Wat is een goed boekhoudprogramma?
Het is één van de meest gestelde vragen: ‘Femke, kun je mij een goed boekhoudprogramma adviseren?’ Ja, dat kan ik wel. Maar tegelijkertijd is die vraag net zo lastig te beantwoorden als de vraag ‘Wat is een goede auto?’. Want jeetje, zoveel ondernemers zoveel wensen. Zoveel bedrijven zoveel eisen. Dus ik dacht, ik schrijf er een artikel over. Waarin ik én heel concreet goede programma’s adviseer én je een paar vragen terugstel en je tussen de regels door voorzie van mijn persoonlijke, subjectieve mening over boekhouden en boekhouders!
Wat is boekhouden?
Boekhouden is het verwerken van financiële feiten. Verwar boekhouden niet met administreren. Administreren is veel breder dan boekhouden. Administreren gaat over de urenregistratie, de kilometerregistratie, het archiveren van contracten én het verwerken van de financiële feiten. Boekhouden is dus onderdeel van administreren.
Financiële feiten zijn gebeurtenissen die leiden tot omzet, kosten, schulden en bezittingen. Denk aan het versturen van een verkoopfactuur. Dat is een financieel feit, want het gevolg is dat je omzet hebt en een debiteur (klant die de rekening nog moet betalen). Andere financiële feiten zijn: Het ontvangen van een inkoopfactuur, bankafschrift, de kasadministratie en de loonadministratie. Een goede boekhouding gaat veel verder dan het verwerken van feiten, een goede boekhouding geeft de ondernemer waardevolle financiële informatie en maakt het leven van een ondernemer makkelijker!
Stoffig boekhouden versus Modern boekhouden
Boekhouden heeft de naam stoffig te zijn. En dat was het natuurlijk ook altijd wel een beetje. Net zoals veel (heus niet alle) boekhouders en accountants trouwens. Maar de afgelopen jaren heeft boekhouden echt een vernieuwingsslag doorgemaakt. De recente technologische vooruitgang maakt het leven van een ondernemer zoveel makkelijker! Helaas hebben sommige boekhouders deze vernieuwingsslag (voor alsnog) gemist. En de kans is aanwezig dat jij nog samenwerkt met een stoffige boekhouder met dito stoffig systeem. Dat kost tijd, geld en energie! En dat kan anders! Geldt dat ook voor jou? Lees dan vooral door.
Het ‘over de schutting’ model
Een veel gebruikt boekhoudmodel is het ‘over de schutting’ model. Jij brengt eens per kwartaal een map (kan ook digitaal zijn) of schoenendoos naar de boekhouder. De boekhouder verwerkt alle financiële feiten in zijn boekhoudprogramma. Hij stuurt je een mailtje waarin staat hoeveel btw je moet betalen, en vele maanden nadat het jaar is afgelopen (soms wel meer dan een jaar nadat het jaar is afgelopen) zie je voor het eerst de cijfers zoals omzet en kosten. Daar heb je dan dus niets meer aan. Die cijfers zijn bejaard.
Online boekhouden = Leuk boekhouden!
Er is volgens mijn bescheiden mening maar één manier om heden ten dage je boekhouding te voeren, en dat is online. In the cloud dus. Online boekhouden is goedkoper, makkelijker, leuker; maar daarnaast ook beter, sneller en goedkoper!
Ik noem een paar -grote- voordelen van online boekhouden:
- Dankzij een handige app hoef je bonnen alleen maar te fotograferen – ze staan dan in het boekhoudprogramma klaar voor de boekhouder om te verwerken.
- Je mailt digitaal ontvangen facturen naar je boekhoudprogramma. Je bespaart dus veel tijd en ellende.
- Bankafschriften worden (soms automatisch en soms met een MT940 bestand) dagelijks ge-upload in je boekhoudprogramma. Je hebt dus altijd zicht op de laatste stand van zaken.
- Je hoeft geen papieren administratie bij te houden. Je mag bonnetjes gewoon weggooien (nadat je ze goed hebt gescand).
- Je maakt facturen ín het boekhoudprogramma. Dat bespaart overtypen en daarmee tijd en geld.
- Jij en de boekhouder kunnen optimaal samenwerken. Je kunt helemaal zelf bedenken wat jij wilt doen en wat je wilt wat de boekhouder doet. Jullie werken in hetzelfde systeem.
- Als je het goed doet, heb je iedere dag (en niet pas vele maanden na afloop van het jaar) inzicht in de cijfers.
