De nieuwe EU btw regels en Moss per 1 januari 2015; het drama voor de internetondernemer

Er zijn per 1 januari 2015 forse wijzigingen doorgevoerd in de btw regels voor de verkoop van digitale diensten aan particulieren binnen de EU. (EU btw regels en MOSS). Voor sommige ondernemers (vooral kleine internetondernemers!) leidt dit tot een onaanvaardbare administratieve rompslomp. De gevolgen zijn zo enorm dat kleine ondernemers die zich hebben toegelegd op internetondernemen hier aan onderdoor kunnen gaan.  Op de social media heet BTW MOSS dan ook al BTW MESS. Gek genoeg is het kwartje in Nederland nog niet gevallen. We horen er maar weinig over. Elders, bijvoorbeeld in de UK, laait de discussie hoger op. Ik leg in deze nieuwsbrief zo goed mogelijk uit waar het om gaat en wie het betreft.

Wie moet deze nieuwsbrief lezen:

  • Verkoop je volledig geautomatiseerd digitale diensten (je hebt er zelf geen omkijken naar) via internet? Zoals bijvoorbeeld software, filmpjes, foto’s, E-books, online dagbladen, hosting of online trainingen? Lees dan verder! – Naschrift 20/2/2017: Hier: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/faq_moss_ob6151z2pl.pdf lees ik dat onlinecursussen niet meer onder digitale diensten vallen. Ik ben wel benieuwd wat de definitie van ‘onlinecursussen’ volgens de belastingdienst is – maar het geeft wel degelijk ruimte!
  • Lever je die digitale diensten aan particulieren? Dan raakt deze regel jou, lees dan verder.
  • En heb je klanten in de EU, dus buiten Nelderland? Dan ben je de pineut. Lees dan echt verder!
  • Lever je wel digitale diensten, maar lever je alleen aan ondernemers? Lees dan verder, want je valt (nog) niet onder deze regeling, maar je moet dat wel gaan aantonen. Dus deze regeling raakt je wel!
  • Lever je alleen diensten waar de menselijke factor onderdeel van is? Met andere woorden, de dienst is niet volledig geautomatiseerd? Je geeft bijvoorbeeld een training, of training of e-coaching is onderdeel van je dienst, lees dan vooral verder, maar dan heb je voorlopig nog weinig last van de nieuwe regels.

 

Wat is er veranderd door de nieuwe EU BTW-regels (MOSS)
Wanneer een btw-plichtige ondernemer omzet maakt; moet hij daar btw over afdragen. Doet hij zaken binnen Nederland, dan regelt hij die afdracht eenvoudig via de (meestal) driemaandelijkse btw aangifte. Doet hij zaken buiten Nederland, dan wordt het al snel complexer, want verschillende landen hebben verschillende btw-regels en tarieven. Dus welke regels en tarieven moet je dan hanteren? Binnen de EU was het in principe zo dat je bij verkoop aan particulieren gewoon de btw in rekening brengt die in jouw land (dus waar de verkoop plaatsvindt) geldt. Met andere woorden, als ik iets verkoop aan een particulier in een ander EU-land, dan bereken ik gewoon de Nederlandse 21% btw.
Lever je diensten aan ondernemers in een ander EU land, dan is de dienst belast in dat andere EU land, tegen de daar geldende percentages. Om te voorkomen dat wij van alle EU landen de btw regels moeten kennen, bestaat er de BTW verlegd regel. Je past 0% btw toe en schrijft op je factuur ‘btw verlegd’. De klant (ondernemer) doet dan zelf de btw-aangifte in zijn eigen land. Dat is handig, want zo hoeft iedereen binnen de EU alleen de regels van zijn eigen land te kennen.
Binnen de nieuwe EU-btw regels voor digitale diensten is ALLE BTW BELAST IN HET LAND VAN DE AFNEMER. Dus, gold dat voorheen alleen voor ondernemers, nu geldt dat ook als je een particulier als klant hebt. De BTW verlegd regel geldt nog steeds voor ondernemers, maar, particulieren doen geen btw-aangifte, dus die regel kan helaas niet ingevoerd worden voor particulieren. Het effect is dat jij als verkoper van digitale diensten aan particulieren nu de btw moet aangeven in het land waar je klant woont of is gevestigd. 

