#tegendebakker

Trap jij in de #tegendebakker valkuil?

Gisteren was #tegendebakker trending op Twitter.

@FankaHummels (freelance journalist) lanceerde #tegendebakker:

Dingen die opdrachtgevers wel tegen hun freelancers zeggen, maar niet #tegendebakker

En toen ging het los:


lk vond het allemaal erg amusant, en deed zelf ook nog een duit in het zakje:

En uiteraard was ik enorm gestreeld dat mijn tweet verscheen in een lijstje met leukste #tegendebakker tweets 😉

Maar toen verscheen deze tweet:

En daar heeft @ivovictoria natuurlijk een belangrijk punt. Want hey, hoe serieus neem jij jezelf als ondernemer? En hoe reageer jij, wanneer iemand een #tegendebakkertje tegen jou doet? Hoe stevig sta je in je schoenen?
Ik voerde gisteren ook dit ‘gesprekje’:

Dus; hoe amusant #tegendebakker ook is…. De vraag blijft natuurlijk: ‘wat doe je er zelf aan?’ Zeg je ‘nee’? Of peuter je de muesli van de mueslibol?

Wellicht is dat een aardige om onder de kerstboom eens over te peinzen. Voor welke #tegendebakker ben jij gevoelig? En hoe wil je met #tegendebakkers omgaan?

4 antwoorden
  1. Linda Krijns
    Linda Krijns zegt:

    Ik probeer me al lang tegen de #tegendebakker valkuilen te wapenen. Door niet (meer) met sommige mensen in zee te gaan, door vriendelijk nee te zeggen en te vertrouwen op mijn intuïtie als dat zegt dat iets niet helemaal jofel is. Dat is lastig, kan me enorm aan het twijfelen maken en ik loop er zeker omzet door mis. Ik ben er ook wel eens verbaal op aangevallen door iemand tegen wie ik nee zei. Dat was even slikken, maar mijn omzet werd er daarna aantoonbaar beter van.

    Beantwoorden
  2. Sandra van der Tuuk
    Sandra van der Tuuk zegt:

    Tja, wat zal ik ervan zeggen? Ik zie genoeg vreemde dingen in het ZZP-landschap. Bijvoorbeeld bij ING: “Let op ING hanteert een 2% Early Payment Discount voor IT-profielen. Deze korting wordt gehanteerd wanneer ING de facturen binnen 8 dagen betaalt. De brokers berekenen deze korting weer door naar de ZZP-er.” (tekst letterlijk gekopieerd van http://www.ing.jobs) Anders is de betalingstermijn 30? 45? 90? dagen? Dat staat hier niet, maar deze termijnen zie ik in mijn praktijk wel voorbij komen.

    “Ik vind uw brood heerlijk en als ik hem morgen betaal, geeft u mij 5c korting en anders betaal ik hem over 3 maanden #tegendebakker”

    Of wat te bedenken van opdrachtgevers die bij de aanvraag een heel laag tarief neerzetten? Die zie ik bij de overheid bijvoorbeeld voorbij komen. En blijkbaar zijn er toch mensen die daarop inschrijven. Ik probeer vast te houden aan mijn (minimum-)tarief, waarvan ik ondertussen weet dat die niet belachelijk laag of hoog is. Maar ik geef eerlijk toe dat toen ik een hele lange tijd thuis zat, ik toch ook probeerde aan een opdracht te komen met een veel lager tarief dan wat voor mij wenselijk is. Want ook ik wil wel brood op de plank hebben.

    “Zo’n heel brood… moet dat echt €1,50 kosten? Ik wil hem graag voor €1,00 hebben #tegendebakker”

    Hoe zou ik met mijn concullega’s om willen gaan, die daar wel aan mee doen? Eigenlijk wil ik ze zeggen dat zij het voor anderen verpesten, net zoals die zzp-ers die een belachelijk hoog tarief vragen. Mooi zou zijn als we van elkaar weten wat een normaal tarief is. Maar zolang dat niet bekend is, zullen we worden uitgespeeld door opdrachtgevers en tussenpartijen. En krijgen we dit soort dingen…

    Beantwoorden
  3. Isabelle Brus
    Isabelle Brus zegt:

    We zijn natuurlijk bijna allemaal eenlingen. Volgens mij maakt dat ’t makkelijker voor opdrachtgevers om laag/lager/laagst in te zetten qua tarief. Tegelijk maakt die ‘eenzame’ positie het voor de freelancende eenling, en dat geldt zeker voor de starter, ook lastiger om stevig in zijn schoenen te staan. Waar ik als beginnende freelancer ook ja zei tegen lage tarieven en zelfs weleens iets gratis (oef! ik schaam me!) heb gedaan met het oog op een vervolgklus, weiger ik nu gemakkelijker een (te) lage prijs. Ook een kwestie van gegroeid zelfvertrouwen: in mijn eigen kunnen, in mijn positie in de markt en in de zekerheid dat er wel weer een nieuwe klus aan komt. Want die lage tarieven verpesten de markt en uiteindelijk stoten die freelancers hun neus ook gewoon. Ze moeten kei- en keihard werken om het hoofd boven water te blijven houden. Dat is het grote plaatje. Maar dat is soms verdraaid lastig te zien.

    Beantwoorden
  4. Dominique
    Dominique zegt:

    1-2% van mijn tijd per jaar gaat naar klussen of aanvragen van organisaties waar ik oprecht achter sta, maar waar geen geld is om mij te betalen. Op die manier zeg ik dus soms ‘ja’, maar nooit meer dan goed is voor mij, of voor de branche en maak ik toch een aantal mensen blij door mijn kennis te delen.

    Overigens stuur ik ze dan wel altijd een ‘kortingsfactuur’, een factuur waar 0 onderaan staan, maar waar ook de echte waarde op staat van wat ik heb geleverd. Dan kunnen ze nooit zeggen: dat doe je de volgende keer toch wel weer? Of nog erger: tegen anderen zeggen: ‘ja, maar zij deed het voor niets’.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.