Belangrijke (nieuwe!) fiscale wijzigingen in 2017

Belangrijke (nieuwe!) fiscale wijzigingen in 2017

Op Prinsjesdag worden de meeste fiscale wijzigingen bekend gemaakt (ik schreef daar in september al over), maar de informatie van Prinsjesdag is niet definitief!

Dit jaar zijn er  drie belangrijke wijzigingen die pas in december bekend werden gemaakt (of waarover ik niet eerder schreef). In deze nieuwsbrief vertel ik je er over. Ook geef ik je een update over de wet DBA. Tot slot deel ik nogmaals de link naar de gratis uren- en kilometerregistratie – voor het geval je die gemist had!

Representatiekosten nu 80% aftrekbaar! 

De representatiekosten waren altijd maar voor 73,5% aftrekbaar. Met ingang van 1 januari zijn de representatiekosten 80% aftrekbaar! Die lekkere lunch met je collega wordt dus nog goedkoper 🙂

De reden dat we ineens meer mogen aftrekken is trouwens dat een andere aftrekpost (de aftrek van de kosten van de huurwoning) komt te vervallen. Daar schrijf ik verderop over.

Wat zijn representatiekosten?
Representatiekosten zijn zakelijke kosten die je maakt voor lunches, seminars, congressen e.d. (Lees hier wat de belastingdienst er over zegt).

Waarom zijn ze niet 100% aftrekbaar?
Representatiekosten zijn niet 100% aftrekbaar omdat de fiscus van mening is dat je ook privé-voordeel hebt van deze kosten. Representatiekosten zijn al jaren 73,5% aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2017 zijn representatiekosten 80% aftrekbaar!

Hoe administreer je dit in je boekhouding?
De btw op representatiekosten is níet aftrekbaar. Je boekt het hele bedrag inclusief btw als kosten.

Het is handig om in je boekhouding een aparte categorie (of grootboekrekening) aan te maken voor representatiekosten. Op die categorie boek je gedurende het hele jaar alle representatiekosten (incl. btw) gewoon voor 100%.

Aan het einde van het jaar maak je (of je boekhouder of accountant doet dat voor je) eenmalig een correctie voor het privé voordeel.

Huurrecht niet langer fiscaal aftrekbaar

In augustus schreef ik dat ZZP’ers met een huurwoning een deel van de huurlasten konden aftrekken. Daar hadden een aantal hurende ZZP’ers flink baat bij! Al met al werd het een te duur geintje voor Den Haag, dus per 1 januari is die regel afgeschaft.

Vanaf 1 januari 2017 vormen huurderslasten van een onzelfstandige werkruimte geen aftrekpost meer voor IB-ondernemers en genieters van resultaat uit overige werkzaamheden. Dit is een reparatie van de uitkomst van een arrest van de Hoge Raad.

Teruggaaf BTW op oninbare vordering eenvoudiger

Ondernemers zijn btw verschuldigd op het moment dat ze een factuur versturen. Wanneer de betreffende klant de factuur uiteindelijk niet of slechts gedeeltelijk betaalt (bijvoorbeeld omdat de klant failliet is), mag de ondernemer de btw terugvorderen. Alleen moest dat via een suppletie, en mocht die suppletie pas worden ingediend wanneer je kon bewijzen dat de factuur daadwerkelijk niet meer betaald kon worden. Het faillissement moest bijvoorbeeld officieel uitgesproken zijn. In de praktijk kon het betekenen dat je jaren moest wachten voordat je de betaalde btw terugkreeg.
De nieuwe regeling heeft twee grote voordelen:
1. In de nieuwe regeling wordt aangenomen dat de vordering oninbaar is, wanneer hij een jaar nadat hij is vervallen, nog niet is betaald.
2. Je hoeft geen aparte suppletie in te dienen, maar je kan de teruggaaf gewoon verwerken in de btw-aangifte

Wet DBA zorgt voor veel problemen –  daarom voorlopig geen handhaving

Dat de Wet DBA voor heel, heel veel problemen zorgt is ondertussen wel duidelijk. Vele tienduizenden ZZP’ers raakten hun opdracht kwijt en Wiebes hield vol dat er niets aan de hand was.

