3 lessen die ik leerde waardoor ik meer geld ging verdienen

Ik ben niet alleen verkoper, maar ik ben ook geregeld klant. En als klant heb ik te maken met ondernemers die míj wat willen verkopen. Dat leidt tot leerzame en hilarische situaties.


Ik deel graag met jullie de lessen die ik leerde van andere ondernemers; omdat dit lessen zijn waardoor ik zélf meer ging verkopen. Als jij er ook maar één bruikbare tip uithaalt, dan kan dat je verkopen al een enorme boost geven!

De bruidswinkel: Verkoop!
Ruim 2 jaar geleden zijn mijn man en ik getrouwd. Ik zocht samen met mijn zusje een werkelijk prachtige jurk uit. Ik vroeg nog aan de verkoopster of ze dacht dat er sieraden bij moesten. Maar daar ging ze niet echt op in. Dat was de eerste gemiste kans. Maar het werd erger. Bij de jurk moest namelijk een speciale beha. Een strapless beha, in de juiste kleur (ivoorwit). Ik zocht werkelijk stad en land af (met een hoogzwangere buik) en voelde me in iedere winkel sjagerijniger worden. Toen ik wéken later, met een uiteindelijk matig zittende beha mijn jurk kwam passen (ik was ondertussen bevallen van een prachtige zoon) vertelde ik over mijn hopeloze zoektocht naar een goede beha. Wat schetst mijn verbazing, de verkoopster zei: ‘wilt u er anders nog een  van ons passen’? Ik; uiterst verbaasd: ‘verkoopt u beha’s dan’. Je snapt het. Ze had het me niet verteld. Ze wilde me niets opdringen…

De les die ik leerde: Klanten wíllen van je kopen; anders komen ze niet bij jou! Als je niet verkoopt wat je in de aanbieding hebt, dan doe je ze tekort. Ze zoeken stad en land af om uiteindelijk nóg niet te hebben wat ze willen. En dat komt allemaal doordat jij vergat (of niet durfde) te verkopen!

Het trainingsbureau: Bel na!
Vorig jaar volgde ik een opleiding voor teamcoach. Het was een opleiding die ik graag wilde volgen, maar… ik had hem nooit gevolgd als het bureau niet zo vasthoudend was geweest. Ik was namelijk druk! En het lukte me niet om de knoop door te hakken. Gelukkig had het trainingsbureau een hele vriendelijke dame die mij tot zes (6!) keer toe belde om te vragen of ik al had besloten of ik mee wilde doen. Ik bleef maar twijfelen. De zesde keer dat ze belde zei ze: ‘De opleiding start volgende week. Als je nog mee wilt doen, moet je nu wel besluiten.’ Ter plekke besloot ik om de opleiding te volgen.

Toen leerde ik; blijf bellen en help je klant om te kiezen. Ik bel veel vaker sinds die tijd; en steeds met de insteek dat ik klanten daarmee een dienst bewijs. Want wanneer een klant ‘nee’ zegt, is het ook goed hoor! Het is in mijn optiek niet de bedoeling dat je irritant en opdringerig wordt, maar wel dat je een klant die nog geen keuze heeft gemaakt regelmatig even herinnert aan de keuze waar hij voor staat!

De oppas: Vraag geregeld of de klant nog wat van je nodig heeft
Wij hebben een hele leuke oppas. Het is mijn nichtje van 16 jaar. Ze komt iedere woensdag helpen, niet omdat wij dan niet thuis zijn, maar wel omdat woensdag een drukke dag is. De oppas haalt soms de jongens op van het kinderdagverblijf, soms doet ze boodschappen of kookt ze het eten. Ze helpt altijd de jongens in bad doen, en om 19:15 gaat ze weer naar huis. Zij vindt het helemaal te gek om te helpen en ook nog wat bij te verdienen. Wij zijn reuzeblij met de helpende hand. Maar; het zijn haar uitmuntende verkooptechnieken die er voor zorgen dat ze er elke woensdag is. Het begon namelijk als ‘af en toe een handje helpen’. Maar onze oppas stuurt gewoon iedere week een whatsappje met de vraag ‘moet ik vanavond nog helpen?’

Van onze oppas leerde ik: Herinner de klant geregeld aan wat jij voor hem kunt betekenen. De klant is druk met van alles en nog wat en als jij je klant er aan herinnert dat je iets bij te dragen hebt, is de kans groter dat hij bij je koopt dan wanneer je afwacht tot hij er zelf aan denkt. Sindsdien bel ik klanten vaker, om te vragen hoe het gaat en of ik iets kan betekenen.

Vond je dit nuttig? Wil je dit artikel dan delen, tweeten of liken?
Daar doe je mij een groot plezier mee!

Welke lessen leerde jij waardoor je meer geld ging verdienen? Wil je ze hieronder met ons delen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*