- Je kunt dus altijd zien: Hoeveel omzet je al hebt gemaakt. En of je kosten niet te hoog zijn. En welke klanten de factuur nog niet hebben betaald. Hoe het met de marges staat. Etc. Etc.
- Je kunt met een druk op de knop een herinnering sturen.
- Etc.
Welke programma’s bieden die moderne mogelijkheden?
De moderne boekhoudprogramma’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Ik noem er een paar, maar ik ben echt niet volledig:
MoneyBird, MoneyMonk en Yuki
Moneybird is een heel leuk, praktisch en toegankelijk boekhoudprogramma. Het wijst zich vanzelf, dus wanneer jij zorgt dat je de facturen er dagelijks of wekelijks in zet, heb je altijd up-to-date informatie. In Moneybird kun je vanaf 2020 ook je uren registeren. Moneybird is er voor de kleine zzp’ers vanaf een gratis versie, maar de meeste ondernemers hebben iets meer functionaliteiten nodig. Je betaalt een vaste prijs per maand.
MoneyMonk richt zich specifiek op de dienstverlendende ZZP’er. Ze hebben alles van boekhouding tot uren- en kilometerregistratie geintegreerd in een all-in pakket.
Yuki werkt met scan en herken software. De software herkent bonnen (soms) en als dat niet zo is zit er een team wat achter de schermen je bonnen verwerkt. Als jij de bonnen dagelijks upload, heb je altijd up-to-date informatie. Yuki werkt alleen met yuki adviseurs.
Acumulus
Acumulus wil ik ook even noemen. Het is als programma minder hip en gebruikersvriendelijk dan de eerder genoemde programma’s, maar het is wel een programma waarmee veel zzp’ers de volledige boekhouding tot en met de IB-aangifte zelf kunnen doen. Acumulus is daarnaast met € 9,95 per maand ook het goedkoopst.
Twinfield, Exact-online, E-boekhouden
De hierboven door mij genoemde programma’s zijn allemaal gericht op de zzp’er. Wil je meer mogelijkheden? Wil je bijvoorbeeld gaan werken met een voorraadadministratie, projectadministratie of dergelijken? Dan heb je wellicht een uitgebreider programma nodig als Twinfield, Exact-online of E-boekhouden. Deze programma’s zijn over het algemeen een stuk minder What You See Is What You Get dan de eerder genoemde programma’s. Je hebt vaak wel enige boekhoudkennis en/of een boekhouder nodig.
Heb ik nog wel een boekhouder nodig?
Wanneer je met een modern boekhoudprogramma gaat werken, zul je merken dat het zich al snel vanzelf wijst. 80 Tot 90% van de boekhouding kun je helemaal zelf doen. Alleen bij het daadwerkelijk opmaken van de jaarcijfers zul je merken dat enige theoretische boekhoudkennis (het maken van journaalposten zoals afschrijvingen, eindejaarsboekingen etc.) handig is. Je kunt daarvoor een boekhouder in de arm nemen. Die controleert je boekhouding, stelt de jaarcijfers op en doet de aangifte inkomstenbelasting (eenmanszaak, vof of maatschap) of vennootschapsbelasting (bv), maar belangrijker, doordat het grootste deel van de boekhouding volledig geautomatiseerd verloopt, heeft je boekhouder tijd over om jou te helpen meer winst te maken en minder stress over geld te hebben. Wil je dat ik je in contact breng met een door mij opgeleide winstadviseur? Kijk dan hier.
Wat doe ik met mijn huidige boekhouder?
Kom je nu tot de ontdekking dat jij met het ‘over de schutting’ model werkt, en dat dat je veel te veel tijd, energie en geld kost én dat je absoluut geen inzicht hebt in cijfers? Dan kan ik me voorstellen dat je dat anders wilt. Er zijn een aantal situaties denkbaar:
Je boekhouder werkt met een stoffig systeem
Werkt jouw boekhouder met een pakketje waar alleen hij bij kan? En zegt hij, wanneer jij de wens uitspreekt om zelf de facturen het systeem in de schieten, ‘Nee joh, laat mij dat voor je doen, daar hoef jij je niet druk om te maken’. Dan is mijn advies: Afscheid nemen van die hap. Van Martijn Aslander leerde ik ooit: Het ontkennen van technologische vooruitgang is gewoon niet zo handig. Een boekhouder die de technologische vooruitgang ontkent, heeft over 5 jaar geen werk meer. Via dit formulier help ik je graag aan een door mij opgeleide en moderne winstadviseur!
