Training IB voor ZZP in 10 minuten 2018

10 Praktische BelastingTips om te zorgen dat de aangifte inkomstenbelasting 2018 je geen hoofdpijn bezorgt!

De aangifte inkomstenbelasting over 2018 moet weer gedaan worden. Het is niet persé een heel populair onderwerp. Ik durf te wedden dat een heel aantal ondernemers deze mail niet eens heeft geopend vanuit de gedachte ‘nu even niet!’ Haha. Ik begrijp dat helemaal. Tegelijkertijd weet ik dat het stress oplevert als je geen idee hebt hoeveel belasting je moet betalen én weet ik dat veel ondernemers geld verliezen doordat ze de fouten die hun boekhouder maakt niet ontdekken. En daar heb ik een oplossing voor. In de vorm van 10 gouden tips!

Tip 1: Maak een planning 

Een goede planning voorkomt veel stress. Bepaal voor jezelf wanneer je de aangifte wilt doen en noteer dat moment in je agenda. Reken vanuit daar terug en bepaal wat je wanneer gedaan wilt hebben. Onderdelen die er in ieder geval in je planning moeten staan zijn:

  • Urenregistratie en kilometeradministratie up to date.
  • Boekhouding bijgewerkt.
  • Documenten verzameld (voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2018; kopie laatste bankafschrift zakelijke rekening(en); kopie bankafschrift privé rekeningen(en) van 1 januari 2018; jaaropgave hypotheek; WOZ opgave; fiscale informatie fiscale partner; overzicht betaalde premies AOV; overzicht betaalde premies oudedagsvoorziening; overzicht werkzaamheden die op 31 december 2018 vooruitgefactureerd zijn en werkzaamheden die op 31 december al wel uitgevoerd maar nog niet gefactureerd zijn).

Tip 2: Maak heldere afspraken

Voor je boekhouder / accountant ben jij één van de velen. En als zzp’er ben je meestal niet de allerbelangrijkste. Als je niets afspreekt, ligt jouw dossier straks onderop de stapel. Maak dus goede afspraken met je boekhouder / accountant. Doe dat nu, zodat ook jouw aangifte wordt ingepland!
Maak bijvoorbeeld onderstaande afspraken:

  1. Wanneer lever jij alles aan?
  2. Wat lever je dan precies aan?
  3. Wanneer ontvang jij het eerste concept van de cijfers en de vragen die de boekhouder / accountant nog voor je heeft?
  4. Wanneer reageer jij daar op?
  5. Wanneer wordt de definitieve aangifte ingediend?

Nú is het juiste moment om deze afspraken te maken, dus: Pak de telefoon!

Tip 3: Hou rekening met de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet (iedereen)

Behalve dat we allemaal inkomstenbelasting moeten betalen, moeten we ook een inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet betalen. Het is een hele mond vol, maar het komt erop neer dat je twee blauwe enveloppen ontvangt. En de inkomensafhankelijke bijdrage zvw kan oplopen tot ruim € 3.000 over 2018. Het is een behoorlijke tegenvaller als je die over het hoofd had gezien. Hou er dus in je hoofd en in je cashflowplanning rekening mee! In tip 10 vertel ik je hoe je berekent hoeveel jij moet reserveren voor de inkomensafhankelijke bijdrage zvw.

Tip 4: Zet het geld apart

Zet maandelijks geld apart zodat de blauwe envelop straks niet als een uiterst onaangename verrassing op de (digitale) deurmat ploft. Wil je weten hoeveel geld je iedere maand opzij moet zetten? Scroll dan snel naar tip 10! Ben je nu te laat om de IB voor 2018 te reserveren? Start dan in ieder geval zo snel mogelijk met de reservering voor de aanslag 2019 zodat je volgend jaar super relaxt de aanslag betaalt!

Tip 5: Vraag uitstel aan

Weet je niet zeker of het gaat lukken om de aangifte tijdig te doen? Vraag dan vóór 1 mei uitstel aan. Dat doe je met het formulier ‘Aanvraag uitstel aangifte inkomstenbelasting’ wat je vindt op de site van de belastingdienst. Veel boekhouders vragen automatisch uitstel aan voor al hun klanten.

