Bespaar kosten door je IB aangifte goed voor te bereiden

Beste,

Heb jij een accountant of boekhouder die de aangifte inkomstenbelasting voor je verzorgt? Dan doe je er goed aan om de aangifte zelf goed voor te bereiden. Je benut je boekhouder / accountant dan alléén voor zijn expertise en niet voor administratieve klusjes die je ook best zelf kunt! En dat zie je terug in de kosten!

Als je de tips in deze nieuwsbrief volgt, bespaar je gegarandeerd geld!

Tip 1: Maak een planning met je accountant / boekhouder

Je doet er goed aan om bijtijds een planning met je adviseur (accountant of boekhouder) te maken. Je adviseur heeft het in het eerste kwartaal van 2013 heel druk met jaarafsluitingen van alle klanten. Als je geen afspraken maakt over de planning van jouw jaarrekening; lig je gegarandeerd onderop de stapel en wordt het misschien wel 2014 voordat jouw cijfers gereed zijn. Maak de afspraken van achter naar voren: ‘Start with the end in mind’;

  • Wanneer moet de jaarrekening en de aangifte gereed zijn?
  • Wanneer ontvang je de concept cijfers van je adviseur?
  • Wanneer lever jij alles aan?

Tip 2: Stem af wat je op moet leveren

Een planning is één, ook inhoudelijk is er werk aan de winkel. Vraag je adviseur vooraf een volledig overzicht van alle informatie die hij nodig heeft. Dat bespaart heel veel tussentijds mailen, uitzoeken en afstemmen; dus Tijd en daarmee Geld. Zaken die je zeker nodig hebt zijn:

  • Een overzicht van de banksaldi (begin en eind) van alle bankrekeningen; zakelijk én privé.
  • Een kopie van de bankafschriften met het saldo van 31/12/12.
  • Indien eigen huis: Jaaroverzicht van je hypotheek en WOZ overzicht.
  • Een overzicht van kosten die betrekking hebben op 2012 maar waar je nog geen factuur van hebt.
  • Een overzicht van omzet die betrekking heeft op 2012 die je nog niet hebt gefactureerd.
  • Een overzicht van omzet die je in 2012 hebt gefactureerd maar die in 2013 thuishoort.
  • Overzicht van zakelijke kilometers (indien je je prive auto ook zakelijk gebruikt).
  • Urenadministratie.
  • Overzicht van de investeringen.
  • Jaaropgave(n) indien je ook in loondienst hebt gewerkt.
  • Fiscale informatie (zoals de jaaropgave) van je partner indien jullie een fiscale eenheid zijn.
Tip 3: Maak een overzicht van de omzetNatuurlijk factureer je alle omzet. En toch… het kan voorkomen dat je een keer een opdracht vergeet te factureren. Doodzonde. Een jaarafsluiting is een goed moment om te controleren of je facturatie compleet is. Mocht je vergeten zijn een opdracht te factureren; doe dat dan alsnog. Met een net briefje erbij met excuses voor de late facturatie is dat geen probleem. Volledigheid van de omzet controleer je bijvoorbeeld door je urenadministratie aan te vullen met een kolom ‘factuur’. Hierin vermeld je het factuurnummer van de bijbehorende factuur. Je kunt ook alle opdrachtbevestigingen in een (excel)overzicht zetten en daar alle facturen bij te vermelden. Op deze manier maak je een sluitende administratie.Tip 4: Bekijk je openstaande debiteuren en crediteurenDraai een overzicht van openstaande debiteuren (klanten die jou nog moeten betalen) en crediteuren (leveranciers die jij nog moet betalen) uit of vraag je boekhouder deze aan je te mailen. Loop door alle openstaande facturen heen en onderneem zo nodig actie. Als een factuur aan een klant al lang open staat, doe je er goed aan je adviseur hier de reden van te vertellen. Een accountant is namelijk verplicht om een factuur boekhoudkundig af te schrijven als deze onbetaald dreigt te blijven.Tip 5: Starter? Versneld afschrijven of juist niet?Maak je gebruik van de mogelijkheid tot willekeurige afschrijving? Startende ondernemers met een eenmanszaak, maatschap, vof of cv mogen zelf kiezen hoe snel ze investeringen afschrijven. Als je in 2012 veel winst hebt gemaakt is het over het algemeen verstandig versneld af te schrijven. Je verlaagt daarmee de winst en dus ook de te betalen belasting. Heb je weinig of geen winst gemaakt, dan kun je beter weinig of niets afschrijven over 2012 en de afschrijving uitstellen tot 2013 of later, wanneer de winst mogelijk hoger is. Bespreek jouw specifieke situatie met je adviseur en bekijk samen wat het meest voordelig is.Tip 6: KleinschaligheidsinvesteringsaftrekDe investeringsaftrek is een bedrag dat je kunt aftrekken van de winst als je hebt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) is in het leven geroepen om kleine investeringen te bevorderen. Als je in 2012 minimaal € 2.300 hebt geïnvesteerd, kun je maximaal 28% extra aftrekken. Hoe hoger de investering, hoe lager de aftrekpost. Controleer zelf of jij recht hebt op de KIA en informeer je adviseur.Tip 7: De oudedagsreserveDe oudedagsreserve (OR), ook wel fiscale oudedagsreserve of FOR genoemd, is een fiscale faciliteit voor de oude dag voor ondernemers met een eenmanszaak. Jaarlijks mag je tot maximaal 12% van de winst (met een maximum van € 9.542 in 2012) van de winst aftrekken. Over dit deel betaal je dus geen inkomstenbelasting. De meeste accountants en boekhouders houden automatisch rekening met de oudedagsreserve. Hiermee creëren ze een belastingbesparing voor 2012. Dat is prima, maar wees je bewust dat de OR een uitgestelde belastingschuld met zich mee brengt. Vroeg of laat moet je afrekenen. Zorg dus dat je bij voorkeur de gehele reserve maar tenminste het belastingdeel op de bank hebt staan. Overleg daarnaast met je adviseur of het opbouwen van een OR voor jouw specifieke situatie fiscaal voordelig is. Als je weinig of geen winst maakt, is het belastingvoordeel laag. Met een beetje pech moet je later tegen een hoger tarief afrekenen. Bespreek tevens wat je gaat doen met de opgebouwde OR. Laat je deze als reservering (op de balans) staan? Of zet je de opgebouwde reservering om in een lijfrenteverzekering of bankspaarproduct?