Voordat ik verder ga, probeer de impact hiervan even in te schatten. Stel, je hebt een mooi E-book geschreven, in het engels, over Goede voornemens: ‘Ten tips to hold your NewYears resolution’. Dit E-book kost € 20,- en je verkoopt het online. Je hebt een winkelwagentje ingericht, dus terwijl jij in de sportschool aan je eigen goede voornemen staat te werken, stromen de aankopen (en de euro’s) binnen. Het E-book is niet alleen in Nederland een hit, maar dankzij een uitstekende vindbaarheid, heb je ook dagelijks bestellingen uit Ierland, Hongarije, Belgie en Duitsland. Volgens de nieuwe regels moet je nu eerst aantonen wat de verblijfplaats van de koper is. Dat kun je bijvoorbeeld doen op basis van het adres van de vaste lijn (?) en als je dat niet wilt of kunt, kun je dat doen op basis van 3 (drie!) niet tegenstrijdige bewijsstukken zoals het factuuradres, de bankgegevens en het IP adres. Vervolgens moet je uit gaan zoeken hoeveel btw je verschuldigd bent in Ierland, Hongarije, Belgie en Duitsland en moet je dit zelf gaan aangeven in het betreffende land. Maar dan ben je er nog niet, want alle bewijsstukken moet je tien jaar bewaren. Gelukkig (zei ze cynisch) is de MOSS regeling (Mini-One-Stop-Shop regeling) in het leven geroepen. Je meldt je aan bij de Nederlandse belastingdienst, en de Nederlandse belastingdienst regelt voor jou de aangifte en afdracht in het betreffende EU land. Dat klinkt fijn, maar je moet nog steeds zelf uitzoeken wat de verblijfplaats van je klant is en hoeveel btw je in het betreffende land verschuldigd bent. En je moet ook alle bewijsstukken verzamelen en 10 jaar bewaren.

Waarom moet dit anders?
Er werd door grote bedrijven veel geld verdiend door zich te vestigen in landen met lage btw tarieven. Dat was reden voor de Europese Unie om de regels te veranderen. Het is wellicht begrijpelijk dat dit wordt aangepakt, aangezien het ongetwijfeld miljoenen euro’s belastinggeld scheelt, maar het probleem is wel dat dit voor kleine zelfstandigen die digitale diensten leveren de nekslag kan zijn.

De exacte regels 
Op de site van de belastingdienst staat het volgende: Vanaf 1 januari 2015 veranderen de regels voor telecommunicatie-, omroep- en elektronische diensten (digitale diensten). Deze diensten worden dan belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit of uw klant een particulier of ondernemer is.” lees de regels op de site van de belastingdienst.  Lees hier de 100 pagina’s tellende toelichting van de Europese Commissie

Digitale diensten: De regels veranderen (voorlopig) alleen voor digitale diensten. Dat zijn diensten die volledig geautomatiseerd worden geleverd. Denk aan een E-book, foto’s, logo’s, muziek, video’s of software die je via jouw webwinkel volledig geautomatiseerd verkoopt. Op het moment dat er sprake is van menselijke tussenkomst dan gelden deze regels niet en dan blijf je gewoon Nederlandse btw afdragen.
Belast in land van de klant: Er moet btw worden afgedragen in het land waar de koper verblijft. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het allerminst. Want hoe bepaal je die verblijfplaats? Dat doe je volgens de belastingdienst op basis van het de vaste lijn, of bijvoorbeeld de Wifi hotpot, of anders aan de hand van 3 niet tegenstrijdige bewijsstukken zoals het factuuradres, het IP-adres en de bankgegevens. Maar als de klant onderweg is, dan gaat het niet om zijn woonplaats, maar om de plaats waar hij was toen hij het product kocht.
Dus stel dat de Ier uit bovenstaand voorbeeld met de trein onderweg is van Brussel naar Parijs, en hij koopt mijn E-book onderweg, dan moet ik btw afdragen in… België!? 
Particulier of ondernemer: Deze regel geldt zowel voor ondernemers als voor particulieren, maar voor ondernemers kun je de btw verleggen. Dat betekent dat jij op de factuur ‘btw verlegd’ schrijft, en dat je klant (ondernemer) zelf de aangifte doet in zijn eigen land. Hier is niets aan veranderd. De verandering betreft de klant die particulier is. Voor deze klant rekende je voorheen gewoon 21% (nederlandse) btw, en nu moet je de btw rekenen die in zijn land geldt.

