In 7 stappen van een plan naar een begroting
Het nieuwe jaar staat nog in zijn kinderschoenen. Alles ligt nog open. Ook voor wat betreft je onderneming en omzet kan het nog alle kanten op. En weet:
Een goed plan is de eerste stap naar een goed resultaat.
Een plan geeft richting. Een plan motiveert je om na te denken over wat je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Een financieel plan vervolgens, is de vertaling van je ondernemingsplannen in harde euro’s. Uit een financieel plan blijkt of je plannen haalbaar zijn.
In deze nieuwsbrief lees je over de drie uitgangspunten van een goed plan, en je krijgt een stappenplan om je eigen begroting op te stellen.
En, je kunt je nog inschrijven voor de training Financiën voor ZZP’ers op 14 en 24 februari a.s. in Seats2Meet Maarssen. Tijdens deze training stel je je financieel plan op, je leert je balans en resultatenrekening te lezen, je krijgt tips over hoe je de juiste accountant of boekhouder kiest en hoe je op hem bespaart, je krijgt inzicht in je cashflow, je ervaart dat wanneer je de taal van financiën leert spreken, financiën toegankelijk en vooral zeer belangrijk zijn en nog veel meer…
De drie uitgangspunten van een financieel plan:
1. Realistisch
Een goed financieel plan is realistisch en haalbaar. Het heeft geen enkele zin om onmogelijke plannen op te stellen. In een realistisch plan heb je rekening gehouden met o.a. de marktontwikkelingen en je persoonlijke omstandigheden.
2. Winstgevend
Alleen als je onderneming winst genereert, heeft je onderneming bestaansrecht. Je missie is waarschijnlijk niet winst maken. Je wilt bijdragen vanuit je hart, de wereld een stukje beter maken of je hebt een uniek product. Maar vergeet niet dat je jouw missie alleen kunt waarmaken als je onderneming bestaat. Winst is dus een belangrijke doelstelling.
3. Uitdagend
Saaie plannen belanden in de kast, onhaalbare plannen werken demotiverend en uitdagende plannen zijn de motivatie om er iedere dag opnieuw voor te gaan!
In 7 stappen naar een financieel plan:
Stap 1: Dromen
Neem voor deze stap echt de tijd. Droom over wat je het liefste doet, waar je talenten liggen, waar je energie van krijgt. Vraag je dierbaren wat zij jouw grootste kwaliteit vinden. Heb je inspiratie nodig? Lees dan het boek: ‘Laat jezelf zien! Tips voor puur ondernemen’ van Judith Webber
Stap 2: Schets je ideale werkweek
Stel je eens een gemiddelde, ideale werkweek voor. Met welke activiteiten ben je dan bezig? En hoeveel tijd besteed je aan iedere activiteit? Met gemiddelde bedoel ik het volgende: Als je eens per maand wilt spreken op een seminar en dat kost je 6 uur, dan ben je gemiddeld dus 1,5 uur per week bezig met de activiteit ‘seminars’. Wees bij deze stap naast ambitieus ook realistisch. Ruim dus ook tijd in voor je administratie, netwerken, marketing en verkoop.
Stap 3: Breng je kosten in kaart
Maak een overzicht van al je kosten per jaar. Hieronder vallen huurkosten, verzekeringen, pensioenen, accountantskosten, marketingkosten, afschrijvingskosten, reiskosten, telefoonkosten, vakliteratuur, opleidingskosten etc. etc. Bepaal ook hoeveel je nodig hebt om in je levensonderhoud te voorzien (privékosten).
Stap 4: Bereken je kostprijs
Je kostprijs is het bedrag wat je minimaal per uur, per dag, per dienst of per product moet krijgen om uit de kosten te zijn. Een simpel voorbeeld, als je een fles wijn inkoopt voor 5 euro en verkoopt voor 4 euro, dan wordt je bij iedere fles die je verkoopt een euro armer. Zo werkt het ook als je in de dienstverlening werkt. Je hebt kosten aan verzekeringen, pensioen, levensonderhoud, website, accountant etc. etc. Die kosten moet je terugverdienen door het werk wat je doet. Zit je te laag met je prijs, dan leg je toe op iedere verkoop die je doet.
Om je minimale uurtarief te bereken heb ik een eenvoudig model gemaakt wat je hier gratis kunt downloaden.
Stap 5: Bepaal je verkoopprijs
Pas als je je kostprijs weet, kun je je verkoopprijs bepalen. Je verkoopprijs ligt in ieder geval boven je kostprijs. Verder is je verkoopprijs afhankelijk van de makt, jouw kennis en kwaliteiten en de meerwaarde die je biedt.
Stap 6: Stel je exploitatiebegroting op
Nu je weet wat je wilt verkopen (stap 1 en 2) en hoeveel je daarvoor in rekening brengt (stap 3 en 4), kun je een exploitatiebegroting opstellen. Een exploitatiebegroting is een overzicht van je omzet, je kosten en je winst. Begin bij je omzet. Omzet is aantal x tarief. Je kosten heb je bij stap 3 in kaart gebracht. Je stelt je begroting in eerste instantie op voor een heel jaar. Het is verstandig om deze vervolgens op te knippen in stukjes van 1 maand of 1 kwartaal. In hoofdstuk 6 van het boek Financiën voor ZZP’ers staat een voorbeeld van een exploitatiebegroting en meer informatie over het opstellen hiervan. Let op: over twee weken verschijnt de tweede herziene druk.
Stap 7: Actieplan
Bepaal aan de hand van je begroting welke acties je gaat nemen. Wat ga je deze maand oppakken? En wat deze week? Wat kun je wellicht vandaag of morgen al doen om je plannen waar te maken?
Een van je acties in februari is wellicht om deel te nemen aan de training Financiën voor ZZP’ers op 14 en 24 februari a.s. in Seats2Meet Maarssen. Er zijn nog plaatsen vrij. Tijdens deze training stel je je exploitatiebegroting op, je leert je balans en resultatenrekening lezen. Je krijgt tips over hoe je de juiste accountant of boekhouder kiest en hoe je op hem bespaart, je krijgt inzicht in je cashflow, je ervaart dat als je de taal leert spreken, dat financiën dan best toegankelijk zijn en nog veel meer! De training kost Eur 495,- excl. btw voor twee dagen – en dat geld heb je er zo weer uit! Schrijf je hier direct in – Lees eerst het volledige programma
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!