Je boekhouder werkt al ‘in the cloud’ of is voornemens dat snel (dit jaar!) te gaan doen
Mooi. Ben je ook tevreden met hem/haar? Begrijp je hem/haar? Is hij/zij redelijk snel? Check voor jezelf of je boekhouder je voldoende waarde biedt op onderstaande onderwerpen:
– Hoe vaak wordt de administratie (facturen en bank) bijgewerkt? Mijn advies: Wekelijks of minimaal maandelijks
– Wie verwerkt de facturen achter de schermen? (De keuze is afhankelijk van het systeem, jouw boekhoudkennis en het kostenplaatje)
– Wie doet de BTW-aangifte? (Het is mij om het even. Soms is het een tikje goedkoper als je het zelf doet)
– Kijkt je adviseur met jou naar de toekomst? Helpt hij je meer winst te maken?
– Heb jij voldoende inzicht in de financiele situatie van je bedrijf zodat je de juiste keuzes kunt maken?
Ben je na bovenstaand checklijstje nog steeds super happy? Tof! Anders denk ik graag met je mee.
Heb je vragen?
Reageer dan hier. Ik reageer altijd!
Mogge, ik mis toch echt Snelstart. Arbritrair blijft het wat je leuk vindt. Je stelt boekhouden wel heel erg leuk voor, een fotootje van een bon en floep, geboekt. Bankafschriften die ook zo maar even in je grootboek verdwijnen, wow, waarom wordt niet iedereen boekhouder? Enig voorwerk is daar toch wel voor nodig, DAT moet je vooral met je boekhouder (liever: ZONDER!) bespreken. Een nieuwe ontwikkeling is de parttime controller: degene, die jou assisteert bij al je financiële zaken, meteen rapporteert over de resultaten (afwijkingen van je plan?!) en adviseert over hoe je erop kan sturen. DAAR ligt toegevoegde waarde, die menig accountant en administratiekantoor laat liggen. En waar voor JOU nog veel valt te ontwikkelen en te winnen. En da’s leuk!!
Hoi Ben,
Ik mis nog best veel programma’s 😉 Snelstart wordt inderdaad ook veel gebruikt! Ik ken het zelf niet, maar ik geloof inderdaad dat het een prima programma is.
En boekhouden is en blijft een vak. Het is alleen zo zonde dat teveel ondernemers nog (terwijl ze het niet weten) werken met antieke systemen en processen. Dat is echt niet nodig.
Tot slot, inderdaad, daar laat menig accountant en administratiekantoor kansen liggen! En ook eens, daar wil ik best wat mee. Maar ik kan niet alles tegelijkertijd 😉 Focus is ook een belangrijk onderdeel van succes!
Groetjes Femke
“Bankafschriften die ook zo maar even in je grootboek verdwijnen, wow, waarom wordt niet iedereen boekhouder?” Een mooie quote en… nu al realiteit.
Er is na zelf boekhouden of uitbesteden ook nog een derde optie: automatisch boekhouden. Jortt (www.jortt.nl) boekt nu al 80% automatisch en dat wordt snel meer.
Yuki verwerkt ook veel automatisch. Is Jortt heel anders dan Yuki Hilco? Ik had nog niet eerder van Jortt gehoord!
Ja, bij Yuki staat het document centraal, bij Jortt de ondernemer. Dat is een wereld van verschil.
Jortt kan zonder UBL of facturen scannen al 80% automatisch boeken door Machine Learning. Je boekt iets 1 keer, bijvoorbeeld je telefoonrekening en Jortt doet het daarna altijd automatisch voor je. En dat is echt gaaf om te zien. In enkele seconden lees je een bankafschrift in en gelijk worden de meeste mutaties geboekt. Dat kan geen enkel ander systeem.
@Hilco ‘zoiets kan geen enkel ander systeem’ is wat kort door de bocht. Het al genoemde SnelStart doet dit al jaren…
wij van jortt adviseren jortt; beetje kort door de bocht.
Ehm… Ik ben niet van Jortt. En ik adviseer Jortt ook niet. Dus ik begrijp je niet? Ik heb geen boekhoudprogramma, ik ben geen boekhoudprogramma en ik verdien niets aan dit blog. Dus ik denk dat je je vergist?