De praktische uitvoering: MOSS
Dat dit praktisch bijna onuitvoerbaar is, had men zelf kennelijk ook bedacht. Daarom is de Mini One Stop Shop (MOSS) regeling in het leven geroepen. Je moet je dan registreren bij de nederlandse belastingdienst, en dan kun je alle btw via Nederland aangeven en betalen. De nederlandse belastingdienst regelt vervolgens de aangifte en betaling in de andere EU landen. Als je je niet registreert voor MOSS, moet je je in alle lidstaten waar je klanten wonen registreren, dan moet je daar aangifte doen en daar btw betalen. Hier lees je meer over MOSS.
Maar, of je je nu registreert voor MOSS of niet, 

  • je zult moeten aantonen waar de koper verbleef tijdens de aanschaf
  • je zult zelf moeten uitrekenen hoeveel btw je verschuldigd bent. Er zijn in de EU 75 verschillende btw tarieven!
  • je zult zelf de complete administratie moeten bijhouden

 

Wat kun je dan doen om de administratieve romplomp te voorkomen?
Er zijn eigenlijk maar weinig manieren om te voorkomen dat je een waanzinnige adminstratie moet opbouwen. Enkele opties:
1. Lever geen volledig geautomatiseerde digitale diensten aan particulieren die buiten Nederland wonen. ​Dus;
– zorg dat je klanten ondernemer zijn (vraag hun btw nummer!)
– heb alleen Nederlandse klanten (het lijkt me alleen heel lastig te voorkomen dat mensen die buiten Nederland wonen je product kopen….)
– lever geen volledig geautomatiseerde diensten. Dus; zorg dat er altijd een stukje support bij komt kijken (via e-mail, via een forum) of handel de bestelling en betaling handmatig af.
2. Doe alsof je gek bent en doe de aanname dat al je klanten Nederlands zijn en/of ondernemer zijn en hoop erop dat deze wet niet te handhaven is (of voor kleine ondernemers niet gehandhaafd wordt)…

Ook vraag ik me af, is er nog meer wat we kunnen doen? Heeft het zin om naar de nationale ombudsman te stappen? Kan FNV zelfstandigen iets voor ons betekenen? Er is een petitie, ik heb hem getekend, maar ik heb geen idee wat de waarde daar van is. Wat denk jij?

Een kijkje in mijn keuken…
Terwijl ik dit artikel schrijf, ga ik me steeds meer zorgen maken. Ook over mijn eigen business. Ik ga online trainingen verkopen. Deels met coaching, support en live trainingen, maar ook graag helemaal digitaal. Daar kan ik dus eigenlijk beter niet aan beginnen! Want, hoe ga ik deze nieuwe BTW regels zelf implementeren? Ga ik particulieren verbieden mijn trainingen te kopen? Bizar idee… Ga ik de bewijslast met een korreltje zout nemen? Met andere woorden, beperk ik me tot het registreren van het factuuradres? Wellicht een aanvaardbaar risico. Maar wat dan als ik een bestelling krijg van een klant uit… Finland.. Ga ik dan uren (of dagen) investeren om uit te zoeken hoeveel BTW ik moet afdragen?
Of, zal het misschien allemaal wel loslopen? Wat denk jij? En hoe heeft dit impact op jouw business?

Update 7 januari: Interview BNR nieuwsradio

Op 7 januari 2015 werd ik (nav dit artikel) geinverviewd door BNR Nieuwsradio. Hier luister je het fragment (3 min) terug.

Vond je dit een interessant artikel? Wil je het dan delen, liken of doorsturen? Daar doe je mij een groot plezier mee!
Heb je vragen of suggesties? Reageer dan hier onder mijn blog.

