kosten aftrekken

Welke kosten mag je nu wél en welke níet aftrekken? Een helder overzicht!

Wekelijks krijg ik vragen over welke kosten nu wél, en welke níet aftrekbaar zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met opleidingskosten? Kantoor aan huis? De auto? Een telefoon die je zowel zakelijk als privé gebruikt? Een lunch met een klant? En is dat anders dan een lunch tijdens een training? (ja). Sommige vragen kan ik eenvoudig beantwoorden; ze bevinden zich in het rode of groene gebied. Sommige vragen zijn al wat complexer. Ze bevinden zich in het oranje of gele gebied. Op sommige vragen heb ik geen keihard antwoord. Ze bevinden zich in het grijze gebied.

In dit artikel geef ik zo goed mogelijk inzicht in welke kosten je nu wel en niet af kunt trekken.

kosten aftrekken

De basis: Waarom trekken we kosten af? En waarom is aftrekbaarheid überhaupt een issue?
Kosten wil je aftrekken omdat je daarmee de winst verlaagt. Omzet minus kosten is winst. Hoe minder winst je maakt, hoe minder belasting (inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting) je betaalt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je zoveel mogelijk kosten moet maken. Je moet natuurlijk wel echt het geld hebben om de uitgaven te kunnen doen. Maar áls je zakelijke kosten maakt, zorg dan dat ze in je boekhouding terecht komen. Je doet jezelf en je onderneming te kort wanneer je vergeet kosten op te voeren. Het belang van de fiscus is nu ook direct duidelijk: De fiscus wil zoveel mogelijk belasting ontvangen, dus de fiscus wil dat jij zoveel mogelijk winst maakt. Je mag daarom niet zómaar alles opvoeren als bedrijfskosten.

De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar
De hoofdregel is heel eenvoudig. Kosten die je maakt voor de zakelijke belangen van je onderneming zijn aftrekbaar. Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar. Op basis van deze hoofdregel kun je zelf veel conclusies trekken: marketing, je website, zakelijke cursussen, vakliteratuur, de boekhouder, je virtual assistant of online business manager, allemaal zakelijke (en dus aftrekbare) kosten. Maar de eerste vragen ontstaan ook meteen. Want hoe zit het dan met kosten die je zakelijk maakt, maar waar je ook privé een voordeel bij hebt? We komen in het oranje gebied. De gedeeltelijk aftrekbare kosten.

Gedeeltelijk aftrekbare kosten
Sommige kosten hebben naast een zakelijk voordeel, ook een privé voordeel. De belastingdienst noemt dit de ‘gemengde kosten’. Van deze gemengde kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar. Gebruik je de telefoon zowel zakelijk als privé? Dan mag je alleen het deel aftrekken wat je zakelijk gebruikt. Hier onstaat direct de vraag; hoe bepaal je dat dan? En hoe voer je dat praktisch uit? En daar zijn geen eenduidige antwoorden op te geven. Het enige juiste antwoord is: Zorg dat je jouw keuze kunt uitleggen. In juridische termen: Je moet een verdedigbaar standpunt hebben. Dan is het alsnog mogelijk dat de fiscus het met je oneens is en dat je een correctie krijgt opgelegd, maar je loopt dan beduidend minder kans op een boete. Ik voer al mijn telefoonkosten zakelijk op. Ook al voer ik wel eens privé een telefoontje. Mijn verdedigbare standpunt: Ik gebruik mijn telefoon de hele dag zakelijk. Het incidentele privé-telefoontje is verwaarloosbaar. Thuis hebben we een vaste lijn voor het privé-gebruik.

Ik noem nog een aantal specifieke gemengde kosten: 
Auto:
Ook bij de auto is er over het algemeen een privé deel en een zakelijk deel. Voor het gemengde gebruik van de auto heeft de fiscus heel veel aanvullende regels beschreven.
Lunch en andere representatiekosten:
Als je zakelijk gaat lunchen, dan is de fiscus van mening dat je daar ook je privé-trek mee stilt. De lunch heeft dus naast een zakelijk ook een privé karakter. Om onduidelijkheden te voorkomen heeft de fiscus zelfs bepaald hoe groot die privé-trek dan wel niet was: 20% (dat was tot en met 31 december 2016 26,5%). Met andere woorden; slechts 80% van zakelijke lunches en andere representatiekosten is aftrekbaar. Ben je trainer en krijgen je cursisten een lunch tijdens de training? Dan voer je die lunch wél gewoon op als zakelijke kosten. Voor jou heeft die lunch dan een 100% zakelijk karakter. Je kunt je cursisten tenslotte niet laten verhongeren.

Niet aftrekbare kosten

Als het persoonlijke voordeel overheerst, zijn de kosten niet aftrekbaar. De fiscus geeft aan dat het behalen van je rijbewijs, het bezoeken van een pedicure en de zorgverzekering niet aftrekbaar zijn. Ook kleding is niet aftrekbaar. Kleding is alleen aftrekbaar wanneer je deze privé echt niet kunt dragen en wanneer het bedrijfslogo er op staat. De werkkleding van een automonteur zou ik opvoeren als zakelijke kosten. Verkeersboetes zijn trouwens ook niet aftrekbaar. Ook niet als je op weg was naar een zakelijke afspraak en óók niet als je te hard hebt gereden zodat je op tijd op je zakelijke afspraak kon zijn 😉

Gespreid aftrekbare kosten
Sommige kosten zijn wel zakelijk, maar je mag ze niet in één jaar opvoeren in de kosten. Wanneer je kosten opvoert in je boekhouding, verlaag je de winst waardoor de fiscus minder belastinggelden ontvangt. De fiscus is van mening dat wanneer je een bedrijfsmiddel aanschaft wat meerdere jaren mee gaat (een auto, een computer, een machine) dat je de kosten daarvan dan ook netjes moet verdelen over die jaren. De fiscus ontvangt dan ieder jaar een béétje minder inkomsten in plaats van dat ze ineens de hele aftrekpost voor haar kiezen krijgt. Het verspreiden van kosten over meerdere jaren heet ‘afschrijven’. De hoofdregel is dat je investeringen in een bedrijfsmiddel wat langer dan één jaar mee gaat en in aanschaf meer dan € 450,- excl. btw kost, over vijf jaar moet afschrijven. Schaf je een computer aan voor € 1.000,-? Dan neem je gedurende vijf jaar ieder jaar € 200,- mee in de kosten.

Uitzonderingen
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Zo mag een starter de investeringen die hij in de start (de eerste drie jaar) van zijn onderneming doet willekeurig afschrijven. Willekeurig betekent ‘wanneer je maar wilt’. Dat is heel handig, want wanneer je in het eerste jaar bijna geen winst maakte, hoef je toch al geen belasting te betalen. Dan is het zonde om je computer af te schrijven. Je kunt de investering beter nog een tijdje op de balans laten staan, en hem het tweede of het derde jaar (wanneer je flinke winsten maakt) ineens afschrijven. Dan maak je optimaal gebruik van je belastingvoordelen.

Grijs gebied
Tot slot is er het grote grijze gebied. Dat deel wat nergens staat opgeschreven. We moeten proberen om te ontdekken wat de fiscus er van vindt. Laatst zat ik te lunchen met een collega-ondernemer en hij vertelde het prachtige verhaal van zijn klant die een motorjacht had aangeschaft op de zaak. De aanschaf bracht gigantische fiscale voordelen met zich mee, van vele tienduizenden euro’s per jaar. Zijn motivatie was dat hij klanten mee uit lunchen nam op zijn jacht. De fiscus heeft het verhaal met één veeg van tafel geschoven en het bedrijf in kwestie moest alle genoten voordelen terugbetalen en keek zijn faillissement in de ogen. Kunnen we dan concluderen dat je nooit een schip op de zaak kunt zetten? Nee, uiteraard niet. Heb je een zeillschool, dan heb je waarschijnlijk zelfs meerdere boten op de zaak! Wanneer je je begeeft in het grijze gebied, dan is de hoofdvraag: Is het zakelijk karakter verdedigbaar? Daar is niet altijd een zwart/wit antwoord op te geven.

Heb je vragen?
Stel die dan hieronder. Ik reageer altijd!
Naschrift: De reageerfunctie heb ik na 120 reacties uitgezet 🙂
Voor inhoudelijke vragen adviseer ik je je boekhouder of accountant te raadplegen.
Wil je zelf financieel sterker worden? Mail ons dan gerust op team@healthyfinance.nl dan stellen we je op de hoogte van trainingsmogelijkheden, of kijk op deze website onder Trainingen.

Vond je dit artikel waardevol?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons!