Persoonlijk zou ik iedereen (belgie) https://www.silvasoft.be/ aanraden. Als Belgische zelfstandige is dit het enige pakket dat ik heb gevonden waarmee ik mijn volledige boekhouding zelf kan doen. Facturen komen automatisch in de boekhouding. Het spreekt allemaal erg voor zich, is betaalbaar en werkt super gebruiksvriendelijk. Volgens mij de enige betaalbare keuze als het gaat om zelf (dubbelvoudig) boekhouden in België.
Cashaca bestaat ook nog in belgie
Recentelijk kwam ik een artikel tegen over het verplicht gebruiken van SBR voor je IB aangifte. Ik moet nog het 1 en ander nog uitzoeken echter ben ik benieuwd wat jij hierover kan vertellen.
Hoi Tom,
Even voor meelezers die geen idee hebben wat SBR is:
‘Bedrijven in Nederland moeten jaarlijks veel verplichte (financiële) rapportages aanleveren aan verschillende partijen, waaronder banken en overheden. Dat kost tijd, geld en energie. Het eenmalig inrichten van de bedrijfsadministratie volgens SBR zorgt voor efficiënt hergebruik van gegevens. Met Standard Business Reporting wordt rapporteren beter, sneller en eenvoudiger.’
Bron: http://www.sbr-nl.nl
Ik lees ook deze zin: ‘Sinds 1 januari 2013 is SBR de exclusieve aanlevermethode voor de IB- en VpB-aangiften.’
Ik weet eerlijk gezegd niet wat daar mee bedoeld wordt. Wellicht dat je, als je automatisch gegevens aanlevert, dat alleen via SBR kan doen. Maar ik weet zeker dat de meeste IB aangiftes van ZZP’ers gewoon handmatig worden ingevoerd in de software van de belastingdienst.
Uiteindelijk biedt SBR wel kansen om nog minder tijd, moeite en energie kwijt te zijn aan de boekhouding. Ik verwacht dat het antieke boekhouden steeds meer verdwijt, dat er steeds meer wordt geautomatiseerd en dat boekhouders (zoals Ben Lap hierboven zegt) vooral moeten leren adviseren!
Wat zijn de kosten om het op deze manier te doen.
Zou me een hoop tijd en papier schelen fenk ik.
Hoi Raymond,
dat verschilt per systeem, Maar hou rekening met ongeveer 20 euro per maand voor het systeem. Vaak heb je dan nog een boekhouder nodig voor de laatste check en de IB aangifte.
Bijna alle programma’s kun je een maand op proef nemen. Veel plezier en succer er mee!
groetjes femke
Hoi Femke, verhelderende blog en goeie tips als waar moet je op letten bij de inzet van een boekhouder. Ik heb 2 jaar als zp’er excel-sheets bijgehouden. Heb nu begin dit jaar Acumulus aangeschaft en vind het best gebruiksvriendelijk. Terwijl ik helemaal geen boekhoudfan ben, maar zelfs ik werd enthousiast, vind de overzichten in Acumulus erg fijn. Bovendien een goedkoop programma. Ik zet alleen mijn boekhouder in voor de IB-aangifte.
Goed te horen ellen!
Ik hoor veel positieve geluiden over Acumulus.
groetjes femke
Hoi Femke, bedankt voor je tips.
Ik gebruik zelf Gekko. Wat ik mis in Gekko is bijvoorbeeld, bij de invoer van de kosten, dat je geen percentage kunt aangeven voor hoeveel de kosten meetelen.
Bijvoorbeeld de 73,5% voor de zakelijke lunch. Maar ook een privé mobiele telefoonabonnement die ik niet voor de volle 100% wil declareren.
Weet iemand bij welk boekhoudprogramma deze percentages zelf kan invoeren?
Dank je.
groetjes Kim
Meestal corrigeer je dat aan het einde van het jaar Kim. Voor wat betreft de representatiekosten, dat hoef je niet in de boekhouding te doen, dat gebeurt in de IB aangifte. Het overige prive gebruik zou ik (de boekhouder laten) corrigeren aan het einde van het jaar in de aangifte.