54 antwoorden
    • Femke
      Femke zegt:

      Ik denk dat deze er bij uitstek onder vallen. Het zijn volledig geautomatiseerde digitale diensten. In het document van de EU (100 pagina’s) staan hele lijsten met voorbeelden. Over Apps wordt heel veel gezegd, er is met name veel uitleg over de rol van de inhoudseigenaar en de tussenkomende partij. Het is mij niet helemaal helder hoe dat nu zit. Maar apps an sich vallen wel onder de regeling denk ik.

  1. Stephan Zwanikken
    Stephan Zwanikken zegt:

    Beste Femke,

    Dank voor dit artikel. De nieuwe EU BTW-regels doen heel wat stof opwaaien onder online ondernemers. Als jouw conclusies juist zijn dan stelt me dat wel gerust. Zelf bied ik sinds 2011 online producten aan (o.a. Boekhouden in Excel) die volledig geautomatiseerd worden geleverd en gefactureerd. Gelukkig bied ik wel uitgebreide ondersteuning aan mijn klanten d.m.v. een helpdesksysteem. (Dit is overigens net zo belangrijk voor het opbouwen van een gezonde en normale relatie met jouw klanten). Het openen en aanbieden van een Facebook-groep zou ook kunnen vallen onder ‘menselijk contact’. Gelukkig zijn de meeste van mijn klanten ondernemer, maar starters hebben vaak nog geen BTW-nummer. En nu ik ook in het buitenland actief ben, was dit artikel van jou een welkom bericht. Dank daarvoor.

    • Femke
      Femke zegt:

      Hoi Stephan, graag gedaan.
      En jouw reactie roept ook weer vragen in mij op; maken alle klanten gebruik van je ondersteuning? Ik ben benieuwd hoe de wetgever daar dan tegenaan kijkt. Moet de menselijke inmenging daadwerkelijk gebeuren, of alleen aangeboden worden? Het zou zo maar kunnen dat hier eerst heel veel jurisprudentie over opgebouwd gaat worden. Ik denk dat vooralsnog het belangrijkste is dat jij zelf kunt uitleggen dat het geen 100% digitale dienst is (zoals je dat nu uitlegt). Veel meer kunnen we op dit moment niet toch?

  2. Patrick Andriessen
    Patrick Andriessen zegt:

    Dag Femke,

    Dank je wel voor dit (en andere) duidelijke stuk. Ook ik maak mij zorgen over de nieuwe wet en het verbaasd me ook hoe weinig we hierover gehoord hebben. Niet alleen vanuit de markt, maar ook vanuit de overheid zelf (of ik heb zitten slapen, dat kan natuurlijk ook heel goed).

    Ik heb / had mooie plannen om E-books te gaan verkopen, maar die heb ik voorlopig maar even in de ijskast gezet totdat ik weet wat ik mezelf op de hals haal.

    Wat ik wel weet is dat er inmiddels oplossingen zijn (zoals Taxamo) die de bewijsvoering voor hun rekening nemen en die kunnen integreren met bekende webwinkel software (bijv. WooCommerce en Magento) en Payment Service Providers. Wellicht dat dit een oplossing is.

    We gaan het meemaken 🙂

    Met vriendelijke groet,

    ~ Patrick

    • Femke
      Femke zegt:

      Hoi Patrick, graag gedaan 🙂
      En dank voor je verwijzing naar Taxamo. Die kwam ik idd ook tegen in mijn speurtocht. Van Autorespond begrijp ik ook dat ze eea al aan het herinrichten zijn. Fijn!
      Wel zonde van je E-books. Ga je die ook (veel) buiten Nederland verkopen? Als je je richt op de Nederlandse markt, is het wel heel zonde om je plannen in de ijskast te zetten natuurlijk!

      • Patrick Andriessen
        Patrick Andriessen zegt:

        Ik was juist van plan om de buitenlandse markt op te zoeken, omdat mijn niche wel erg klein is als ik me beperk tot alleen Nederland. Maar wellicht dat ik toch in Nederland begin. ik ga daar nog maar even een paar nachtjes over slapen 🙂

  3. Marieke Blokland
    Marieke Blokland zegt:

    Hoi allemaal,
    Ik verkoop e-courses, waarbij een deel menselijke begeleiding zit, maar ook een deel geautomatiseerd is. Ik lever alleen aan particulieren.