127 antwoorden
  1. Jeroen Kessels
    Jeroen Kessels zegt:

    Hoi Femke, allereerst de complimenten voor je interessante nieuwsbrieven. Ik heb een vraag over het grijze gebied. In hoeverre kun je advieskosten voor pensioenvoorzieningen opvoeren als zakelijke kosten (of binnen een lifeplanning)? In loondienstverband wordt dit immers ‘vanzelf’ geregeld, als ZP-er moet je dit zelf zorgen. Ik zou zeggen dat je dit dus moet kunnen opvoeren. Hoor graag je reactie.
    Groet,
    Jeroen Kessels

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Jeroen,

      dank 🙂

      Dan je vraag. Grijs gebied inderdaad. Formeel genomen is pensioenopbouw een privé aangelegenheid. Pensioenadvies is dus niet aftrekbaar. Maar wordt je breder geadviseerd? Bijvoorbeeld ook over AOV of andere verzekeringen (zakelijk)? Dan kun je het interpreteren als een zakelijk adviesgesprek.
      Groet Femke

      • Hubrien Meijaard
        Hubrien Meijaard zegt:

        eens met Femke (wanneer eigenlijk niet…?!) Inderdaad is het voor ondernemers eigenlijk altijd gewoon aftrekbaar in de zaak. want je kunt ook kiezen voor bv. sparen of beleggen of de FOR in de zaak, of in een BV pensioenopbouw in eigen beheer. En de kosten om dat te regelen en te administreren zijn altijd aftrekbaar, dus in de praktijk zijn hier geen problemen mee. Alleen als je in loondienst bent en lijfrente/banksparen doet, dan is de premie/inleg (mits die uiteraard binnen de jaarruimte of reserveringsruimte valt) wel aftrekbaar, maar de advieskosten hiervan (raar maar waar) niet meer.

  2. Lianne
    Lianne zegt:

    Hi Femke,

    Dankjewel voor je duidelijke artikelen, erg fijn om als handvatten te kunnen gebruiken.
    Ik heb 2 vragen… namelijk als ik voor werkoverleg naar een locatie moet, is dat dan geheel fiscaal aftrekbaar? Of valt dit onder de “representatie” drempel van reiskosten? En studiedagen/bijscholing zonder diploma. Valt dat onder het kopje “congressen e.d.” en zijn die kosten dus deels/met drempel aftrekbaar… of valt dat onder studiekosten en is het geheel aftrekbaar?

    Dankjewel,
    Fijne avond,
    Lianne Beijer

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Lianne,

      dank 🙂

      Als je voor werkoverleg naar een locatie moet is dat volledig fiscaal aftrekbaar.
      Dat valt niet onder de representatdrempel.

      Studiedagen / bijscholing zonder diploma. Ik interpreteer dat als studiekosten en dus niet als congressen. Volledig aftrekbaar dus. Zelfs congressen zie ik als grijs gebied 🙂 Het gaat er dus echt om dat jij kunt uitleggen dat het voor jou essentiele scholing betreft.

      Een congres in Florida met een uitje naar Disneyworld, dat valt nu typisch onder representatiekosten hihi

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Irene,
      Een kantoor aan huis is best complex. In principe kun je de kosten van kantoor aan huis alleen aftrekken wanneer er een aparte ingang is en een apart wc- en keukenblok. Ik geloof dat je alleen iets kunt met de btw op energie. Dat zou je even kunnen googlen.

      Succes, femke

  3. Janneke
    Janneke zegt:

    Zou je opleidingskosten voor een eigen onderneming, kapper of dieren trimmen of masseren, dus deze maak je voordat je met je onderneming begint, kunnen opnemen als schuld op de balans?
    Dit zijn dus kosten van een vorig jaar.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Je mag kosten die je maakt in de (ongeveer) 6 maanden voor de start van je onderneming gewoon meenemen als kosten. Dus kosten die jij dit jaar maakt, die betrekking hebben op je onderneming, kun je volgend jaar meenemen in de kosten. Bewaar de bonnen. Er moet niet te veel tijd tussen zitten – 6 maanden wordt als richtlijn aangegeven. Voldoende helder zo?

      • Janneke
        Janneke zegt:

        Hartelijk dank voor je reactie Femke.

        Ik vroeg me nog wel af hoe je dit op de balans krijgt, vooral als beginnend ondernemer maak je nog geen winst. Kun je dit net als met aanschaffingen, boven de Euro 500,00, hierop mag je de eerste drie jaar immers afschrijven wanneer je wilt (dus niet in het eerste jaar, wanneer je nog geen winst hebt gemaakt) doen?

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Janneke, dit komt niet op de balans. Een opleiding valt niet onder een investering waarop je mag afschrijven. Het is namelijk geen bedrijfsmiddel. Helaas…

  4. Wilton Roeleveld
    Wilton Roeleveld zegt:

    Hoi Femke,
    Dank je wel voor de uitleg. Ik heb alleen een vraag over hoe het zit met kosten die je moet maken als je een opdracht in het buitenland hebt. Ik heb een nieuwe opdracht waarvoor ik wekelijks naar de UK moet. Dit betekent vliegtickets, taxi, hotel etc. Kan ik deze kosten ook zakelijk opvoeren? Ik begrijp alleen dat etentjes daar niet volledig onder vallen.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Groeten,
    Wilton

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Wilton, jazeker voer je die op als kosten. Ik zou ze volledig aftrekken als reis- en verblijfkosten. Ook het zakelijke hotel incl. ontbijt zou ik 100% aftrekken. Het diner zou inderdaad voor 73,5% aftrekbaar zijn.
      Het enige wat onhandig is, is de buitenlandse btw op taxi enzo. Dat terugvragen is niet onmogelijk, maar ook niet super eenvoudig volgens mij.
      Veel plezier met je opdracht!

  5. Mark Jan Ottes
    Mark Jan Ottes zegt:

    Hi Femke,
    Het Leger des Heils is één van mijn opdrachtgevers in Nederland.
    Nu heb ik een project “om niet” aangenomen voor het Leger des Heils in Nepal.
    Hiermee gaan nogal wat kosten gemoeid, zowel ter plaatse als in de voorbereiding.
    Kan ik deze kosten opvoeren als bedrijfskosten?

    Groet,
    Mark Jan

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Mark Jan,
      begrijp ik het goed dat het Leger des Heils de kosten niet voor haar rekening neemt? Is dat handig? Ik kan me voorstellen dat je vrijwilligerswerk doet, dat doe ik zelf ook, maar de kosten die daarmee gemoeid zijn, die laat ik wel betalen door mijn opdrachtgever. Als je zelf die kosten draagt, is de vraag of het werk wat je in Nepal doet bijdraagt aan jouw onderneming. Je mag kosten aftrekken die je maakt ten behoeve van je bedrijf. Dat jij het beste beoordelen.

  6. Patrick
    Patrick zegt:

    hallo Femke,
    vorig jaar heb ik voor een opleiding, waar ik nu mijn beroep van heb gemaakt (en ingeschreven sta bij de KvK) een reis naar de VS ondernomen. Deze heb ik gecombineerd met vakantie (uiteraard, zou ik bijna zeggen). Ik heb gehoord dat de fiscale regels veranderd zijn zodat alleen echte studiekosten (cursusgelden, boeken e.d.) aftrekbaar zijn en niet de reis- en verblijfskosten, huurauto e.d.
    Hoe zie jij dit? Overigens is het een keuze van mijzelf geweest om naar de VS te gaan om daar mijn laatste module af te ronden. Dit had ik ook online kunnen doen (was wel iets omslachtiger geweest). Dus echt nodig/noodzakelijk voor de studie was dit strikt genomen niet.

    Groet
    Patrick

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      De hoofdregel is: Kosten die je maakt tbv je bedrijf zijn aftrekbaar. Het prive deel is niet aftrekbaar. Wat ik zou doen is een reeele inschatting maken welk deel van de reis zakelijk was en welk deel prive. Het zakelijke deel (ook van de reiskosten) trek je af. De fiscus heeft geen oordeel over de kosten die je maakt. De fiscus mag niet oordelen dat je de module ook online had kunnen volgen. Dat hoef je dus niet mee te laten spelen. Dat de regels veranderd zijn is mij nieuw. Waar staat dat?

