Ondernemers die dit gaan doen, zien dat terug in hun winst

Ondernemers die dit gaan doen, zien dat terug in hun winst… (met concreet stappenplan)

In dit artikel deel ik 5 super concrete stappen met je waarmee je jouw Winstgevende Plan! voor 2017 maakt. Het maken van plannen stuit bij veel ondernemers nog steeds op weerstand. Ondernemers hebben het gevoel dat een plan hun vrijheid beperkt. Of dat een plan iets is wat je maakt voor de KVK -als je toestemming wilt om te starten. Of dat een plan zinloos is, omdat je niet weet wat de toekomst brengt.

De waarheid is: Er komt een moment in jouw onderneming dat het níet hebben van een plan je belemmert om werkelijk succesvol te zijn– Tweet this

Als je bedrijf niet zo hard groeit als je zou willen, als het niet lukt je doelen te behalen of als er onder aan de streep niet genoeg over blijft, dan is de kans groot dat je verzuimd hebt om je eigen succes te creëren.

Wanneer je werkt zonder plan (en de meeste ondernemers doen dat), dan laat je je leiden door de waan van de dag. Dan spring je van kans naar kans – en dan pak je de kansen die op je afkomen in plaats van de kansen die je zelf creëert. Wanneer je werkt zonder plan, dan is winst een hopelijk iets wat over blijft aan het eind van de rit. En dan loop je de kans dat iedereen aan je verdient (leveranciers, klanten, de belastingdienst) – behalve jijzelf.

Dit kan anders. 100 Ondernemers bewezen dat weer tijdens het volledig uitverkochte Winstgevende Plannen! 2 weken geleden. 100 Ondernemers creëerden hun eigen toekomst. Ze maakten plannen concreet en vertaalden ze in cijfers. En dat levert ze onwijs veel op; focus, rust, inzicht en zeker ook keiharde euro’s.

Kon jij er niet bij zijn? In dit artikel deel ik de 5 stappen die we doorliepen op weg naar een Winstgevende Plan! Aan de hand van deze stappen kun jij zelf aan de slag! Winstgevende Plannen! was volledig uitverkocht. Bij voldoende animo organiseer ik in februari nog een training. Als je daar interesse in hebt kun je je onderaan dit artikel jouw naam vrijblijvend op de interesselijst zetten. Ik weet dan of er voldoende animo is en ik hou je op de hoogte van de datum!

Stap 1: Creëer tijd en ruimte
Een goed plan maak je niet als er om de haverklap een mailtje binnenkomt of een Facebookbericht voor afleiding zorgt. Een goed plan vereist aandacht. Wil je dit goed aanpakken? Pak dan NU je agenda erbij en prik voor jezelf een dag ‘op de hei’. Zorg dat er die dag niks anders tussen kan komen en koop vast voldoende stiften en post-its. Wil je het liever samen met mij en anderen doen? Zet dan je naam op de interesselijst (onderaan dit artikel) en ik hou je op de hoogte van een volgende datum!

Stap 2: Verbind je met je Waarom
Voordat je begint met het concreet maken van je plannen is het essentieel dat je verbinding maakt met je Waarom. Zonder die verbinding zijn je plannen niet meer dan lege activiteiten. Een heldere visie en missie is wat jou en je product aantrekkelijk maakt. Het hebben van een heldere missie en visie zorgt ook voor een duidelijke lijn in je aanbod. Wat draagt jouw bedrijf bij?

Stap 3: Breng je producten in kaart
Wat ga je in 2017 in de markt zetten en verkopen? Waarschijnlijk zit er al heel veel in je hoofd. In deze stap breng je het letterlijk in kaart. Het werkt het beste om al je producten op aparte post-its te schrijven en deze op een grote flap in je kantoor te plakken. Je maakt je plannen dan visueel en je zult merken dat dat helpt om het concreet te maken.

Stap 4: Zet je producten uit ‘in de tijd’
Nu je weet wát je allemaal gaat verkopen in 2017, is het zaak om te beslissen wánneer je het gaat verkopen. Verdeel je flap in 12 maanden en plak je producten in de maand waarin je ze wilt verkopen. Je zult merken dat dit onwijs veel inzicht geeft. Veel ondernemers komen tot de ontdekking dat ze veel meer willen dan dat mogelijk is. Het is goed dat NU al te weten, dan kun je prioriteiten stellen en focussen op wat echt bijdraagt aan je doel!