    Ik heb een wordpress site en de speciale VAT MOSS plug in van Taxamo geïnstalleerd. Zoals het er nu naar uit ziet, loopt dat nu gewoon automatisch en wordt er automatisch geregistreerd waar de kopers vandaan komen. Zij geven het land op waar ze vandaan komen en daarbij hoort het bijpassende VAT tarief. Taxamo checkt het IP adres, of dat overeenkomt met het opgegeven land.

    Zoals het er NU naar uit ziet, hoef ik straks per kwartaal maar 1 extra belastingaangifte te doen, dus 2 ipv 1. Namelijk eens per kwartaal de binnenlandse BTW en dan eens per kwartaal de buitenlandse bij het buitenland kantoor. Misschien ben ik wel heel naïef? Maar ik zie vooralsnog geen reden tot paniek. Maar ik ben geen financieel expert, dus wellicht zie ik iets over het hoofd?
    En ik had dit in een avond rond. Wel een lange avond en flink zitten vloeken, uiteraard, maar toch. Even uitzoeken wat de VAT tarieven zijn in Europa, deze in een spreadsheet in mijn webshop inladen, een nieuwe plugin installeren, wat verificatie codes her en der kopiëren en klaar. Iedereen doet echt zo paniekerig, terwijl, als je je er in verdiept, het waarschijnlijk wel meevalt.
    Dit wil overigens niet zeggen dat ik het ermee eens ben, met de nieuwe regeling. Maar iedereen doet net alsof de internetwereld vergaat. Er zijn mensen in de UK die hun webshop op hebben gezegd hierdoor. Sorry, dat ik vind ik gewoon raar. Om bij voorbaat al ten onder te gaan. Ik zou ten alle tijden op “mijn schip” blijven, tot ik echt weet dat het zinkt, niet alleen maar omdat iemand anders roept dat er een lek in zit. 🙂

    • Femke
      Femke zegt:

      Hoi Marieke, wauw wat goed van je! En natuurlijk heb je helemaal gelijk, je zegt het mooi, niet van je schip af gaan omdat iemand anders zegt dat het zinkt!
      Ik ga ook gewoon verder met het verkopen van mijn online trainingen. Het klopt dat er snel technische oplossingen komen (en al zijn). Dankzij de technische oplossingen is het wellicht straks allemaal toch wel te doen. En toch vind ik dat de paniek wel iets groter mag zijn dan dat hij nu is. Je hoort er in nederland amper over. En het heeft weldegelijk een grote impact. Maar, ik zal wel mijn artikel iets uitbreiden met een verwijzing naar diverse oplossingen die worden geboden door de technologie. Dat is wel zo volledig 😉

    • Femke
      Femke zegt:

      Marieke, ik vraag me af, hoe staan de prijzen nu op jouw website? Je bent verplicht om consumentenprijzen incl. btw te vermelden. Als ik uit NL (21%) op jouw website kom, krijg ik dan een andere prijs te zien als wanneer ik uit de UK (25%) op jouw website kom?

  4. Welmoet Babeliowsky
    Welmoet Babeliowsky zegt:

    Hoi Femke,
    Goed artikel, dank daarvoor.

    Ik ben het met Marieke eens dat je je door deze nieuwe maatregelen niet moet laten weerhouden om door te gaan met je online onderneming.

    De regeling is wel vreemd en roept vragen op. Wanneer een Spanjaard in de trein naar Frankrijk zit en daar een bestelling doet, en dus connectie maakt met een netwerk in Frankrijk, gaat de BTW naar Frankrijk! Maar wat maakt dat uit voor je onderneming?

    In onze Autorespond-shoppingcart is het nu zo geregeld dat op grond van het ip-adres duidelijk is uit welk land de particulier komt en daarbij wordt het bijbehorende BTW-bedrag automatisch berekend aan deze klant. Wanneer jij je BTW gaat afdragen, maak je gebruik van een speciale export van al deze buitenlandse betalingen, waar ook het ip-adres en dus het land wordt getoond. Zo voldoe je aan de nieuwe eisen!