  7. Patrick
    Patrick zegt:

    Dank voor je snelle reply!
    Heb niet gelezen maar gehoord dat die regels 2 jaar geleden zijn veranderd.
    Vond via Google ook ergens (heb helaas de pagina niet meer) dat minimaal voor 50% de kosten zakelijk moeten zijn (lijkt mij vreemd, want als je bv 3 dagen naar een congres in Australie moet ga je wel meer dan 3 dagen vakantie er aan vast knopen. Het hoofddoel van je reis is en blijft echter het congres, de vakantie is secundair). Kortom ik hoor en lees verschillende dingen hierover.
    Patrick

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      weet je zeker dat dit niet voor particulieren geldt? Als ondernemer trek je gewoon bedrijfskosten af. Ik denk dat dit een regeling voor particulieren is.

  8. Patrick
    Patrick zegt:

    Hoi Marijke, nog even dit.
    Via zoeken op belasting site vond ik dit:
    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/aftrek_berekenen/aftrekbare_studiekosten/
    hierin staat inderdaad alleen echte studiemiddelen zoals boeken, hulpmiddelen zoals kappersschaar, studiegelden e.d.
    en op http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/aftrek_berekenen/niet_aftrekbare_studiekosten
    staat expliciet dat reis- en verblijfskosten niet aftrekbaar zijn net als kosten voor studiereizen.
    Dit is in 2013 blijkbaar veranderd, ik denk dat men dat bedoelde wat ik had gehoord.
    Gezien bovenstaande, denk je dat ik dan nog steeds wat kan opvoeren?

    Gr.
    Patrick

  9. Patrick
    Patrick zegt:

    Aha. Maar in 2005 (ten tijde van studiereis) was ik nog niet officieel ondernemer. Studiereis was in juli 2015 en ik ben in november 2015 ingeschreven bij KVK. Niettemin waren het natuurlijk studiekosten t.b.v. toekomstig ondernemerschap. Maakt dat uit? Dank voor je antwoorden tot dusver, zeer verhelderend!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Je hebt je aangifte 2015 nog niet gedaan? Dan kun je de kosten inderdaad volledig opboeken als studiekosten. Het zakelijke deel dan! Je mag kosten die je hebt gemaakt in de aanloop naar je onderneming opvoeren. De fiscus zegt dat de kosten die je grofweg 6 maanden voor aanvang van je onderneming maakte ten behoeve van je onderneming meetellen. juli – nov is 5 maanden – opvoeren dus! Alleen even een goede berekening maken van het zakelijke en het privedeel van de reis! Als je dat naar eer en geweten doet en kunt beargumenteren ben je goed bezig.

  10. Eleni
    Eleni zegt:

    Hey Femke,
    Ik heb een vraag! Vandaag wil ik iemand trakteren op lunch. Hij maakt casting foto’s voor mij en dat doet hij gratis.. normaliter zijn dit hele hoge kosten voor mijn onderneming. Ik wil hem graag bedanken dmv een lunch. Tijdens de lunch bespreken we zakelijke onderwerpen. Mag ik dit 100% aftrekken? En wat doe ik met de btw?

  11. ank
    ank zegt:

    Hoi Femke,

    Een vraag over een investering van een koffie apparaat in augustus vorig jaar van een kleine 1000 euro. Omdat we er toch te weinig gebruik van maken wil ik hem weer verkopen. Nu krijg ik er niet meer meer voor dan 300 euro. Hoe kan dat administratief verwerkt worden als de afschrijving eigenlijk in 5 jaar is? En hoe doe ik dat met de btw als een particulier deze koopt?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Als je het apparaat niet meer hebt, moet je het restant volledig afschrijven. De opbrengst moet je wel als opbrengst verantwoorden. Als een particulier hem koopt, is er van BTW geen sprake. Let op: Heb je in het betreffende jaar gebruik gemaakt van de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek)? – Dan moet je daarvoor een deel corrigeren!

  12. Judith
    Judith zegt:

    Hallo Femke,
    Ik heb een praktijk buitenshuis in een bedrijfsverzamelpand. Op het terrein (van de GGZ) kunnen wij gebruik maken van het bedrijfsrestaurant. Kun je de lunchkosten (zonder dat je daar speciek een relatie voor uitnodigt) dan ook voor een deel aftrekker of wordt dat gewoon als privé beschouwd?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Je dagelijkse lunch – zonder relaties – wordt volgens mij als prive beschouwd. Maar lunch je met andere ondernemers? En hebben jullie het dan over je onderneming? En levert je dat inzichten – klanten etc. op? Dan lijkt het me een zakelijke lunch.

  13. Frank
    Frank zegt:

    Met veel plezier ben ik je boek aan het lezen. Ik heb alleen een korte vraag. Ik verzorg trainingen en workshops en vraag me af waar op de winst en verliesrekening de kosten voor de huur van de trainingsruimte komen te staan. Zijn dit directe kosten van de omzet, of toch indirecte kosten? En hoe zit het met de lunch die ik de cursisten aanbied?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Frank,
      Leuk te horen!
      De kosten van de huur van de ruimte en de lunch vallen onder directe kosten. Waarbij ik wel wil aangeven dat dit vooral van belang is voor jou, om te sturen. Fiscaal gezien maakt het niet uit waar je het zet.
      Succes met alles Frank!
      Groet Femke

  14. Jay
    Jay zegt:

    Beste Femke,

    Dank voor je heldere uitleg! Nog een vraagje:

    Dagelijks lunch ik samen met de klant (en andere werknemers) in de bedrijfskantine van mijn opdrachtgever. Zijn deze kosten (van mijn eigen lunch) aftrekbaar? En hoe zit het met de evt btw?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Beste Jay,
      De btw in ieder geval niet. En formeel denk ik de lunch ook niet. Lunch in de kantine wordt gezien als prive lunch. Maar als je altijd vergaderd met je collega’s tijdens de lunch, kun je het wellicht als zakelijke lunch bestempelen.
      Groet Femke

  15. Ryan
    Ryan zegt:

    Beste Femke,

    Na het lezen van je verhelderende boek “Financiën voor zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers” ben ik aan de slag gegaan met het opstellen van het financieel plan. Dit plan bestaat o.a. uit de volgende onderdelen:

    a. Investeringsbegroting
    b. Financieringsbegroting
    c. Exploitatiebegroting
    d. Liquiditeitsbegroting

    Wat betreft het opstellen van de investeringsbegroting (a) en de financieringsbegroting (b) heb ik een vraag en wel de volgende.

    Hoe moeten bedrijfsmiddelen welke je privé inbrengt, zoals bijv. een auto en een laptop, opgenomen worden in deze overzichten en voor welke waarde?

    Met de privéauto (bj 2012 np € 47.000,- en tweedehands gekocht voor € 17.500,-) ga ik ook zakelijk kilometers rijden. De laptop is 2 jaar oud en heb ik privé gekocht en de nieuwprijs was €1.500. De laptop zal voornamelijk zakelijk gaan gebruiken.

    Alvast bedankt voor je reactie

    Vriendelijke groeten,

    Ryan

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Beste Ryan,
      Je kunt bij de start van je bedrijf, bedrijfsmiddelen vanuit privé inbrengen in de zaak. Deze moet je dan waarderen. Met andere woorden, je moet een reële inschatting geven van de waarde op het moment van inbreng in de zaak. De belastingdienst zegt: de waarde in het economisch verkeer. Dat is de waarde die in normale koop- en verkoopsituaties zou gelden
      Voor dat bedrag komt het bedrijfsmiddel vervolgens op de beginbalans. Je gaat er dan over afschrijven. Dat betekent dat de kosten van het gebruik aftrekbaar zijn.
      De laptop voer je op deze wijze op.
      De auto is een ander verhaal. De vraag is of je deze wel op de zaak moet zetten, of dat je hem prive houdt, en de zakelijke km tegen 19 cent per km opvoert. Heb je daar al over nagedacht?

      • Ryan
        Ryan zegt:

        Hoi Femke,

        Bedankt voor je snelle en heldere reactie.

        Wat betreft de auto, deze blijft privé welke ik ook voor zakelijke doeleinden ga gebruiken. Het aantal privékilometers/jaar zal meer zijn dan 500 kilometers. Om inzicht te krijgen in de verhouding privé en zakelijk t.o.v. het totaal ga ik een rittenadm. bijhouden. Dit o.a. om de BTW deels af te kunnen trekken m.b.t. onderhoud, reparaties, etc. gerelateerd aan de zakelijke kilometers. Ben i.d. ook voornemens om € 0,19 per gereden kilometer als kosten op t e voeren. Eigenlijk precies zoals jij het beschrijft op pagina 199 van je boek.

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Klinkt goed Ryan! Om het verhaal helemaal compleet te maken: de meer dan 500 prive km zijn in dit verhaal niet relevant, die zijn alleen relevant als je je auto op de zaak zet en je geen bijtelling wilt; dan moet je onder de 500 prive km per jaar blijven. Maar verder: helemaal goed zo!
          Veel plezier en succes met je bedrijf!