Pierre Spaninks (ZZP-expert) heeft zich de afgelopen maanden behoorlijk kwaad gemaakt over de wet DBA, de keuzes van de politiek en de desastreuse gevolgen van deze keuzes. In zijn blog schrijft hij veel over de nieuwe wet DBA. Ik beperk me hier tot een aantal hoofdlijnen:

  • Na veel aandringen besloot Wiebes toch zijn hand in eigen boezem te steken en de wet DBA in de ijskast te zetten.
  • In plaats van per 1 mei 2017 te gaan handhaven, zoals de bedoeling was, gaat de Belastingdienst nu aanmoedigen en coachen.
  • Van controles, naheffingen en boetes zal pas weer sprake zijn als de begrippen ‘gezag‘ en ‘persoonlijke arbeid’ uit het verouderde arbeidsrecht zijn ‘herijkt’.

Dit klonk even alsof de ergste problemen achter de rug waren. Helaas zit er een addertje onder het gras. Alleen ‘goedwillenden’ hebben namelijk niets te vrezen. ‘Kwaadwillenden’ kunnen nog steeds op boetes rekenen. En omdat een heldere definitie van ‘kwaadwillenden’ en ‘goedwillenden’ ontbreekt, zijn opdrachtgevers nog steeds niet gerustgesteld en vrezen nog vele tienduizenden zzp’ers voor hun klus.

Gratis uren- en kilometerregistratie 2017

Al 7 jaar stel ik jaarlijks gratis een template ter beschikking om je uren en kilometers in te registreren. Een paar weken geleden heb ik er al een artikel over geschreven. Heb je hem over het hoofd gezien? Kijk dan bij mijn artikel Cadeautje: Gratis uren- en kilometerregistratie 2017. Kleine moeite groot plezier 🙂

Heb je vragen over Representatiekosten, Huurrecht of Wet DBA zorgt voor veel problemen?
Stel ze dan hieronder, dan reageer ik altijd.

Vond je dit artikel waardevol?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons!

22 antwoorden
  1. Ellen
    Ellen zegt:

    Dag Femke, een vraag over de aftrekbaarheid van bepaalde kosten. Ik heb namelijk vorig jaar een business coach ingeschakeld om mij verder te helpen in mijn ontwikkeling als ondernemer. Ik volg een traject van 5 maanden. Nu weet ik dat ik die kosten mag aftrekken maar waar boek ik dat onder? De Belastingdienst zelf geeft geen duidelijk antwoord. Ik heb Acumulus als boekhoudsysteem en daarin twijfel ik tussen de categorieën ‘aanschaf producten/diensten’ of ‘cursussen/seminars etc’. Of misschien een heel andere categorie?
    Bedankt alvast voor je antwoord!

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Ellen,
      In de basis maakt de categorie niet zoveel uit. Opleidingen of coaching bijvoorbeeld. Maar aanschaf diensten is ook een prima categorie. Het maakt niet uit omdat dit allemaal 100% aftrekbare kosten betreft, en een businesscoach is 100% aftrekbaar. Ik zou het niet op seminars zetten, omdat seminars onder representatiekosten vallen, en representatiekosten zijn maar 80% aftrekbaar zoals je in dit artikel lees. Helder?
      Groet Femke

      Beantwoorden
  2. Tenny Jonkers-Weijnen
    Tenny Jonkers-Weijnen zegt:

    Hallo Femke,
    Ik ben het 4e kwartaal 2016 aan het afronden en moet dat nog indienen bij de belastingdienst i.v.m. aangifte omzetbelasting.
    Ik heb de representatiekosten het hele jaar door als 100% kosten geboekt (dus inclusief btw).
    Neem ik dan nu bij de aangifte ook de correctie van 26,5% privé gebruik representatiekosten mee? Dus 26,5% boek ik als nog te betalen btw (ik tel het dus op bij de voorbelasting)? Stel dat ik bij de aangifte voor het 4e kwartaal € 180,- terug zou krijgen. Trek ik dan bijv. € 80,- aan correctie representatiekosten er weer vanaf?
    Alvast bedankt voor je antwoord.

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Tenny,
      De btw op representatiekosten is niet aftrekbaar. Je hebt het dus goed geboekt.
      Je vraag is een beetje vreemd, want als je de btw in de kosten hebt geboekt (wat je correct hebt gedaan) waarom zou je daar dan nog btw over moeten afdragen? Snap je wat ik bedoel? Het werkt anders bij de representatiekosten. Je hoeft niks met de btw, maar
      Bij de aangifte inkomstenbelasting moet er bij het bepalen van de winst een correctie van 26,5% voor het prive gebruik worden gemaakt.
      Begrijp je? Je zit op een verkeerd denkspoor, dus ik hoop dat je er zo uitkomt.