    • Femke
      Femke zegt:

      Welmoed, dank voor je reactie, en dank voor het inrichten!

      Ik heb nog dezelfde vraag als die ik aan Marieke stel. Hoe staan de prijzen dan op de website? Inclusief btw? Want dat ben je verplicht bij consumenten. Als ik uit NL (21%) op jouw website kom, krijg ik dan een andere prijs te zien als wanneer ik uit de UK (25%) op jouw website kom?

  5. Gerard Bik
    Gerard Bik zegt:

    bedankt voor de heldere waarschuwing. :- )k zie een gat in de markt ontstaan voor internet providers of programmeurs die software voor een webwinkel aanbieden. Ze kunnen een hoop van de btw ellende voorkomen door in de betalingsmodule de btw percentages van zo veel mogelijk landen voor te programmeren. ook het bepalen van de locatie kan opgenomen worden in de betalingsprocedure.(laat de klant zelf kiezen in welk land hij/zij bestelt.)
    Hopelijk komt er iets dergelijks beschikbaar voordat ik heb bedacht wat ik online kan verkopen…

  6. Femke
    Femke zegt:

    @Welmoed @Marieke en anderen. Het is allemaal nog wat complexer en ingewikkelder dan ik hier boven schreef. Ik ben er nog eens een dagje ingedoken, en het geheel heeft nogal wat haken en ogen. Dit is een helder artikel wat een aantal van deze haken en ogen op een rijtje zet:
    http://euvataction.org/2014/12/20/update-how-not-to-let-eu-vat-ruin-your-christmas-or-your-business/
    Ik hou jullie op de hoogte!
    (Ps: morgen om 6:20 ben ik op BNR nieuwsradio, Tom van ’t Hek interviewt me over dit onderwerp.)

  7. Bart van den Belt
    Bart van den Belt zegt:

    Hoi Femke,

    Wat een duidelijk artikel. Volgens mij moeten zzp’ers en ondernemers vooral doen waar ze goed in zijn. Als je (zoals ik) niet heel veel energie krijgt (understatement) van administratie dan is mijn advies: uitbesteden die hap. Zoek den boekhouder of accountant die hier verstand van heeft en laat die dit werk doen. Bij de meeste shoppingcarts vullen de klanten uitgebreid de gegevens in. Als je deze mailtjes afdrukt en bewaart in een mapje (liefst met csv export) dan heb je volgens mij voldoende ‘bewijslast’ om aannemelijk te maken dat de klant ook echt in het land woont dat is ingevuld door hem of haar.

    Misschien kost het iets keer tijd en dus geld om je boekhouder de hele bubs te laten doen. Dan zul je dus meer ebooks of online trainingen moeten verkopen.

    Je schrijft je zorgen te maken. Niet doen. Jammer van je energie. Die kun je beter besteden aan de artikelen en boeken die je schrijft. Ga zo door: je bent geweldig bezig!

    • Femke
      Femke zegt:

      Hoi Bart, dit is typisch niet iets wat een accountant of boekhouder voor je uit handen kan nemen, omdat er van alles moet worden ingericht ruim voordat er iets gekocht wordt. De accountant of boekhouder kan je helpen met de administratie, maar dit gaat om het inrichten van het verkoopproces, en dat heeft oneindig veel haken en ogen…

      • Barbara Rijskamp
        Barbara Rijskamp zegt:

        Hoi Femke, de MOSS is een belastingmaatregel. Dus lijkt het mij dat een belastingadviseur juist ondernemers kan begeleiden met deze materie. Mijn blog over de MOSS is van november 2014. Overigens is deze maatregel in september 2014 aangekondigd. Het was voor mij geen verrassing. Wel de ophef die er nu over is. Mijn blog had alleen minder impact dan jouw blog 😉 Ik had een iets andere insteek en benaderde de belastingheffing positief: eindelijk gaan Apple en Google belasting betalen! En wat wist een klant van mij (een app-ontwikkelaar) te vertellen? Apple en Google nemen ook nog eens de administratieve lasten over! Hier staat natuurlijk wel tegenover dat je als ondernemer minder geld van hen ontvangt (zij dragen het verschil in belasting af). Prima oplossing, toch? Kunnen de ondernemers doorgaan met waar zij goed in zijn: ondernemen!