  16. Els
    Els zegt:

    Hallo Femke, ik ben net gestart met sportlessen geven. Ik ga dit jaar nog te weinig omzet maken voor inschrijving kvk. Nu weet ik niet of het verstandig is om n btw nr aan te vragen, of dat ik de kosten voor de start van de lessen/bedrijf beter op kan geven via de ‘normale’ belastingaangifte. Kun jij me hier antwoord op geven? Alvast bedankt voor je reactie!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Els,
      De eerste vraag is: Heb je een onderneming? Heb je een winstdoelstelling, investeer je tijd en geld in je onderneming? Heb je een website, maak je reclame, heb je klanten etc. etc. Als je op deze vragen JA antwoord en je vind zelf dat je een onderneming hebt, dan is inschrijving bij de kvk een logische stap. Dat is niet enkel van omzet afhankelijk. Na je kvk inschrijving, gaat er vanzelf bericht naar de fiscus. De fiscus besluit dan of je ondernemer voor de BTW bent. In dat geval krijg je een btw nummer. Dan is het alsnog zo, dat je bij te weinig omzet geen btw betaalt. Google even op KOR of Kleine Ondernemers Regel. Als je voor de IB ondernemer bent (je bent ondernemer en je voldoet aan de urennorm van 1.225 uur per jaar) dan moet je voor de IB (dus niet btw) ondernemersaangifte doen. Is het inkomen uit je bedrijf ‘bijzaak’? Dan doe je particuliere IB aangifte en dan is de winst uit onderneming ‘inkomen overige werkzaamheden’. Is het geven van sportlessen vooral nog een hobby (je bent geen ondernemer) dan hoef je niets met de belastingdienst. Maar dan wordt je ook niet geacht winst te maken. De inkomsten en de kosten streep je min of meer tegen elkaar weg. Als er een paar tientjes overblijven, is dat mooi meegenomen. Kun je hier verder mee?

      • Els
        Els zegt:

        Hallo Femke, dank je voor je reactie! Ik zeg op alle vragen ja, dus n logische stap zou zijn inschrijving kvk. Het verwarrende voor mij is dat ik daar was en ze me geadviseerd hebben om me nog niet in te schrijven?! Ik ga ze zo eens bellen, want voor de KOR kom ik in aanmerking. Heeft het voor mij financieel nog gevolgen, Aangezien ik naast mijn lessen ook partime in loondienst ben? Ik ga dan particulier aangifte doen, want haal de urennorm niet.

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Els,
          Ik denk dat de KVK het gevoel kreeg dat het meer een hobby was in plaats van een bedrijf. Ik denk dat het belangrijk is dat je meer overtuigingskracht laat zien. Dus niet vragen of je je mag inschrijven, maar vertellen dat je je wilt inschrijven. Het hebben van een goed plan helpt zeker. Kun je 25 november? Kom dan naar http://www.winstgevendeplannen.nl. Je maakt in 1 dag je plan. Je betaalt tijdelijk maar 147 excl. btw (uiteindelijke prijs 247 excl. btw). Er zijn nog een paar plaatsen vrij!
          Financieel maakt inschrijving kvk in mijn optiek geen verschil. Je hebt een bedrijf, je geeft de winst straks op als overig inkomen. Maar dat zal in aanvang niet veel zijn. Of wellicht zelfs een klein verlies want je maakt natuurlijk ook kosten. Daar leer je 25 nov alles over! lees ook de testimonials bij Winstgevende Plannen, vooral die van Yousra Jaddour, ze is sportcoach en durfde dankzij haar winstgevende plan haar baan op te zeggen 🙂
          Succes en hopelijk tot 25 nov (Yousra is er dan trouwens ook!)
          Groet Femke

          • Els
            Els zegt:

            Hoi Femke, ik heb zojuist de belastingdienst gebeld. inschrijven bij kvk staat idd los van de belastingdienst. Wat ik moet doen is een BTW nr aanvragen. ik ben in het begin wrs resultaat genieter. Ik begin het langzaam een beetje te snappen 🙂
            Ik ga zo nog kijken naar je tip testinmonials bij winstgevende plannen.
            Nogmaals dank je wel!

  17. Mic
    Mic zegt:

    Hoi Femke, en bedankt voor je artikelen.
    Mijn vraag is of de rijles kosten die ik vorig jaar gemaakt heb aftrekbaar zijn, en/of ik er uberhaupt wat aan heb om ze te vermelden [als bedrijfskosten].
    Bedankt alvast!

  18. Els Willems
    Els Willems zegt:

    Hallo Femke,
    Ik heb een vraag, niet voor mij zelf maar voor een klant van mij. Ik leer haar Nederlands, help haar taalkundig bij het opzetten van haar eigen bedrijf, bv redigeren bedrijfsplan en adviseer haar waar mogelijk. Zij heeft haar bedrijf geregistreerd in Nederland. Een familielid in haar land van herkomst wil haar helpen met een lening. Probleem is dat het geld dat land niet uit mag. Oplossing zou zijn dat de lening wordt gestort op haar bankrekening in het land van herkomst en dat ze via die rekening de investeringen doet die nodig zijn voor haar bedrijf. Maar hoe kijkt de Nederlandse fiscus hiernaar, kan ze de uitgaven dan toch aftrekken?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Els,
      Daar durf ik echt geen uitspraak over te doen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wie dit wel zou weten. Ik denk een fiscalist met buitenland specialisatie.
      Succes, Femke

  19. Renate van Laarhoven
    Renate van Laarhoven zegt:

    Hai Femke,

    Allereerst dank voor de handige artikelen die ik steeds in mijn mailbox vind. Ik sta op het punt om privé een auto te kopen. Vandaag las ik via http://www.dezaak.nl/1743/ultieme-bespaartip-koop-auto-prive-maar.htm dat het in bepaalde gevallen financieel aantrekkelijk is om de auto privé te kopen en zakelijk te boeken. Kun je me vertellen wat ik ervoor nodig heb om erachter te komen of dat voor mij geldt? En hoe ik het dan kan boeken?

    Dank je wel alvast en groetjes,

    Renate van Laarhoven

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Renate,
      Ik vind het een zeer onduidelijke tekst van De Zaak.
      Ze zeggen: “Zo kun je een voor de inkomstenbelasting privé aangeschafte auto toch inschakelen voor zakelijke BTW aftrek. Dat betekent geen bijtelling maar wel 19 cent per kilometer aftrek.”
      Die 19 cent – dat zijn kosten die je mag opvoeren voor zakelijk gereden kilometers met je prive auto.
      En die btw aftrek leg ik hier uit: http://financienvoorzzpers.nl/deze-btw-tip-krijg-je-van-je-boekhouder-niet/

      Ik heb het document van De Zaak overigens niet gedownload – maar ik vermoed dat ze deze twee regels bedoelen.
      Kom je hier verder mee?

      Of het handiger is om de auto op de zaak te boeken (en een bijtelling te hebben) of de auto prive te kopen (en kosten en een stuk btw te mogen aftrekken) hangt van heel veel factoren af. Van de leeftijd van de auto, de cataloguswaarde van de auto, de bijtelling van de auto, hoeveel km prive en hoeveel zakelijk je rijdt etc. Als je die berekening niet zelf kunt maken, adviseer ik dat samen met je boekhouder of accountant te doen!
      Groet Femke

  20. Carla
    Carla zegt:

    Hoi Femke,
    BEdankt voor je goede tips.
    Ik heb een vraagje over de BTW op benzinebonnen van mijn auto die ik zowel zakelijk als prive gebruik. De belastingdienst schrijft dat ik dan 0,19 cent per kilometer krijg en dat daarin de kosten van BTW etc al inzitten. Betekent dat dan dat ik die BTW van mijn benzinebonnen niet mag aftrekken?
    Bedankt voor je antwoord, hartelijke groet Carla

  21. kees en hetty van der waard
    kees en hetty van der waard zegt:

    een vraag over elektra kosten/ energie ed.
    In onze woning waar wij wonen staat open voor ons werk.
    Er worden cursussen gegeven, bij eenkomsten gehouden in onze woning ed.
    Wij hebben een nieuwe woning laten bouwen en hebben een jaar er gewoond.
    nu er steeds meer gebeurd in onze woning stijgen de energie kosten.
    mag je deze dan niet verreken als kosten

  22. Margot de Jong
    Margot de Jong zegt:

    Hoi Femke,
    Ik heb een vraag over wel/niet aftrekbare kosten.
    Mijn man is fotograaf en gebruikt onze woning (woonark) ook deels als foto studio, geen eigen opgang.
    Nu hebben wij flinke kosten gemaakt om een nieuwe stalen bak aan te schaffen als onderhoud van onze woning.Kan ik dan een deel van deze kosten wel in 5 jaar aftrekken of helemaal niets (op geen enkele manier ?).
    Groetjes, Margot

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Margot,
      Officieel niet.
      Je kunt de belastingtelefoon even bellen natuurlijk.
      Of, als je het echt zeker wilt weten, een brief schrijven naar de inspecteur van de belastingdienst in jouw regio.
      Of je kunt het wel opvoeren, met als risico dat het teruggedraaid wordt bij controle.
      Alleen, het wel opvoeren kun je alleen doen als jij, zoals dat heet, een pleitbaar standpunt hebt. Je moet dus uitleggen waarom jij vind dat de hoofdregel niet op jou van toepassing is.
      Succes,
      Femke

      • margot
        margot zegt:

        Hoi Femke, bedankt voor je snelle antwoord. Ga misschien toch die brief schrijven.