Tip 8: Middelen (IB) of verliezen verreken (IB/VPB)?Als de winst uit onderneming de afgelopen drie jaren sterk fluctueerde, dan kan het zijn dat je in een bepaald jaar belasting hebt betaald in de hoogste schijf, terwijl je in een ander jaar nog ruimte had in een lagere schijf. Voor deze gevallen kun je geld terug krijgen door te middelen. Middelen kan alleen voor ondernemers binnen de inkomstenbelastingen (IB). Heb je het ene jaar verlies, en het andere jaar winst gemaakt, dan is het mogelijk deze met elkaar te verrekenen. Het verrekenen van verliezen geldt zowel voor ondernemers binnen de IB als binnen de VPB (vennootschapsbelasting). Er zijn wel termijnen verbonden aan het verrekenen van verliezen.

Tip 9: Is je voorlopige aanslag correct?Bespreek met je adviseur de hoogte van de voorlopige aanslag voor 2013. Deze is bij voorkeur niet te laag, want dan krijg je achteraf een naheffingrente. Je wilt ook niet dat deze te hoog is, want dan draag je maandelijks geld af wat je wellicht zelf heel hard nodig hebt om je onderneming te draaien of voor je privé inkomen.

Tip 10: Bespaar nog meer geld, en doe je IB aangifte zelf!Ronald Oenema (accountant) en ik hebben vorig jaar een bijzondere training ontwikkeld. Namelijk de training‘Inkomstenbelasting aangifte doen in 1 dag’. De 7 deelnemers van eind 2012 hebben ervaren dat je daadwerkelijk in één dag leert zelf je IB aangifte te doen. Lees hier hun ervaringen. Zoals je van Healthy Finance gewend bent, is de training super praktisch (we gaan met een casus en het pakket van de belastingdienst aan de slag), direct toepasbaar en leuk! De training is zo geprijsd, dat je de investering dit jaar er nog uit kan hebben. We laten je ook na de training niet in de steek, want als je meedoet aan de training kun je begin maart meedoen aan een ochtend begeleiding waar je daadwerkelijk je aangifte klaarmaakt voor verzending! Hoe praktisch en geldbesparend wil je het hebben?
De training ‘Zelf je IB aangifte doen in 1 dag is op donderdag 7 maart a.s. Meld je nu aan en profiteer van de last minute bonus van 30 euro!!!

Andere mooie trainingen en workshops op de planning:
in 1 avond je eigen cijfers lezen op 13 februari. In één avond nemen we je mee door de balans en de resultatenrekening zodat je precies weet hoe jou onderneming er financieel gezien voor staat en welke acties je moet nemen om je bedrijf gezonder te maken!

‘Financiën voor ZZP’ers’.  op 15 & 22 februari. Deze training is geschikt voor mensen die werkelijk goed beslagen ten ijs willen komen. In twee dagen gaan we aan de slag met de balans, de resultatenrekening, je administratie, fiscale zaken en met begroten. Aan deze training doen veel starters mee, die een vliegende start willen maken. Maar ook veel ondernemers die al een paar jaar bezig zijn en vinden dat het tijd is om de financiën serieus te nemen. Deze training is een gedegen voorbereiding op de vervolgtrainingen ‘Boekhouden in 1 dag’ en ‘IB aangifte doen in 1 dag’.

Weet je niet wat voor jou de beste keuze is? Mail of bel (06-22739705) me dan gerust voor een korte intake zodat we samen de beste keuze voor je kunnen maken.

Onderneem Financieel Bewust in 2013!

Groet,

Femke

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.