        • Femke
          Femke zegt:

          Hoi Barbara,
          Uiteraard, de vraag hoe je de regels moet interpreteren voor jouw specifieke situatie is er bij uitstek een voor een belastingadviseur. Maar @Bart suggerereert dat die adviseur dat dan ook voor je kan oplossen, en dat zie ik niet zo. Daarvoor moet je dan toch echt aan de slag met je winkelwagen etc.
          Ik ben echt niet zo positief als jij. Apple gaat wellicht meer belasting betalen, maar ze gaan ook meer verdienen. Veel kleine ondernemers stoppen met hun diensten of moeten hun diensten via de grote reuzen gaan aanbieden. Die worden er dus alleen maar beter van. Apple heeft trouwens gewoon zijn prijs omhoog gegooid nav deze maatregel. Dus de consument wordt er direct slechter van. De consument wordt er ook slechter van doordat de consument veel minder keuze heeft. Veel (grote) bedrijven zoals Google Helpouts leveren niet meer aan consumenten aan de EU. Hoe worden we daar nu blij van?!
          Heel heel heel veel ondernemers stoppen met ondernemen. Helaas.

  8. Elma de Bruijn
    Elma de Bruijn zegt:

    Femke, alle respect hoe je online-NL warm tracht te krijgen voor dit onderwerp. Belangrijk is ook te kijken naar de werkelijke omvang van het probleem, wie heeft een probleem en hoe kun je het oplossen. Hierdoor stel je veel online ondernemers snel gerust zoals ik ook al heb gedaan. De btw regel is absoluut niet een doodsteek voor dé online ondernemer.
    Het vergt enige detail kennis van de juiste accountant/boekhouder en vooral creativiteit voor oplossingen en die zijn er al. Dichter bij huis dan je denkt.
    Wat mij een stap te ver gaat is dat je beweert dat accountant/boekhouders geen hulp kunnen bieden. De commercie ook niet. Zij hebben de fiscale kennis niet. Het is dus een multidisciplinaire activiteit!

    • Femke
      Femke zegt:

      Hoi Elma,
      Ja, eens, zie ook mijn reactie aan @Barbara. De boekhouders / accountants hebben zeker een belangrijke functie. Ze kunnen alleen de inrichting niet uit handen nemen, wat @Bart suggereerde. En natuurlijk is het niet de doodsteek voor alle online ondernemers. Maar ik krijg steeds meer reacties van vooral de hele kleine ondernemers die hier echt veel last van hebben en die dus ook echt stoppen. Zie bijvoorbeeld het bericht van @Sonja hier onder.

  9. Sonja
    Sonja zegt:

    Hallo Femke,

    Het is fijn om ook een Nederlands stuk over dit onderwerp te lezen. Inderdaad, in Engeland wordt hier veel over gediscussieerd maar in Nederland hoor je er weinig over en de belastingdienst geeft tegenstrijdige antwoorden. Die weten zelf de juiste regels niet.

    In mijn bedrijfje verkoop ik dieren haakpatronen wereldwijd. Ik verkoop ze via online marketplaces zoals Etsy, Ravelry etc. In de regels van de EU (de 100 pagina’s uitleg) staat duidelijk dat die marketplaces verantwoordelijk zijn voor de BTW. Echter, zij weigeren actie te ondernemen. Mijn instelling is, zij horen het te doen dus niet ik. En aangezien ik via de Paypal betalingen die via die sites lopen onmogelijk aan de IP adressen kan komen, kan ik het ook niet ‘goed’ doen. Dit is een versimpeld schema dat de HMRC heeft gemaakt ter verduidelijking:

    https://sonspopkes.files.wordpress.com/2015/01/0981c2a7.jpg

    Neem ik een risico als ik geen MOSS aanvraag, of ligt de verantwoordelijkheid gewoon echt bij die marketplaces?

    Het is triest dat geen drempelbedragen zijn….