Zijn deze programma’s nou ook geschikt bij een redelijk lage omzet of ben je dan toch eigenlijk duurder uit en kan je het beter in excel blijven invoeren….? Ik heb veel inkoop, auto van de zaak dus altijd veel bonnetjes met wisselende btw-tarieven enz. enz. En niet zo’n hoge omzet…
Hoi Foekje, ik zou zeggen – een boekhoudprogramma! Maar, ben je dinsdag bij de Mastermind? Dan gaan we het er over hebben! Bekijk van te voren les 15 en 16 😉 Tot dinsdag! groetjes femke
Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikt boekhoudprogramma. Omdat ik nog steeds niet overtuigd ben werk ik nog door met mijn excel maar dat is tijdrovend en fout gevoelig. Ik kwam een programma tegen sw-retail.nl en heb uitgebreide info aangevraagd. Ze werken 100% in de cloud, met voorraadbeheer en ik kan een koppeling maken met het besturingssysteem van mijn webshop: Magento. Dit klinkt veelbelovend.
Ken jij dit en zo ja, wat is jouw mening?
Hoi Ylona, nee, ik ken het niet, maar het klinkt idd zo op het eerste oog prima! Feit is gewoon dat voorraadbeheer niet in de doorsnee programma’s zit. Dus, een koppeling met Magento is dan echt wel ideaal. Heb je al eens rondgevraagd op linkedin of FB? daar zijn vast webshophouders met dezelfde uitdaging! Ik ben heel benieuwd Ylona!
Goed artikel, bedankt!
Ik mis ik de meeste van dit soort programma’s de mogelijkheid om aan te geven dat de kosten slechts gedeeltelijk aftrekbaar zijn. Bijvoorbeeld bij zakenlunches.
Hoi Peter,
Meestal corrigeer je dat aan het einde van het jaar. Voor wat betreft de representatiekosten, dat hoef je niet in de boekhouding te doen, dat gebeurt in de IB aangifte. Het overige prive gebruik zou ik (de boekhouder laten) corrigeren aan het einde van het jaar in de aangifte
Hoi Peter,
Meestal corrigeer je dat aan het einde van het jaar. Voor wat betreft de representatiekosten, normaal gesproken boek je het bonnetje (incl. btw) gewoon als kosten. Boek ze allemaal op een aparte grootboekrekening. Aan het einde van het jaar, in de IB-aangifte, geef je aan wat de correctie voor privé gebruik is. Het overige prive gebruik zou ik (de boekhouder laten) corrigeren aan het einde van het jaar in de aangifte
Afgelopen jaar heeft Fleximaal diverse awards gemkregen als meest efficiënte eb gebruikersvriendelijk boekhoudpakket voor zzp en mkb. Iets om ook ‘ns nader te onderzoeken?
Hoi Fons, Dank, ik zet hem op mijn lijstje er bij 😉
Er zijn er nogal wat om te onderzoeken. Ik zoek een stagiair om me te helpen bij dat onderzoek, maar helaas heb ik nog geen goede reactie gehad op mijn vraag. Zelf ontbreekt het me aan de tijd om een gedegen vergelijkend waren onderzoek te doen.
Mooi artikel Femke, dankjewel.
Er zijn inderdaad erg veel opties van boekhoudprogramma’s ‘in the cloud’.
Offective zie ik er niet tussen staan, zij hebben trouwens een actie voor beginnende ZZP-ers. 1 jaar gratis: http://www.offective.nl/zzp-administratie/. Het is een uitgebreid pakket.
Groetjes,
Sjaak
Dank Sjaak, Offective ken ik niet. Er zijn meer goede paketten neem ik aan! Dank voor het delen!
Hey Femke, e-boekhouden.nl geeft ook een compleet jaar gratis online boekhouding cadeau aan startende ondernemers.
http://tinyurl.com/E-boekhouden-1-jaar-gratis
Ze hebben ook een heel goed gewaardeerde klantenservice. Altijd handig voor startende ondernemers die de kneepjes vh vak boekhouden nog moeten leren. ?
Hoi Femke,
Dank voor het overzicht.
Omdat wij maar op een deel van de werkzaamheden btw kunnen heffen, mogen we ook maar een deel aftrekken. Achteraf handmatig corrigeren kan natuurlijk wel maar heeft als nadeel dat je dan bij moet betalen. Bestaan er ook programma’s die dit automatisch kunnen verwerken?
Online boekhouding, de cloud, fantastische moderne dingetjes, maar de meeste pakketten zijn enorm arbeidsintensief, waar een stand alone pakket vaak de efficientere oplossing is. Voor de kleine ZZPér met 10 inkomende facturen en 10 uitgaande facturen per maand, kan het een uitkomst zijn, maar op het moment dat je bedrijf groeit, gaat de administratie een onevenredig deel van je tijd opslokken, terwijl je met je administratie uiteindelijk geen dubbeltje kunt verdienen, je verdien je geld met je onderneming, dáár moet je je tijd in steken.