        Nog een vraagje: als je een bedrag in 5 jaar wil afschrijven, moet je dan 1x per jaar bij 1 van de 4 kwartaal berekeningen 1/5 van het bedrag in rekening brengen?

        Groetjes, Margot

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Margot,
          Wat bedoel je met kwartaal berekeningen? BTW?
          Als het een fiscaal aftrekbare investering is, dan trek je de btw volledig af in het kwartaal dat je de factuur ontvangt.
          Afschrijven heeft te maken met de aangifte inkomstenbelasting die je eens per jaar doet. Heb je een boekhouder?

          • margot
            margot zegt:

            Inderdaad de BTW aftrek.
            Ja, ik heb een boekhouder, moet inderdaad bij hem aangeven wat een grote uitgave is geweest om in 5 jaar af te schrijven.
            Maar ja, soms is het toch wel wat ingewikkeld als ik het voor mezelf duidelijk wil hebben.

          • Femke Hogema
            Femke Hogema zegt:

            BTW heeft niets met afschrijven te maken. Ik maak binnenkort een online training waarin de verschillende belastingsoorten aan de orde komen! Hou het in de gaten via mijn nieuwsbrief 😉
            Groet Femke

  23. Miranda Vierbergen
    Miranda Vierbergen zegt:

    Beste Femke,

    Mijn complimenten voor de duidelijke antwoorden. Voor mij als beginner zeer verhelderend.
    Ik ben per 1-12-2016 ingeschreven bij KVK als woning styliste. Ik heb eind november een cursus bij een landelijke vakorganisatie afgerond en een diploma behaald als erkend LNV styliste. Vervolgens heb ik een website (laten) maken en een investering gedaan in business cards, flyers telefoon etc etc. Allemaal kosten volledig tbv mijn nieuwe bedrijf.
    De belastingdienst heeft nu gevraagd om het invullen van omzetbelasting. Ik weet dat betaalde BTW voor mijn uitgaven valt onder ‘voorbelasting’. Wat betreft inkomsten heb ik in december nog geen opdrachten cq inkomsten ontvangen. Wat zijn de mogelijkheden voor mij om oa het cursusgeld en andere starterskosten (gedeeltelijk) terug te vorderen? Gaat dit via mijn jaarlijkse IB opgave voor 2016 of zijn deze kosten later alsnog te verrekenen zodra mijn bedrijf omzet gaat maken?

    Alvast dank voor je antwoord.
    Miranda.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Miranda,
      Dank 😉
      BTW kun je terugvragen. Als je geen omzet hebt gemaakt, betekent dit dat je geld terugkrijgt in de btw aangifte.
      Dus: BTW over leveringen 0; voorheffing x (btw die je betaalt hebt) – Per saldo krijg je x terug.
      De kosten trek je af in de aangifte inkomstenbelasting. Omdat je de in 2016 bent gestart, geef je ze in 2016 op. Hoe dit precies werkt is van een aantal dingen afhankelijk. Had je nog inkomen uit loondienst? Dan geef je overige inkomsten op onder ‘inkomsten overige werkzaamheden’. In jouw geval is dat een verlies. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of dat wordt verrekend met je inkomen uit loondienst, maar ik dacht het wel. Vraag dat anders even na bij je boekhouder.
      Succes,
      Femke

  24. gerdine
    gerdine zegt:

    Hai,
    Ik heb me vandaag ingeschreven bij de KvK en ben vanaf nu dus ondernemer! Super spannend en toch ook best ‘beangstigend’ omdat ik (nog) niet alle regeltjes goed ken.
    Ik heb een vraag en zie hier zoveel duidelijke antwoorden van jou, dat ik al bijna een ‘cursus aftrekposten’ bij elkaar heb! Super fijn!

    Ik werk als Assistentiehonden begeleider/trainer; ik leid ze op, zet ze in in de zorg en help mensen hun eigen (assistentie)hond op te leiden.
    Voor het stuk waarbij ik mijn eigen honden opleid om samen met mij als team in de zorg ingezet te worden zijn het dus eigenlijk mijn ‘werknemers’. Zijn dan al hun kosten aftrekbaar (dierenarts, voer, tuigen, riemen)?? Deze twee honden zijn mijn eigen huishonden, maar op het moment dat we gaan doen waar we voor getraind zijn en voor ingehuurd worden zijn ze ook écht aan het werk…

    Ik merkte vandaag bij de KvK dat de medewerker moeite had mijn bedrijf onder ‘een code’ weg te zetten; er is nog niet zoveel over dit werk bekend en ik kan me voorstellen dat ook de belastingdienst nog niet zo vaak te maken heeft gehad met deze aftrekposten?? Of vergis ik me daarin?
    Ik weet dat honden wel als ‘beveiliging’ voor bedrijven zijn ingezet en dat er dan kosten mochten worden opgevoerd… is dat in mijn geval denk je hetzelfde?

    Ik ga je site volgen, en las ook ergens dat je een boek hebt geschreven? #nogeenhoopteleren

    groetjes en alvast bedankt,
    Gerdine

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Gerdine,
      Van harte gefeliciteerd met je bedrijf!
      Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog niet te maken heb gehad met dieren als bedrijfskosten. Als je de basisregel volgt, dan zou je zeggen dat je het deel van de kosten voor je honden die te maken hebben met de zaak, zakelijk kunt opvoeren. Heb je ook prive plezier van je honden? Hou dan een percentage van de kosten prive. Welk percentage moet je zelf naar eigen eer en geweten inschatten. Bij een eventuele controle kan er een verschil van mening ontstaan met de fiscus, maar in mijn opinie heb je wel een pleitbaar standpunt, zoals dat in vakjargon heet.
      Mijn boek heet Financien voor ZZP’ers. Je bestelt dat hier: https://www.managementboek.nl/boek/9789089652461/financien-voor-zzpers-en-andere-zelfstandig-ondernemers-femke-hogema?affiliate=2192
      Succes!
      Groet Femke

  25. Ina Sabanoglu
    Ina Sabanoglu zegt:

    Hoi Femke,

    Voor mijn bedrijf heb ik trainingen gegeven, en km’s gereden en gedeclareerd. Over die km-vergoeding heb ik BTW gerekend. Gelden die in rekening gebrachte km-kosten als inkomsten? Moet ik die (dus) opvoeren voor de BTW-aangifte? Of is dat een onkostenvergoeding die voor de BTW niet als inkomsten meetelt?

    Met vriendelijke groet,

    Ina Şabanoğlu

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Ina,
      Je hebt het goed gedaan, over km vergoeding moet je idd btw rekenen (als over de rest van de factuur ook btw wordt gerekend).
      De btw geef je dan uiteraard op bij de btw-aangifte.
      De km vergoeding zelf, telt mee als inkomsten voor de IB-aangifte,
      Groet Femke

  26. Marieke
    Marieke zegt:

    Hoi Femke,

    Wat een duidelijk site en interessant onderwerp. Ik vraag me iets af.

    Wat als je als managementconsultant nu een training wilt geven met een workshop die je zelf gaat geven. Hierin ga je koken met de groep. Kan ik de koste aftrekken? Ik ben geen horeca bedrijf en koop zelf de grondstoffen (groenten, etc ).

    Ik weet dat als je eten van de supermarkt koopt je de btw mag terugvorderen maar in deze vorm is het mij niet bekend. En hoe voer ik dit nu op in mijn boekhouding?

    Alvast bedankt voor je hulp!