      Beantwoorden
  3. Carla
    Carla zegt:

    Hai Femke, wat betreft deze regel:
    “Vanaf 1 januari 2017 vormen huurderslasten van een onzelfstandige werkruimte geen aftrekpost meer voor IB-ondernemers en genieters van resultaat uit overige werkzaamheden. ”
    Kun je aangeven waar dit staat? Op de site van belastingdienst kan ik het niet vinden. Het gaat trouwens om de volledige huurlasten bij je ondernemingsvermogen optellen (en bij je IB 2017 een correctie voor privégebruik hanteren). Ik snap dat dat een grote kostenpost is voor de belastingdienst, maar komt daar dan nog iets anders voor in de plaats? Ik heb sinds kort een huurwoning, en ik koos juist voor deze (duurdere) woning omdat hier ruimte was voor een kantoor en ik de huur bij mijn bedrijfskosten mag rekenen. Zoals ondernemers met een koopwoning ook de kosten voor hun kantoor aan huis kunnen aftrekken.
    Ben heel benieuwd waar ik het exact terug kan vinden. 🙂

    Beantwoorden
  4. Michel
    Michel zegt:

    Als ik als ondernemer over de afgelopen 5 jaar teveel inkomstenbelasting heb betaald en deze vervolgens in één keer (jaar) terug krijg, moeten deze dan als diverse baten op de resultatenrekening geboekt worden. Of gefaseerd. Of moeten de diverse jaren opnieuw ingediend worden.

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hi Michel,

      Heb je een eenmanszaak? Dan is het geen loonheffing (zoals je hieronder zegt) maar inderdaad inkomstenbelasting.
      En dan moet je het niet als baten boeken, maar dan is het een prive ontvangst.
      Heb je een bv – dan is dit iets wat je boekhouder verwerkt!
      Succes!
      Groet Femke

      Beantwoorden
  5. Pien
    Pien zegt:

    Hallo ik ben zorgverlener en heb een cliënt in m’n huis wonen dus m’n huis is 100% werkplek kan ik dan huur aftrekken en wat eventueel nog meer

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Beste Pien,
      Ik adviseer je om je fiscalist of boekhouder te raadplegen. Ik schrijf met liefde artikelen zodat iedereen de grote lijnen kan leren, maar ik geef geen individueel advies.
      Groet Femke

      Beantwoorden
  6. Manon
    Manon zegt:

    Beste Femke,
    Ik ben net gestart als ondernemer en volg sinds oktober een business coaching traject.
    Ik heb de factuur in 2018 betaald, maar de coaching loopt tot zeker halverwege 2019.
    1. Mag ik de kosten ook in 2019 opvoeren? (in 2018 zou het tot een aanzienlijk verlies lijden)
    2. Moet ik dan alsnog de BTW in Q4 2018 aftrekken
    3. Ik word -gezien te weinig uren- nog niet gezien als ondernemer voor de belastingdienst. Is het dan slimmer de kosten als studiekosten in privé af te trekken?

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hi Manon,
      1. Het percentage van de kosten dat betrekking heeft op 2019 voer je in 2019 op. Dus als het traject 6 mnd in 2018 loopt en 6 mnd in 2019, dan voer je de helft van de kosten in 2018 en de helft in 2019 op
      2. Ja, voor de btw kijk je enkel naar de factuurdatum
      3. Dat kan ik niet beoordelen. Daar heb ik te weinig informatie voor. Ik adviseer je om dat aan je boekhouder te vragen.
      (Als je er een zoekt: https://www.profitfirst.nl/vind-een-pfp/)
      Succes, Femke

      Beantwoorden
      • Manon
        Manon zegt:

        Dank je wel Femke.
        Ik heb het advies gekregen om in mijn aangifte te kiezen voor resultaat uit overige werkzaamheden (row). (van wege o.a. onvoldoende omvang, niet voldoende uren en 70% voor 1 klant)

        Echter nu hoor ik van verschillende kanten dat de fiscus een negative row meestal niet accepteert.

        Zelfs als ik de coaching verdeel over 2018 en 19, heb ik in 2018 een negatieve row (ca -2500). Wat is jouw ervaring, gaat dit inderdaad een probleem opleveren?

        Voor 2019 sta ik wel al op een positief resultaat (als ondernemer of row)

        Beantwoorden
        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hi Manon,
          Ik kan geen persoonelijk fiscaal advies geven, daarvoor moet je echt bij je boekhouder zijn.
          In algemene zin klinkt het niet alsof het een keuze was, maar eerder dat je gewoon niet voldoet aan de eisen om als ondernemer gezien te worden.
          Femke

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.