Ga met je boekhouder eens om de tafel en maak afspraken over het periodiek aanleveren van belangrijke data zoals liquiditeit, betaalstaten, en last but not least je Winst en verlies overzicht (exploitatie)
Ha Femke, ik wil het ook echt niet zelf doen. Maar wel overzicht, iedere maand.
Wat en wie raadt je mij aan?
Ha Irene,
Heel goed!
Ik spreek je binnenkort – laten we het hier dan ook even over hebben ok?
Groet Femke
Hoi Femke, bedankt voor het artikel. Ik heb een vraag: ik verkoop sinds enkele jaren diensten aan ondernemers en maak daarvoor gewoonlijk handmatig facturen en doe de boekhouding in Excel, uiteraard steeds met opvolgende factuurnummers. Maar nu verkoop ik sinds kort ook een fysiek product aan particulieren, ik heb hier nog geen webshop voor of anderszins een mogelijkheid voor geautomatiseerd factureren. Gezien het succes van de pilot ga ik door, maar gevolg is dat ik (volgens m’n boekhouder) voor alle particuliere kopers een volledige, handmatige factuur moet maken zodat de factuurnummers van beide soorten inkomsten elkaar blijven opvolgen. Dit is killing……nu zoek ik een systeem waarin beide manieren van verkoop passen. Ken jij er eentje?
Hoi Alice,
Gefeliciteerd met je goede pilot! Maar ik begrijp niet precies wat je vraag is geloof ik. Hoe verkoop je de producten nu? Handmatig? En heb je nu geen onderliggende factuur? Een bonnetje wel? Als je de facturen handmatig verkoopt, dan zou je gewoon een bon kunnen maken in een bonnenboekje. Die hoeven dan niet mee te lopen met je andere factuurnummeringen hoor. Facturen moeten opvolgend genummerd worden zodat je omzet controleerbaar is. Maar het is geen probleem wanneer je twee stromen hebt, een voor je diensten en een voor je facturen.
Daarnaast raad ik je aan om bij een vervolg snel op zoek te gaan naar een geautomatiseerd systeem 😉 Ik werk zelf met Autorespond in combinatie met Sisow. Dat bevalt me heel goed. De administratieve verwerking is hierdoor heel beperkt qua tijdsinvestering voor mij. De betaling geschied direct en de factuur wordt automatisch aangemaakt en verstuurd. Helpt dat?
Hallo Femke,
Bedankt voor je uitvoerige en vakkundige antwoord. Ik ben er blij mee, en je begrijpt mijn vraag heel goed. Jammer dat mijn boekhouder niet wist dat je verscheidene nummerstromen mag hebben, dat had me veel werk gescheeld. Maar goed, ik weet het nu. En natuurlijk ga ik op zoek naar een geautomatiseerd systeem, bedankt ook voor je tip. Vriendelijke groeten!
Dag Femke,
Ik heb met belangstelling bovenstaand artikel gelezen. Ik ga in september starten met mijn webwinkel in exclusieve tweedehands merkkleding. Ik ben momenteel op zoek naar een toegankelijk boekhoudprogramma waarin ook de margeregeling kan worden verwerkt. Wat zou jij mij in die geval adviseren?
Alvast bedankt voor je reactie.
Hoi Carolijne,
Dat kan ik je niet vertellen. Je zou dat echt even moeten checken / navragen bij de programma’s die je voorkeur hebben.
Succes,
Groet Femke
ps – door mijn vakantie een verlate reactie
Hoi carolijne,
Ik ben benieuwd waar jou keuze op gevallen is ? Zelf ben ik ook opzoek naar een boekhoud programma die marge regeling kan.
groet Marielle
Hoi Alice en Irene,
Als ik jullie bericht lees denk ik dat je het meest gebaat bent om een aantal online boekhoudprogramma’s te testen. Kijk naar reviews van gebruikers op bijv. Trustpilot of klantenvertellen .nl. Zelf kijk ik naar de reviews van gebruikers en heb ik 3 maanden geleden getest via http://www.boekhoudprogramma-vergelijken.com werkte prima!
