ruimschoots aan de 1225 uren norm en is tevens de ruimte waar ik mijn geld verdien. Aangezien het nog nieuw maar wellicht wel heel interessant ben ik erg benieuwd.

    Dank

    Thomas

    Beantwoorden
  21. Richard
    Richard zegt:

    Dag Femke,

    Hoe zit dit bijvoorbeeld met een huur appartement en de WOZ waarde? En bv een studio appartement die bestaat uit 1 ruimte en waarvan er een werkhoek is ingedeeld die minimaal 10% is?

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Richard,
      Een huur appartement lijkt me hetzelfde als een huurwoning. De werkruimte mag niet prive worden gebruikt. Ik weet niet of dat ook op gaat als het een werkhoek is.
      Check even bij een fiscalist,
      Groet Femke

      Beantwoorden
  22. maikel
    maikel zegt:

    1. Wat betekent het als je in 2016 eerst eigenaar was van de woning en sinds medio 2016 dezelfde woning bent gaan huren? Dan zou je vanaf dan toch het huurrecht kunnen activeren.
    2. Is de bijtelling ook naar rato van het aantal maanden huren, net zoals de huurkosten gelden voor het aantal maanden huren?

    Beantwoorden
  23. Anna
    Anna zegt:

    Hi, weet iemand hoe het werkt als twee partners allebei vanuit huis als ZZP’ers (in aparte ondernemingen) werken en allebei op het huurcontract staan én aan alle voorwaarden voldoen? Moeten we dan allebei de totale kosten gedeeld door twee opvoeren?

    Beantwoorden
  24. Kornelis
    Kornelis zegt:

    Hallo Femke,

    Ik begrijp uit de verschillende berichten dat Staatssecretaris Wiebes, deze regeling op 25-10-2016 heeft stopgezet. Maar eigenlijk geen één nieuwsbericht maakt er melding van of deze regeling per direct is stopgezet? Of dat deze regeling voor 2016 nog gewoon toe te passen is?

    Gr. Kornelis

    Beantwoorden
      • Kornelis
        Kornelis zegt:

        Hallo Femke, Bedankt voor jouw reactie.

        Het enige wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is. Is hoe het zit met huursubsidie. In mijn optiek zijn er twee mogelijkheden.

        1. Je geeft de huurkosten als kostenpost op, telt daar 1,85% van de WOZ waarde van de woning bij de winst op. Aan het einde van de streep brengt dit de winst aanzienlijk naar beneden. Daarna pas je alle nog overige aftrekposten toe. Het verzamelinkomen wat daar uitkomt is je verdiende loon van dat jaar toch? Normaliter is dit het bedrag wat je gebruikt om eventuele toeslagen te ontvangen, zoals zorgtoeslag, huursubside, kinderopvangtoeslag. (dit is correct toch?) De huursubsidie die je normaal ontvangt, als niet ZZP wordt ook niet als loon/winst gezien.

        2. Optie twee, je telt de huursubsidie die je ontvangt weer bij de winst op. Wat er indirect voor zorgt dat het bedrag wat je aan huursubsidie mag ontvangen lager wordt? Wat in mijn optiek een erg vreemde situatie wordt. Want op welk bedrag baseer je dan het bedrag wat je aan huursubsidie mag ontvangen?
        – Het bedrag wat je zonder die huursubsidie zou hebben verdiend?
        – Of het bedrag wat je met huursubsidie zou hebben verdiend?

        Vb. ik heb een winst van 20.000 euro met mijn bedrijf. Door de kosten van de huur af te trekken + de WOZ waarde daarbij op te tellen. blijft daar nog €15000 van over. Door het toepassen van de zelfstandigenaftrek (en eventuele overige aftrekposten). Heb ik dit jaar een verzamelinkomen van €5000.

        Het bedrag waar de belastingdienst de belastingdienst de toeslagen op baseert is die €5000 toch? En heb je recht op huursubsidie. Nu vraag je die huursubsidie aan. wordt je winst in eens bijv. €9000 euro. Waardoor je verzamelinkomen weer hoger is geworden, en de belastingdienst dus opnieuw je huursubsidie moet gaan berekenen. En zijn we weer terug bij af?

        Graag zou ik jouw visie hierop willen horen.

        (Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen, dus mocht ik de verkeerde termen gebruiken, of iets verkeerd geïnterpreteerd hebben dan hoor ik dit ook graag.)

        Beantwoorden
  25. Jeroen den Dekker
    Jeroen den Dekker zegt:

    Beste Femke,

    ik heb in 2014 (toen ik ben overgestapt van koopwoning naar mijn huidige huurhuis), de regeling niet geactiveerd. Kan ik hier alsnog met terugwerkende kracht gebruik van maken? Betekent dat bijvoorbeeld herziening op mijn IB aangifte voor 2014 en 2015?
    Het levert me een aanzienlijk voordeel op en ik wil daar uiteraard best wat moeite voor doen.

    Vriendelijke groet,
    Jeroen

    Beantwoorden
  26. Mikel
    Mikel zegt:

    Ik ben ZZP’er naast een baan in loondienst. Ik voldoe aan het urencriteria. Ik werk veel vanuit huis (koophuis) in een slaapkamer welke is ingericht als kantoor. Ik heb geen eigen ingang. Welke kosten kan ik van de belasting aftrekken?

    Beantwoorden
  27. DENNIS
    DENNIS zegt:

    Hallo, ik heb een vraag:

    Ik lees dat deze regeling niet meer geldig is in 2017. Als ik deze tool van de belastingdienst gebruik, dan staat er echter dat ik recht heb op volledige kostenaftrek (verminderd met een % van de WOZ waarde voor prive gebruik): https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

    Volgens mij komt dat doordat ik bij de laatste vraag aangeef dat ik het huurrecht van het pand aanmerk als ondernemersvermogen. Dat heb ik namelijk in 2016 al gedaan toen ik voor het eerste gebruik maakte van de regeling (huurrecht geactiveerd op de balans met een waarde van 0 euro) en dat hoef ik nu volgens mij niet te wijzigen.

    Klopt dit?

    Onderstaand mijn uitkomst van de tool en de ingevulde antwoorden:

    Dit is mijn uitkomst:
    U hebt recht op kostenaftrek
    U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:
    – Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.
 Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming
    – U kunt jaarlijks kosten aftrekken.
    – U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.
    – Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

    En dit zijn mijn antwoorden:
    Hebt u een huurwoning of een koopwoning?
    -> huurwoning

    Bent u getrouwd of woont u samen?
    -> nee

    Hebt u een zelfstandige werkruimte? Let op! Lees de toelichting.
    -> nee

    Gebruikt u uw woning voor meer dan 10% voor uw onderneming? Let op! Lees de toelichting.
    -> ja

    Maak uw keuze
    -> U merkt het huurrecht van het pand aan als ondernemersvermogen.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Ik noem nog een aantal specifieke gemengde kosten: Auto: Ook bij de auto is er over het algemeen een privé deel en een zakelijk deel. Niet aftrekbare kosten Als het persoonlijke voordeel overheerst, zijn de kosten niet aftrekbaar. Gespreid aftrekbare kosten Sommige kosten zijn wel zakelijk, maar je mag ze niet in één jaar opvoeren in de kosten. Wil jij grip op cijfers? Wil jij: Cookiewall | BNR Nieuwsradio. Mag je als zzp'er ineens de huur van je huis aftrekken? – Financiën voor ZZP'ers. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*