    Groeten,
    Marieke

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Marieke,
      De cursus is een soort van creatieve manier om een groep waar jij managementconsultant bent iets te leren ofzo? Met andere woorden, je kies voor deze variant ipv aan een vergadertafel te zitten (zwart/wit gezegd natuurlijk)?
      Dan zijn de kosten uiteraard aftrekbaar. En en de btw vraag je terug. Dit is gewoon inkoopkosten cursus.
      Maar als jij als managementconsultant het leuk vind om te leren koken met een groep, dan lijkt het me een hobby en dat is niet aftrekbaar.
      Kan je daar verder mee?
      Groet Femke

      • Marieke
        Marieke zegt:

        Hoi Femke,

        Bedankt voor je snelle antwoord. Het is meer een teambuilding activiteit en het heeft niks te maken met mijn hoofdactiviteit. Wordt dit dan niet gezien als 2 aparte activiteiten door de belastingdienst.

        Nogmaals bedankt!

        Groeten,
        Marieke

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Marieke,
          Daar durf ik zonder inhoudelijke informatie geen uitspraak over te doen. Overleg anders met je boekhouder of accountant!
          Groet Femke

  27. Gonneke
    Gonneke zegt:

    Jeetje Femke, wat geef jij veel antwoorden! Mijn complimenten voor dit uitvoerige werk.
    Ik heb door ale vragen heen gezocht, maar volgens mij niet het antwoord op mijn vraag gevonden:
    Zijn studieschuld kosten ook (volledig) aftrekbaar als ondernemer? Dus de lening van DUO, dienst uitvoering onderwijs.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Gonneke,
      Dank, en dat denk ik niet. Kosten zijn aftrekbaar wanneer je ze maakt ten behoeve van je onderneming. Je studieschuld heb je gemaakt voordat je startte als ondernemer denk ik? En was de studie echt specifiek bedoeld voor je onderneming? Of was het een algemener studie?
      Groet Femke
      PS – dank voor je compliment 🙂

  28. jop van de berg
    jop van de berg zegt:

    Beste Femke,

    Ik ben sinds november 2016 gestart als zelfstandige in de financiële dienstverlening (zzp’er) en sindsdien al verschillende diners gehad met collega’s, opdrachtgevers en mogelijke opdrachtgevers voor nieuwe opdrachten. Deze kun je opvoeren als representatiekosten, weliswaar zonder btw en met aftrek van 26,5%, echter lees ik in je stukjes dat dit per 1-1-2017 met aftrek van 20% is geworden, begrijp ik dit goed?

    Daarnaast vind ik het lastig vind hoe vaak ik zulke etentjes kan opvoeren als kosten en tot hoeverre de belastingdienst dit accepteert. Is er een richtlijn, bijv 1 of 2 keer per maand, wat binnen de acceptabele grenzen valt? Je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven in je tekst;
    ‘Het enige juiste antwoord is: Zorg dat je jouw keuze kunt uitleggen’.

    Dit kan ik ook uitleggen. Voor mijn onderneming en toekomstige opdrachten is het van belang veel te netwerken en diners horen daarbij, echter is het na een jaar nooit hard te maken in hoeverre lunch of diners zakelijk danwel privé waren (ook al zijn ze betaald van mijn zakelijke rekening) en het gaat uiteindelijk dan om de oordeelsvorming van de betreffende belastingadviseur.
    Is jou iets bekend over een ‘acceptabele richtlijn’, of heb jij een idee/antwoord/tip dat mij verder helpt.

    Alvast hartelijk dan.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Beste Jop,
      In antwoord op je eerste vraag: Vanaf 1 jan 2017 is het prive deel inderdaad nog maar 20% (was 26,5%). Dus dat is lekker 😉
      In antwoord op je tweede vraag – ik ken geen richtlijn. Ik denk dat in eerste instantie ieder etentje op zich wordt beoordeeld. Ik zet daarom op de bon altijd met wie ik ben gaan eten en soms zelfs waarom (met … bespreken samenwerking of met … inzake …). Het aantal keer per week of maand – daar mag de fiscus volgens mij geen oordeel over hebben. De fiscus mag niet beoordelen hoe jij je business runt. Alleen kan ik me voorstellen dat ze eerder met vragen komen als je iedere dag gaat lunchen met een zakenrelatie. Maar ja, als je recruiter bent, kun je dat uitstekend uitleggen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
      Groet Femke

  29. Frank
    Frank zegt:

    Beste Femke,
    Bij de aangifte inkomstenbelasting geef ik mijn omzet/kosten op als resultaat uit overige werkzaamheden.
    Nu heb ik alleen omdat vorig jaar mijn eerste ondernemingsjaar was een negatief resultaat (meer kosten dan omzet van 250 euro)
    Kan ik dit als negatief resultaat opgeven bij row of gaat de belastingdienst hier moeilijk over doen?

    M.vr.gr.
    Frank

  30. Chantal
    Chantal zegt:

    Beste Femke,

    Ik ben een kleine ondernemer, net gestart. Ik heb een vraag over kosten opvoeren voor IB 2017, dat is pas aan het einde van het jaar maar ik wil het graag voor het hele jaar goed gaan bijhouden.
    – Voor een zakelijke lunch/diner mag je 80% opvoeren als kosten. Gaat het over de gemaakte kosten inclusief of exclusief btw?
    – Bij overige kosten die je bij de IB opvoert geldt neem ik aan de gemaakte kosten zonder btw?

    Met hartelijke groet,
    Chantal

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Chantal,
      Ik start met je tweede vraag:
      Inderdaad, je voert alle kosten excl. btw op.
      Je eerste vraag betreft een uitzondering op bovenstaande regel. Je mag de btw op representatiekosten niet aftrekken. Daarom voer je het hele bedrag incl. btw als kosten op. 80% van die kosten is fiscaal aftrekbaar.
      Succes met je onderneming!
      Groet Femke

      • jop
        jop zegt:

        Hi Femke,

        Een aanvullende vraag op bovenstaande. Mag je bij representatiekosten ook de btw als kosten opvoeren of dien je deze als privé opnames te waarderen?

        Ik dacht dat (in geval van een etentje van €250 incl. €20 btw):

        €230 * 80% = €184 representatiekosten
        €230 * 20% + €20 btw = € 66 privé opnamen

        Is dat juist?

  31. Celine
    Celine zegt:

    Hoi

    Ik ben zzp’er maar wordt niet gezien als ondernemer. En dus moet ik mijn inkomsten en kosten bij “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Omdat ik niet boven de drempel uit kom, vroeg ik mij af. Hoe zit het met drinken? Ik koop apart drinken (zoals koffie) voor de zaak. Voor klanten, prospects en tijdens werk uren. Nu wil ik 73,5% van dit totaal bedrag (zonder btw) invullen bij kosten. Maar mag dat wel als ik onder de drempel zit?

  32. Diana
    Diana zegt:

    Beste Femke,

    Dank voor je super heldere artikelen en antwoorden!
    Ik heb in 2016 als freelancer (geen KvK-inschrijving) voor twee verschillende opdrachtgevers projectondersteuning gedaan. Voor beide opdrachten heb ik mijn eigen laptop en telefoon gebruikt, respectievelijk ongeveer 50% en 20% van mijn totale gebruik. Daarnaast heb ik, omdat ik ervoor deze opdrachten af en toe heel representatief uit moest zien, een colbert, jurk en hakken gekocht die ik enkel zakelijk heb gedragen en zal dragen.

    Mag ik deze kosten aftrekken van mijn inkomsten?

    Ik begreep al dat je bij een computer de aankoopkosten ook nog eens moet spreiden over 5 jaar, dus kan ik dan 50% van het originele aankoopbedrag gedeeld door 5 jaar indienen? Overigens doel ik bij telefoonkosten op zowel aankoop als bel/internetbundel kosten. Bij de kleding dacht ik erover om 80% zakelijk gebruik te rekenen, om me toch in te dekken voor de ene keer dat ik de hakken oid voor persoonlijke doeleinden zou kunnen dragen. Is dat verdedigbaar? Een vriendin van mij doet dat namelijk (op aanraden van haar belastingadviseur) voor kleding zonder logo, omdat zij er representatief uit moet zien voor haar modellenwerk.

    Alvast bedankt voor je hulp!
    Hartelijke groet, Diana

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Diana,
      Representatieve kleding is niet aftrekbaar. Ik kan me voorstellen dat je als model weer een andere positie hebt, maar ‘gewoon’representatief komt er echt niet doorheen 😉
      Je andere vraag: Kosten die je tbv van je bedrijf maakt, zijn aftrekbaar. In de regel zetten mensen hun laptop en telefoon op de zaak. Die worden dan in 5 jaar afgeschreven. Maar hoe je dat als freelancer doet, daar kan ik je niet over adviseren. Check dat even bij je boekhouder.
      Succes! Femke

  33. Daphne de Klerk
    Daphne de Klerk zegt:

    Hoi!