Tip 6: Lever alles in één keer volledig en goed aan

Het heen en weer mailen, de vragen als ‘ja maar dat had ik toch al doorgestuurd’ en het checken of alles compleet is, kosten veel geld en tijd. Je bespaart tijd, geld (met gemak honderden euro’s) en ergernis wanneer je alles in één keer, op tijd en goed inlevert:

Alles: Wat ‘alles’ is, verschilt per ondernemer. Je kunt je boekhouder / accountant vragen of hij een standaard aanleverlijstje heeft, maar je kunt die ook zelf maken en aan hem voorleggen.

In één keer: Verzamel alles in een (digitaal) mapje en lever het hele (digitale) mapje in één keer aan. Dan hoeft je boekhouder / accountant namelijk maar één keer te controleren of hij alles heeft. Dat scheelt opnieuw tijd en geld.

Op tijd: Wanneer je een oplever afspraak hebt gemaakt met je boekhouder / accountant (tip 2) dan is het essentieel dat je je hier aan houdt. Een boekhouder / accountant plant jouw aangifte in. Wanneer jij de spullen niet tijdig aanlevert, is het maar de vraag of hij een week later opnieuw tijd voor jouw aangifte kan inplannen. Het is waarschijnlijker dat jouw aangifte opnieuw moet worden ingepland; misschien wel enkele maanden later.

Goed: Het klinkt voor de hand liggend, maar zorg dat je checkt en dubbelcheckt of je alles goed hebt aangeleverd. Het corrigeren van fouten kost altijd onevenredig meer tijd dan het in één keer goed doen. Een fout moet eerst ontdekt worden, daar moet met jou over gecommuniceerd worden, dan moet jij de juiste gegevens opnieuw aanleveren en dan moeten die opnieuw gecheckt worden. Zet die tijdsinvestering af tegen het uurtarief van je boekhouder / accountant en jouw eigen uurtarief en je weet wat de fout kostte…

Tip 7: Bereken vooraf globaal hoeveel je moet betalen!

Sommige ondernemers zeggen: “De aangifte inkomstenbelasting moet je gewoon zelf doen. Makkie. Je vult je getallen in en zet een paar vinkjes en klaar is Kees.” En daar zit een kern van waarheid in, het aangifteformulier van de belastingdienst wijst je de weg. Alleen; als je één vinkje vergeet, kost dat je zo een paar duizend euro. En als je niet weet hoe je de balans moet invoeren, ben je zo een dag (of meer!) aan het zweten boven je computer. De vraag is of je voordeliger uit bent als je de aangifte zelf doet. Wat je wel kunt doen, is voor een paar tientjes globaal uitrekenenhoeveel belasting je moet betalen. Dat geeft rust en inzicht!

Tip 8: Check de aangifte!

En dan komt het moment dat jij conceptcijfers en de aangifte inkomstenbelasting krijgt aangeleverd. Sommige zzp’ers nemen de cijfers door, maar het gros van de zzp’ers gaat uit van de deskundigheid van de expert en denkt ‘het zal wel kloppen’. Niet doen! Je doet daarmee jezelf en je onderneming tekort.  De boekhouder / accountant is ook maar een mens. Hij kan fouten maken. Je bent het aan jezelf en je onderneming verplicht om de aangifte te checken. Om je te helpen met het doen van deze controle, bied ik je graag de training ‘IB voor ZZP in 10 minuten’ aan (tip 10).

Tip 9: Ga na of je privékosten (deels) zakelijk kunt opvoeren

Maak jij privé kosten waar je ook zakelijk baat bij hebt? Zoals je telefoon, de internetaansluiting, een vakblad waar je een abonnement op hebt? Dan kun je die kosten (deels) zakelijk opvoeren. Daarmee druk je de winst en daardoor betaal je minder belasting.

Tip 10: Vergroot je kennis en vul het rekenmodel in! 

Zoals je in bovenstaande tips al las, het is essentieel dat je zelf vóóraf uitrekent hoeveel inkomstenbelasting je over 2018 moet betalen. Je moet weten hoeveel geld je moet reserveren, maar je moet ook de aangifte kunnen checken. Je zult niet de eerste zijn bij wie deze check zo een paarduizend euro oplevert!
Ik heb een zeer toegankelijke en betaalbare training gemaakt. De training kost je een paart tientjes. Als je weet dat sommige ondernemers er een paar DUIZEND euro mee verdiend hebben, is dat geld goed geïnvesteerd!