Een andere goede website waar je boekhoudprogramma’s kan vergelijken en reviews hierover kan lezen is: http://vergelijk-boekhoudprogramma.nl/
Nog een tip, kijk eens op http://www.boekhoudprogramma-zzp.com
En voor Belgische gebruikers een handige vergelijkingssite: http://www.vergelijk-boekhoudprogramma.be
De manier waarop wordt vergeleken bij de bovenstaande websites is nogal passief. Een website als Appwiki.nl of https://softwareguru.nl biedt een ondersteunende functie waarbij bedrijven (zowel een starter, zzp’er of mkb’er) gebruik kunnen maken van een keuzehulp.
De achterliggende software bepaalt dan aan de hand van de gewenste functies de beste aansluiting. Je kunt namelijk wel software gaan vergelijken maar als je niet weet waar je naar opzoek bent kom je nog niet ver. Daarom is een ondersteunende functie in onze ogen hierbij belangrijk.
Klopt Alex en Erik,
Daar worden de functionaliteiten naast elkaar gezet (wat kan er wel, wat kan er niet)
Ik ga een stukje dieper door daadwerkelijk te kijken hoe het bevalt. We gaan dus letterlijk facturen aanmaken en inboeken etc.
Groet Femke
Om zelf grip op je eigen vermogen en liquide middelen te houden is http://www.7×24.nl een uitermate geschikt online boekhoudprogramma, geen kennis van boekhouden nodig, werkt niet met dagboeken maar via geld, geld uit, factuur in en factuur uit .
En met de virtuele accountant kun je zelf een leesbare en begrijpelijke jaarrekening samenstellen .
Er komen nog veel meer mogelijkheden zoals een verzamelbetaling maken, UBL en het rechtstreeks deponeren bij de KvK .
Groeten,
Willem de Vos T: 0524-514757
Een ander goed online boekhoudprogramma is http://www.silvasoft.nl/. Niet duur en zeer gebruiksvriendelijk!
En voor alle Belgische gebruikers: http://www.silvasoft.be
Offective is ook echt een aanrader. Helemaal voor startende ondernemers. Zo maak ik bijvoorbeeld gebruik van de zogenaamde ZZP-actie. 1 jaar gratis boekhouden, CRM, HRM etcetera. Zie http://www.offective.nl
Er is m.i. niet 1 beste pakket, hangt altijd af van wat je nodig hebt. Zelf heb ik mijn boekhoudsoftware gevonden door wat pakketten te vergelijken en gewoon waar ik het beste gevoel bij had voor gegaan. Als je snel wat pakketten wilt vergelijken kan ik deze site wel aanraden: http://www.boekhoudsystemen.com/
Precies Hendrik, dat zeg ik ook in mijn Whitepaper. Er is niet 1 het beste pakket. In mijn whitepaper ga ik wel wat dieper op de materie in dan de diverse vergelijkingssites. Die vergelijken alleen functionaliteiten (wat zit er wel en niet in) – wij hebben het ook echt geprobeerd allemaal.
Groet Femke
Wij maken al jaren gebruik van het boekhoudprogramma van https://e-boekhouden.nl en vanaf de eerste dag zeer tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding en uitstekende ondersteuning.
Ideaal voor zzp’ers.
Hoi Femke, heb jij enig idee welk pakket ook geschikt is om zakelijke gereden km in een privé auto te verwerken?
Hi Lau,
Je zou mijn excel model kunnen gebruiken? Stuur even een mail naar team@healthyfinance.nl en vraag daarin naar het uren- en km model. Dan stuurt Sonja of Patricia het naar je op!
Groet Femke
Hi Femke en andere lezers,
Kijk ook eens naar Minox. Cloud, onderscheidend snel, Scan & Herken, automatisch facturen ophalen uit portals, Factureren, Bankenkoppelingen, echt betalen rechtstreeks vanuit de boekhouding (uniek in NL!), Vaste Activa, app met oa scannen / als je bankrekeningen / documenten / betalen, veel koppelingen (oa banken, webshops, kassa’s, rapportage, salarispakketten, Loanstreet, CRM), Open API, …
Zie ook dit onderzoek waar Minox op #2 staat van pakketten in de markt (misschien wel #1 – lees de blog maar):
https://www.minox.nl/minox-de-echte-nummer-1-in-snelste-boekhoudprogrammas
Bedankt voor alle informatie. Zelf ben ik nog steeds met Excel sheets aan het werken, en het is tijd voor een boekhoudprogramma.