    Welke kosten kan ik aftrekken als freelancer naast een FT baan, dus ik ben geen ondernemer voor de belalstingdienst, betaal wel inkomstenbelasting over inkomsten uit overig werk. Kan ik dan de kosten die ik maak voor een zakelijke betaalrekening aftrekken?

  34. Simon
    Simon zegt:

    Hoi Femke…

    Een vraagje zijn de kosten voor het vrachtwagen rijbewijs aftrekbaar (particulier), het is voor mijn toekomstige beroep?

    Dank U wel.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Simon,
      dat durf ik je niet te vertellen. Mijn gevoel zegt van wel (scholing voor een toekomstig beroep is aftrekbaar in de particuliere sfeer) maar ik weet dat een A-rijbewijs niet aftrekbaar is. Of dat bij een vrachtwagen rijbewijs anders is, weet ik niet. Vraag nog even verder! (Ik ben vooral expert voor ondernemers, niet voor particulieren)

  35. Eelko
    Eelko zegt:

    Dag Femke,

    Nu fiets ik 1x per maand met een verstandelijk beperkte jongen. Dit als activiteit / vrijwilligers werk.
    Hier voor maak ik kosten (trein retour en lunch).
    Bij de kvk ben ik aangemeld als sportinstructeur dus zou ik dit toch kunnen verantwoorden en deze kosten kunnen aftrekken?

    Ik twijfel omdat het ‘werk’ liefdadig is, of wel onbetaald.

    Dank alvast

      • Eelko
        Eelko zegt:

        Dank. En geeft ik deze kosten bij elk kwartaal aangifte op, of doe ik dit alleen met de jaaraangifte?
        gr

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hai Eelco,
          kosten je kunt in je btw-aangifte geen kosten opgeven. De btw-aangifte gaat enkel en alleen over de btw. De inkomstenbelastingaangifte gaat over omzet, kosten en winst. Ik adviseer je om dit boek te lezen: http://bit.ly/BoekFinZZP Het is essentieel dat je deze basiskennis in huis hebt als ondernemer!
          Succes,
          Groet Femke

          • Eelko
            Eelko zegt:

            Dank wederom. Echter betaald toch btw over deze trein tickets / lunch kosten. Dit is dan toch direct aan te geven als voorbelasting?

          • Femke Hogema
            Femke Hogema zegt:

            Hoi Eelco,
            Ik denk dat ik je vragen niet helemaal begrijp. Maar de btw geef je aan in het kwartaal waarop de bon betrekking heeft. Btw op representatiekosten is niet aftrekbaar.
            Grt Femke

  36. Tijs
    Tijs zegt:

    Hallo!

    Mijn werk als zelfstandig ondernemer geeft mij de plezierige mogelijkheid overal te werken waar ik wil, zolang ik een internetverbinding en een laptop heb. Eerder dit jaar heb ik het idee opgevat om in een zonniger deel van Europa te verblijven om aldaar te werken. Hier heb ik een week overnacht en gewerkt. Uiteraard ben ik na werktijden de stad gaan bekijken, net als in het weekend. De reis was niet noodzakelijk voor de uitvoering van mijn werkzaamheden, maar ik kan zeker stellen dat ik in die week productiever gewerkt heb dan in het regenachtige Nederland. Ik heb ongeveer even veel vrije tijd genoten als wanneer ik in Nederland zou werken. Omdat deze werkwijze mij zo bevalt heb ik bedacht dit vaker te doen: ik ben immers niet aan een vaste plek gebonden.

    Kan ik (een deel van) de kosten die ik als ‘digital nomad’ maak voor bijvoorbeeld vliegtickets en overnachtingen opvoeren als kosten en de omzetbelasting terugvragen (indien van toepassing)? Enerzijds zou ik denken van wel, aangezien ik reis niet gemaakt zou hebben als ik er niet zou gaan werken. Anderzijds kies ik er zelf voor om zo ver weg te gaan werken; ik had ook in het koffietentje naast mijn huis kunnen gaan zitten, of in mijn woning, en had die reis- en verblijfkosten dan niet gehad.

    Groeten,

    Tijs

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Thijs,
      De fiscus mag geen oordeel hebben over hoe jij je business voert. Dus – als jij het belangrijk / nuttig vind om elders te werken, dan zou ik niet weten waarom je die kosten niet zou mogen opvoeren.
      Groet Femke

  37. Winnetoe
    Winnetoe zegt:

    Ik ben per 1 januari 2016 begonnen als zzp’er. In de eerste 3 maanden heb ik de auto van mijn vriendin (auto staat op haar naam, zij betaald de wegenbelasting en verzekeringen ervan) gebruikt voor puur zakelijke ritten. Mag ik nu slecht 0,19 cent per km als kosten aftrekken of juist niet? Zo niet, mag ik dan de tankkosten geheel en de parkeerkosten opvoeren als aftrekbare kosten? Zo ja (dus alleen 0,19 cent de km), krijg ik dan te maken met bijtellling?

    Vanaf april 2016 ben ik een auto gaan leasen, hoe bereken ik dan de bijtelling omdat ik niet het gehele jaar deze leaseauto heb gereden maar slechts 9 maanden in 2016

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Winnetoe,
      Je mag 19 cent per km aftrekken als je een prive auto zakelijk gebruikt. Dus : Ja. 19 cent.
      Geen tankkosten en parkeerkosten>
      De bijtelling – ik zou zeggen procentueel, maar check even bij de belastingtelefoon.

  38. Janine
    Janine zegt:

    Mag je de kosten van het behalen van het zogenaamd groot rijbewijs als zakelijke kosten opvoeren als ondernemer, voor mij persoonlijk zou ik nooit vrachtwagen chauffeur worden maar voor de groei van mijn onderneming dien ik een vrachtwagen aan te schaffen

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Een gewoon rijbewijs niet. Dat heeft een te groot prive karakter. Een groot rijbewijs – dat is mijn niet bekend. Bel even de belastingtelefoon.

  39. Yvonne Effern
    Yvonne Effern zegt:

    Ik werk vanuit huis. voor mijn cateringbedrijf gebruik ik de keuken die ik privé ook gebruik. Nu gaan we een nieuwe keuken plaatsen en vraag ik mij af of ik een gedeelte van de nieuwe keuken kan aftrekken en hoe boek ik dit in. Ik denk dat ik ongeveer 50% van de keuken voor mijn bedrijf gebruik. Ik kan er tot nu toe nog geen wijs uit.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Voor zover mij bekend mag dat niet. Je kunt geen kosten aftrekken die samenhangen met het zakelijk gebruik van een prive-woning. Maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als het gaat om de btw op gas, water en licht. Ik adviseer je dit na te vragen aan je boekhouder of fiscalist en bel anders de belastingtelefoon.

  40. Mike
    Mike zegt:

    Hoi Femke,

    Dank voor je prettig leesbare artikel.

    Voor mijn bedrijf ga ik gebruik maken van een laptop die ik ruim 3 jaar geleden privé heb aangeschaft.
    Op dat moment had ik nog geen plannen om ondernemer te worden.
    Indertijd heb ik voor deze laptop ongeveer 675 euro excl. BTW betaald.
    Vanwege een crash van een externe harde schijf in het verleden heb ik daar helaas geen factuur meer van.

    Kan ik deze laptop nu nog wel zakelijk inbrengen ?
    Zo ja, moet ik deze dan ook op de balans vermelden als inventaris ?
    De aanschafprijs lag indertijd dus boven de door de Belastingdienst gehanteerde norm van € 450.
    Maar ik heb begrepen dat de BD de economische waarde van het moment van inbreng als uitgangspunt neemt.
    En de huidige economische waarde van die laptop valt daar in mijn beleving nu onder dat bedrag.

    Alvast hartelijk dank voor je reactie.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Mike,
      Dank!
      Feitelijk heb je wel een bon nodig. Maar als je aannemelijk kunt maken dat je de laptop hebt (en dat kan meestal wel haha) en dat hij nog wat waard is (dat kan bijv. door soortgelijke laptops te googlen en het bewijs van de prijs te bewaren) dan zou ik hem toch opvoeren. Het gaat niet om duizenden euro’s. Omdat je niet 100% aan de regels voldoet, loop je in theorie het risico dat het teruggedraaid wordt. Maar omdat jij een pleitbaar standpunt hebt (zo heet dat), zul je niet snel een boete oid krijgen als de fiscus het met je oneens is. Ik zou de laptop tegen de dagwaarde (wat brengt hij nu nog op) op de balans zetten. Dat is minder dan 200 euro schat ik zo in. Omdat je starter bent, mag je hem afschrijven wanneer het jou uitkomt. Dus schrijf hem af in een jaar dat je winst maakt. Anders heb je er niet zoveel aan.
      Succes met je onderneming!