Stap 5: Vertaal je plannen in euro’s
Nu je weet wat je gaat aanbieden en wanneer je je producten (of diensten) gaat verkopen, is het tijd om er euro’s aan te verbinden. Hoeveel omzet genereer je met je plannen? Hoeveel winst wil je maken om er zelf ook een behoorlijke boterham aan te verdienen? Hoeveel ruimte is er dan voor kosten, en is dat genoeg? Het vertalen van je plannen in euro’s is de kers op de taart van je plannen. Je ziet vooraf of je plannen haalbaar zijn. En dat is essentieel;

Want als het op papier niet haalbaar is, is het in werkelijkheid al helemaal niet haalbaar! – Tweet this

Wil je in 2017 je winst zeker stellen?
Ben jij een ambitieuze ondernemer met groeiplannen? Merk jij dat het goed gaat met de omzet, maar dat de kosten even hard of zelfs harder meegroeien? Verdient iedereen aan jouw bedrijf behalve jij? Heb jij het gevoel dat je onvoldoende grip hebt op cijfers maar dat grip op cijfers wél noodzaak is om de volgende stap te zetten? Neem dan contact met me op. Ik begeleid op dit moment 7 ondernemers met behulp van Profit First. De leukste, meest praktische en meest toegankelijke manier die ik ken om je financiën te managen. Bij iedere betaling van klanten maak je winst. Altijd. Je ontdekt snel waar er kosten weglekken en je dicht die lekken. Je hebt altijd voldoende geld gereserveerd voor de belastingen en je leveranciers. Winst maken en grip op cijfers hebben worden een nieuwe gewoonte. Ik ben de eerste officieel gecertificeerde Profit First Professional van Nederland en ik heb ruimte om nog een paar ondernemers te begeleiden. Ben jij die ondernemer? Stuur me een mail en ik bel je om vrijblijvend te onderzoeken of Profit First jou net zoveel kan opleveren als mij en vele andere ondernemers!

Ja, ik heb interesse in Winstgevende Plannen! in februari ’17
Graag blijf ik op de hoogte van een volgende datum.
Voornaam E-mailadres

 

Heb je vragen?
Stel ze dan hieronder, dan reageer ik altijd.

Vond je dit artikel waardevol?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons!

4 antwoorden
  1. Chantal Peters
    Chantal Peters zegt:

    Hallo Femke,

    Dank je wel voor weer een zinvolle mail over het Winstgevende Plan. Ik lees jouw artikelen nog steeds met veel plezier!
    Mijn vraag gaat over het document om de urenregistratie te kunnen doen voor 2017.
    Meestal ben jij daar heel snel mee met het versturen van die bijlage. Ik heb deze tot op heden nog niet ontvangen, dus vroeg ik me af of je deze weer beschikbaar stelt voor het nieuwe jaar? En zo ja, heb ik deze dan mogelijk gemist of komt het er nog aan in een van je vervolgmails?
    Ik verneem het graag van je. Dank iig voor het document van 2016. Het werkt heerlijk zo om alles bij te kunnen houden!
    Vriendelijke groet, Chantal Peters, BINNENSHUIS

    Beantwoorden
    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hallo Chantal,
      Ik vertelde van de week nog aan Sonja (mijn VA) – we moeten niet te lang wachten met het urendocument voor 2017 want er wordt altijd al vroeg om gevraagd 😉
      Je krijgt het! Voor het einde van dit jaar komt het automatisch via de mail. Ik weet even uit mijn hoofd niet welke week, maar dit jaar nog!
      En fijn te horen Chantal!
      Groet Femke

      Beantwoorden
      • Monique van Dam
        Monique van Dam zegt:

        HI Femke, dat is goed nieuws. Ik wilde dat ook al vragen. Had voor 2016 nog mijn eigen systeem in Excel, maar die van jou zag er beter uit. Is het hebben van een papieren agenda trouwens helemaal niet meer nodig voor de Belastingdienst?
        Hartelijke groet,
        Monique van Dam
        Website en SEO coach voor vrouwelijke ondernemers

        Beantwoorden
        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Monique,
          Je moet officieel wel je agenda 7 jaar bewaren. De urenregistratie moet controleerbaar zijn met de onderliggende agenda. Als je een digitale agenda hebt adviseer ik je om eens per jaar een download te maken (pdf) en deze bij je digitale administratie te bewaren. Heb je een papieren agenda, dan adviseer ik je deze gewoon 7 jaar te bewaren 🙂
          Groet Femke

          Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.