Ik wil echter niet verschillende programma’s uitproberen. Het liefst leg ik aan iemand voor wat ik nodig heb, en die kiest dan voor mij (ik heb bijv. wel internationale bankrekeningen in meerdere valuta, maar geen auto van de zaak, super weinig ‘bonnetjes’ of afschrijvingen, en al helemaal geen voorraad. En het programma moet (ook) in het Engels zijn.)
Wie (wat voor soort persoon) zou ik daarover kunnen benaderen? Of zijn eigenlijk alle boekhoudprogramma’s daar wel geschikt voor?
Hi Judith,
Als je dit voor me invult: https://www.profitfirst.nl/vind-een-pfp/
Dan breng ik je in contact met iemand die met je mee kan denken!
Femke
Hier staan al heel veel goede tips voor mensen die een goed boekhoudprogramma zoeken. Ik kan daar nog een tip aan toevoegen. Wij hebben onlangs op het platform zakelijkgroeien.nl 7 uitgebreide reviews geplaatst over de programma’s: MoneyMonk, E-boekhouden, Rompslomp, Digi-BTW, Myfinance, Informer en Gekko.
De reviews zijn inclusief een to-the-point gebruikersreview op video door een ervaren zzp’er. Zo weet je beter hoe het programma in de praktijk werkt.
Hier vind je ze: https://zakelijkgroeien.nl/kenniscentrum/software/.
thx Jasper!
Hoi Femke,
Leuk artikel! We hebben onlangs op Appwiki ook een aantal expert reviews toegevoegd van de meest populaire boekhoudprogramma’s. Een paar voorbeelden vind je hier:
– https://appwiki.nl/e-boekhouden
– https://appwiki.nl/visma-software
– https://appwiki.nl/exact-online
Erg handig als je een uitgebreidere indruk wilt krijgen van de tools naast de functionaliteiten en reviews van gebruikers.
Groeten,
Arjan
Leuk geschreven artikel. Voor een compleet overzicht is het ook goed om eens te kijken op :
https://meeroverboekhouden.nl/gratis-boekhoudprogrammas/
Mijn boekhouder wilt dat ik de boekhoudkoppeling realiseer met Yuki. Leuk idee, alleen wil ik eerst helder hebben hoe dit zit met privacy én deskundigheid. Is in 2020 Yuki nog steeds aan te raden of toch liever niet. Je geeft nu twee bedrijven, accountant en Yuki toegang tot je bank. Graag advies en ervaringen.
Hi Lin,
ik kan je alleen zeggen dat ik persoonlijk daar alle vertrouwen in heb. Ik kan je daar geen advies in geven. Data beveiliging is niet mijn expertise 😉
Femke
Beste Femke,
Ik ben penningmeester van een kleine energiecooperatie (volgens de postcoderoosregeling). We hebben dan 20 leden en ongeveer 5 crediteuren. Ik neem de boekhouding vanaf nu in eigen beheer. Ik twijfel tussen acumulus en e-boekhouden.nl. Wat zou jij adviseren ter ondersteuning van de BTW aangifte, verkorte jaarrekening voor KVK en aangifte VPB?
Hi Karen,
ik kan je daar echt niet in adviseren. Misschien kan je bij beide een maand een proefabonnement nemen en op basis daarvan kiezen? Succes! Femke
Door corona was mijn echtgenoot genoodzaakt zijn boekhouden zelf te doen. Om de druk te verminderen, had ik besloten hem te assisteren. Tips of informatie voor een goed boekhoudprogramma zijn sowieso welkom. Prachtig artikel om te lezen. Dank je voor het delen.
Wat fijn te horen Marianne! En: succes met het doen van de boekhouding van je echtgenoot! Het is een leuk vak 😉 Als je echt wilt leren boekhouden, check dan even deze online training: https://financienvoorzzpers.nl/boekhouden-online-training/
Dag Femke en alle lezers,
Goed blog, bedankt! Ook al is deze inmiddels wat ouder, via de reacties wordt het benoemen van alle online boekhoudprogramma’s redelijk compleet gemaakt echter mis ik nog het online boekhoud en facturatieprogramma Rompslomp.nl (https://rompslomp.nl). Een super gebruiksvriendelijk programma voor de kleine ondernemer, volop met functies zoals: automatische bankkoppeling, voorraadmodule, sepa incasso, periodieke facturen, scan & herken voor bonnen, etc!
Hi Niels, goede aanvulling! Rompslomp is voor de zzp’er zeker een aanrader!