Zo maak je cijfers leuk: Neem je partner chic mee uit eten!
Jaarlijks, in februari of maart, ga ik met mijn man, Bart Schat, chic uit eten op kosten van de zaak. Dit jaar aten we bij De Saffraan in Amersfoort . De Saffraan is echt een heerlijk chic restaurant (ze zijn hun Michelin Ster net kwijt, maar daar merk je niets van 😉 ) We worden daar de hele avond in de watten gelegd met heerlijke hapjes en een mooi wijnarrangement. Waarom ik je dit vertel? Omdat ik je adviseer om binnenkort hetzelfde te doen met jouw partner of iemand anders die belangrijk voor je is! Ik vertel je in dit artikel waarom dat zo belangrijk is, wat het etentje zakelijk maakt, en wat de fiscus daar eigenlijk van vindt!
De ondernemer kijkt naar de toekomst, de boekhouder naar het verleden
Het jaar 2015 ligt al ver achter ons. Maar in gedachten ben ik vooral in de toekomst. Ik ben al in april (dan ga ik met een aantal dierbare collega’s naar Tony Robbins in London) en in juni (dan organiseer ik weer het event ‘Winstgevende Plannen’) en in de zomer (je kunt dan meedoen aan een SummerSchool) en in oktober (dan start mijn nieuwe programma Onderneem Financieel Succesvol weer). Afijn, je snapt het, ik ben bezig met het maken van plannen voor de toekomst. Voor jou zal dat niet anders zijn.
En toch, als het gaat over financiën, dan zal 2015 voor niemand helemaal klaar zijn. De cijfers van 2015 zijn voor veel ondernemers nog niet ‘af’. De boekhouder / accountant (of jijzelf) moet waarschijnlijk nog een aantal correcties doorvoeren en vervolgens moet de belastingaangifte (Inkomstenbelasting voor een eenmanszaak, vof of maatschap en vennootschapsbelasting voor een BV) over 2015 ook nog gedaan worden. De meeste ondernemers besteden het doen van de aangifte uit aan de boekhouder. Hier heb ik waardevolle tips hoe je dat in goede banen leidt. Wil je zelf je aangifte Inkomstenbelasting doen? Ik heb nog twee plaatsen in de training ‘IB-aangifte in één dag‘.
Maar… Heb jij zelf eigenlijk nog wel aandacht voor de cijfers van 2015? Waarschijnlijk niet. En dat is zonde, want de cijfers over jouw bedrijf bevatten veel waardevolle informatie die je helpen om (nog) succesvoller te worden!
Cijfers vertellen je de waarheid
Cijfers vertellen je keihard hoe het met je bedrijf gaat. Je kunt het naar je zin hebben, je kunt tevreden klanten hebben, je kunt de meest waanzinnige ideeen hebben, maar alleen cijfers laten zien of je daarmee ook een Winstgevend en Gezond bedrijf neerzet. Het met aandacht bekijken van de cijfers van 2015 is daarom een waardevolle bezigheid. Je komt tot inzichten (bijvoorbeeld dat je kosten te hoog zijn) en je kunt weloverwogen keuzes maken (bijvoorbeeld om te stoppen met een product wat veel tijd kost maar weinig oplevert).
Niets zo effectief als een deadline!
Als ondernemer ben je het liefst bezig met de klant, de strategie of de marketing. Die cijfers, die schuif je op de lange baan of die gooi je over de schutting naar de boekhouder / accountant. Wellicht inspireer ik je met dit artikel om wél naar je cijfers te gaan kijken, maar ja, voordat je het weet ben je weer bezig met andere dingen. Daarom is mijn advies: Pak nu je agenda er bij, en prik een datum waarop je uit eten gaat met je partner, vader, moeder, zoon, dochter, vriend(in) of andere dierbare. Nodig die persoon direct uit en kondig aan dat je graag onder het genot van een lekker diner je cijfers wilt presenteren.
Waarom uit eten?
Waarom een diner? En waarom met een dierbare? De meeste ondernemers werken keihard in en aan hun onderneming. Soms ten koste van hun privé leven. Veel mensen in jouw omgeving dragen op hun manier bij aan het succes van jouw onderneming. En daar mag je ze best eens voor bedanken!
Presenteer de cijfers
En tijdens dat diner presenteer je de cijfers van je onderneming. Je presenteert de balans en de winst- en verliesrekening over 2015 en je begroting (Winstgevende Plan) voor 2016. Ik doe dat aan de hand van een Flashy boekje. Je moet het natuurlijk wel een beetje leuk maken 🙂 Je vertelt hoe het gegaan is, waar je tevreden over bent, wat een aandachtspunt is. Welke keuzes je moet maken. Wat je plannen voor 2016 zijn en wat de financiële gevolgen zijn van die plannen. Je geeft je tafelgenoot de ruimte om vragen te stellen zodat hij / zij meer feeling krijgt voor jouw onderneming. Je slaat twee vliegen in één klap. Jij wordt gedwongen je cijfers serieus te nemen en je tafelgenoot leert meer over jouw bedrijf. Je weet maar nooit wat voor een waardevolle vragen hij / zij je stelt!
Op kosten van de zaak
En dat chique diner, dat kan op kosten van de zaak? Daar betaalt de fiscus aan mee? Ja! Dat kan en dat mag. Je voert de kosten van het diner op als representatiekosten. Dat betekent dat de kosten van dit diner voor 73,5% aftrekbaar zijn (niet 100%, want de fiscus is van mening dat je privé ook meegeniet). De btw is niet aftrekbaar (Je voert het bedrag incl. btw op als kosten, en daarvan is uiteindelijk 73,5% aftrekbaar.) Het is prima uit te leggen dat dit betreffende diner een zakelijk karakter heeft. Je presenteert namelijk de cijfers van je onderneming. Wanneer je wekelijks uit eten gaat op kosten van de zaak, dan wordt het twijfelachtig. Maar een jaarlijks diner met als doel de cijfers te presenteren, dat is heel goed uit te leggen!
Eet smakelijk!
Heb je vragen of wil je delen hoe jouw diner was?
Reageer dan hier. Ik reageer altijd!
Met Financieel Bewuste groet,
Femke Hogema
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!