Het model levert rust op.
Want iedere keer dat je je afvraagt ‘hoeveel belasting zou ik moeten betalen?’ kost het je energie. Iedere minuut die je wakker ligt omdat je piekert over de inkomstenbelasting is verloren energie. Energie die je veel beter kunt benutten!

Het model levert geld op.
Want boekhouders en accountants maken fouten. En dankzij het rekenmodel kun jij straks checken of de boekhouder of accountant niets vergeten is. Je zult de eerste niet zijn die hier honderden tot duizenden euro’s mee verdient.

Het model levert investeringsruimte op.
Want doordat je nu weet hoeveel je moet betalen, kun je daar rekening mee houden en weet je dus precies hoeveel geld je kunt uitgeven aan andere dingen.

Het model levert inzicht op.
Want doordat je met je eigen cijfers aan de slag laat gaan, begrijp je eindelijk hoe het nu zit met aftrekposten, heffingskortingen, fiscale voordelen etc. etc.

Het model levert je onafhankelijkheid op.
Je leert de woorden zodat jij de boekhouder / accountant de juiste vragen kunt stellen. Jij stuurt je boekhouder / accountant aan in plaats van dat je afhankelijk van hem bent.

Bestel de training nu hier: www.IBZZP.nl


Bonustip: Middeling van belasting

Heb jij de afgelopen jaren grote verschillen gehad in inkomen? Was je winst bijvoorbeeld het ene jaar rond de 20.000 euro, waardoor je amper belasting betaalde, en de andere jaren rond de 50.000 euro, waardoor je wel flink in de buidel moest tasten? Dan zou middeling (het middelen van belasting over meerdere jaren) je best wat kunnen opleveren! Vraag je boekhouder of accountant om voor je uit te rekenen of middeling voor jou interessant is!

Heb je een vraag?
Stel je vraag dan hieronder. Dan beantwoord ik hem altijd!

Vond je dit een interessant artikel?
Dan vind ik het super als je het wilt delen via de onderstaande sharebuttons!

9 antwoorden
  1. Harm-Anton Kiefte
    Harm-Anton Kiefte zegt:

    Beste Femke,
    Hopelijk ben ik hier op de juiste plaats met mijn vraag over de aangifte inkomstenbelasting 2018. Mijn vrouw is in 2018 als zzp’er gestart, maar vanwege het urencriterium voldoet zij niet aan de eisen van de belastingdienst om als ondernemer te worden aangemerkt. In 2018 jaar heeft zij een opleiding gevolgd (volledig met zakelijk oogmerk). Mogen de kosten hiervan (ca. 3000 euro) en de reiskosten (ca. 1275 euro, op basis van 0,19 ct/km) volledig worden afgetrokken voor het berekenen van de inkomsten uit overige werkzaamheden?

    Beantwoorden
  2. Godelieve
    Godelieve zegt:

    Hai Femke,
    Dankjewel voor deze tips. Jarenlang zag ik op tegen dit moment van ‘spullen klaar maken’. Eigenlijk doe ik alle dingen die je adviseert. Maar ik wou dat ik dit lijstje zo’n 7 jaar geleden had gehad… Ik heb het nu door schade en schande moeten ontdekken.
    En sinds ik door jou ‘Profit first’ voel ik me pas echt ‘succesvol’ ondernemer. Boekhouden is (bijna) leuk geworden! Enneh: mijn spullen gaan nu, begin maart al naar de accountant, terwijl ik dat ook vaak pas maanden later deed… Kortom: wat doe je mooi werk voor ons ondernemers. Ik ben fan! Groet, Godelieve

    Beantwoorden
  3. Ivan
    Ivan zegt:

    Als ZZP-er blijf ik de belastingaangifte een corvee vinden. Uitstel aanvragen is dan ook het eerste wat ik doe. Sinds vorig jaar heb ik een boekhouder in de arm genomen en mijn ervaring is, dat een goede boekhouder zichzelf terugverdient en vooral een hoop stress scheelt. Mijn administratie is een stuk minder gecompliceerd geworden.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.