  41. Arno
    Arno zegt:

    Dag Femke,

    Sinds 1 februari 2017 wordt ik ingehuurd als zzp-er (adviseur) voor 5 maanden. In deze maanden lunch ik veelal in de kantine bij de opdrachtgever (lunch wordt verzorgd door een externe cateraar) daarnaast haal ik geregeld een broodje, sapje bij de supermarkt op loopafstand. De bonnetjes heb ik allen bewaard.
    Twee vraagjes:
    1. Kan ik de volledige btw van genoemde lunchkosten als voorbelasting in mindering brengen bij de kwartaalaangifte?
    2. Kan ik 80% van de kosten aan het eind van de winst aftrekken?

    Alvast bedankt voor je antwoord.
    Gr. Arno

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Arno,
      Btw op representatiekosten is niet aftrekbaar. Als je kosten als representatiekosten opvoert, neem je het hele bonnetje incl. btw en daar 80% van. De vraag is alleen of je de kosten die jij noemt mag aftrekken als representatiekosten. Om de kosten af te mogen trekken, moet de lunch een zakelijk karakter hebben. De vraag is of het dagelijks lunchen in de kantine voldoende zakelijk karakter heeft. Ik ben bang van niet. Het is anders wanneer je een zakelijke lunch hebt met een zakenpartner.
      Groet Femke

  42. Jeroen van Leer
    Jeroen van Leer zegt:

    Hallo Femke,

    Ik heb een kleine vraagje: indien je cadeau’s om klanten aan te trekken. Zijn deze kosten aftrekbaar?

  43. Jeanette
    Jeanette zegt:

    Beste Femke, ik kwam na googelen op jouw website terecht en ben onder de indruk van je duidelijke antwoorden op belastingaftrekvragen, dank daarvoor! Ook ik heb een vraag: ik ben zzp-er en huur tot eind deze maand een tijdelijke werkruimte. Binnenkort ga ik werken in ons ’tweede huis’, het is een atelier dat we privé gekocht hebben (box3). Naast werken (niet fulltime, wel gemiddeld 3,5 dagen per week) ga ik er ook mijn schilderhobby uitvoeren. Ik hoorde dat ik -omdat ik het pand niet op de bedrijfsrekening opvoer- helemaal geen kosten kan aftrekken, geen ‘huisvestingskosten’/huur, maar ook geen energie, water en wifi. Ik zou zelfs niet in het atelier mogen werken (in de zin van ondernemen) als het privé-eigendom is dat niet in de bedrijfsbalans wordt opgenomen. Ik wil het pand niet in geheel in mijn bedrijf opvoeren omdat ik niet fulltime werk en nooit de verrekening aan de belastingdienst kan betalen als ik in de toekomst met mijn bedrijf stop. Ik vind het redelijk dat ik in elk geval mag werken in het atelier (als zzp-er, er mijn klanten mag ontvangen en bv op mijn website kan tonen waar ik werk) en ook dat ik gedeeltelijk bedrijfskosten kan aftrekken. Weet jij misschien wat mijn rechten en plichten zijn hierin? Bij voorbaat dank!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Jeanette,
      Dank voor je compliment. Werkuimte aan huis is echt een heel complex onderwerp. In algemene zin wil ik wel zeggen dat ik nog nooit heb gehoord dat je niet in je eigen huis zou mogen werken. Dat doet volgens mij 80% van de kleine ondernemers. Het klopt wel dat je in de basis geen kosten mag aftrekken als het een privé-ruimte is. Bij twijfel – schakel een fiscalist in!
      Succes,
      Groet Femke

      • Jeanette
        Jeanette zegt:

        Dankjewel Femke, ik ben blij dat jij het ook onlogisch vindt, zo durf ik meer op mijn eigen gezond verstand te vertrouwen en kan ik de fiscalist de juiste vragen stellen. Groet!

  44. Marjo de Jong
    Marjo de Jong zegt:

    Goedemorgen Femke,
    Mijn man is zzp hij traint bij een lifestyle coach hij heeft zwaar werk en wil zo zijn lichaam in goede conditie houden.Nu is mijn vraag kan dit vergoed worden bij de belasting.
    Alvast bedankt. Vriendelijke groet Marjo de Jong

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Marjo,
      In de basis moet je kosten kunnen uitleggen. Vanuit dat oogpunt zou je mogelijk zeggen: ‘Ja’. Hij kan het namelijk uitleggen, maar… sport valt in de basis echt onder prive kosten. Ik denk dus dat het bij een eventuele controle niet wordt goedgekeurd. Maar, als hij echt vind dat het zakelijke kosten zijn, kan hij het zakelijk administreren. Bij een evt. controle is er grote kans dat het wordt teruggedraaid.
      Groet Femke

  45. QM
    QM zegt:

    Hallo Femke,

    Kun jij uitleggen hoe het werkt in de volgende situatie? Ik lunch als ZZP-er mee bij een van mijn opdrachtgevers. Zij rekenen hiervoor EUR 3,50 per lunch. Ik breng deze kosten negatief in rekening op mijn factuur. Over het totaal van deze kosten (uren, reiskosten e.d.) incl. deze (negatieve) kosten reken ik 21% btw. Is dat juist?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Het heeft een aantal haken en ogen. De vraag is of je deze lunch zakelijk mag opvoeren. Of het niet als prive wordt beschouwd. Daarnaast trek je daardoor 21% btw af, en dat is niet helemaal juist lijkt me.

  46. Yacob
    Yacob zegt:

    Hoi Femke,

    Ik ben ZZP`er (Verzenden van producten) waarbij ik ben bevestigd op mijn prive adres. Dus ik heb geen aparte ruimte. Verder werk ik hiernaast full time voor een baas.
    Ik wil nu een Koffiemachine gaan aanschaffen. Alleen is de koffiemachine aftrekbaar als kostenpost en de BTW wat is verrekend over de koffiemachine.

    Alvast bedankt voor uw hulp 🙂

    Groetjes,

    Yacob

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Yacob,
      Je vraag is me niet helemaal duidelijk. BTW is aftrekbaar voor zover je btw-plichtig bent en bedrijfskosten zijn aftrekbaar van de omzet. Of deze koffiemachine volledig als bedrijfskosten gezien worden kan ik vanaf hier niet inschatten. Drink je er prive ook koffie uit? Dan zou ik hem gewoon prive boeken. Dit zijn overigens prima vragen voor je boekhouder. Succes!
      Groet Femke

  47. Marieke
    Marieke zegt:

    Ps. Het gaat om een zzp constructie werkend vanuit huis met een kantoortje maar geen aparte ingang en deur.

    Hoop dat dit helpt.

    Groeten,
    Marieke

Trackbacks & Pingbacks

  1. hoverboard schreef:

    … [Trackback]

    […] Read More Infos here: financienvoorzzpers.nl/welke-kosten-mag-je-nu-wel-en-welke-niet-aftrekken-een-helder-overzicht/ […]

  2. GVK BIO News schreef:

    … [Trackback]

    […] Read More here: financienvoorzzpers.nl/welke-kosten-mag-je-nu-wel-en-welke-niet-aftrekken-een-helder-overzicht/ […]

  3. … [Trackback]

    […] Read More Infos here: financienvoorzzpers.nl/welke-kosten-mag-je-nu-wel-en-welke-niet-aftrekken-een-helder-overzicht/ […]

  4. Homepage schreef:

    … [Trackback]

    […] Read More here: financienvoorzzpers.nl/welke-kosten-mag-je-nu-wel-en-welke-niet-aftrekken-een-helder-overzicht/ […]

  5. […] Welke kosten mag je wel en welke mag je niet aftrekken? Wekelijks krijg ik vragen over welke kosten nu wél, en welke níet aftrekbaar zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met opleidingskosten? Kantoor aan huis? De auto? Een telefoon die je zowel zakelijk als privé gebruikt? Een lunch met een klant? En is dat anders dan een lunch tijdens een training? (ja). In dit artikel geef ik zo goed mogelijk inzicht in welke kosten je nu wel en niet af kunt trekken. De basis: Waarom trekken we kosten af? De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar De hoofdregel is heel eenvoudig. […]

Reacties zijn gesloten.