  10. Femke
    Femke zegt:

    @Sonja,
    ik krijg de indruk dat vooral heel veel mensen die zich bezig houden met patronen hier last van hebben. Omdat dat echt wereldwijd is, omdat het om kleine marges gaat en omdat het ondernemers zijn die hier geen tonnen mee verdienen? Zoiets?
    Ik durf je vraag niet te beantwoorden. Het is een wespennest. Ik probeer er steeds meer van te weten te komen. Zo snel ik het idee heb dat ik antwoorden heb, laat ik van me horen!
    En, wat mij betreft gaan we naar de Europese Commissie; en gaan we pleiten voor drempelbedragen!
    Succes met je onderneming!

  11. Tony de Bree
    Tony de Bree zegt:

    Duidelijk verhaal, dank je wel. Ik verwacht dat dit gaat leiden tot een nieuwe financiele dienstverlening aan internet ondernemers: internationale fiscale optimalisatie. Iets anders zit er niet op.

    Vg
    Tony
    Auteur ‘Geld verdienen met jezelf’ en jurylid verkiezing Fintech start-up van het jaar 2015.

  12. Sandra
    Sandra zegt:

    Hai Femke,

    Bedankt voor je artikel. Ik maak me ook zorgen om deze regel. Ik ben net begonnen en zag sowieso al op tegen BTW afhandeling, maar nu ik erachter kom hoe ingewikkeld het (geworden) is, met name als je internationaal zaken doet, heb ik het gevoel dat ik beter meteen maar weer kan stoppen.
    Een klein lichtpuntje is jouw opmerking dat de regel (nog) niet geldt als er een menselijke factor in het spel is. Kun je zeggen waar je die informatie gevonden hebt? Ik ben dat nog niet tegen gekomen.
    Ik bouw bijvoorbeeld websites. Websites bouwen wordt eigenlijk altijd als voorbeeld genoemd van een digitale dienst, ook in het 100 pagina’s tellende document. Maar websites bouwen zich nog altijd niet vanzelf, dat doet de programmeur. Dus hoe moet ik dit zien? Digitale dienst of niet?
    Ik ben hier al meer dan 3 weken mee bezig, ten koste van de werkzaamheden die ik zou moeten doen en weet eigenlijk nog niks. En het ergste is: ik heb nog altijd geen boekhouder/administrateur gevonden die hier enig idee over heeft, zodat hij/zij dit van me kan overnemen!

    Vriendelijke groet,
    Sandra Hooghwinkel

  13. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Sandra,

    Een website bouwen wordt niet gezien als een digitale dienst.
    De belastingdienst zegt over digitale diensten het volgende:
    Dit zijn diensten die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Ze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd.

    Voorbeelden:
    onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en –tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software, gebruik van zoekmachines en onlinespelen.

    dat lees je hier:
    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

    Met een beetje pech gaat deze regel vanaf 2016 alleen ook voor alle andere diensten gelden die digitaal verkocht worden.
    Je hoeft je echt geen zorgen te maken wanneer je zelf websites bouwt. Het is ook klantspecifiek neem ik aan? Geen zorgen dan! (voor nu…)

    • René Sarbach
      René Sarbach zegt:

      Hallo Femke,

      Dank voor dit duidelijke en interessante artikel.

      “Met een beetje pech gaat deze regel vanaf 2016 alleen ook voor alle andere diensten gelden die digitaal verkocht worden.”
      Ook op andere plaatsen heb ik geluiden vernomen dat deze BTW-regels in de nabije toekomst ook voor niet volledig geautomatiseerde leveringen, en zelfs voor de levering van fysieke producten, zouden kunnen gaan gelden. Ik vraag me daarbij af of dit slechts geruchten zijn (en waar komen ze dan vandaan?) of dat er daadwerkelijk plannen zijn om dit door te voeren. Heb jij hiervoor aanwijzingen vanuit officiële bronnen? (ik heb ze nog niet kunnen vinden).

      Hartegroet, René Sarbach

      • René Sarbach
        René Sarbach zegt:

        Aanvulling:

        Navraag bij een specialist op dit gebied bij de Nederlandse belastingdienst heeft geleerd dat er vooralsnog geen plannen zijn in de hierboven beschreven richting. Mijn conclusie is daarom dat deze geluiden gebaseerd zijn op ongefundeerde geruchten.

  14. Diana
    Diana zegt:

    Hallo Marieke,

    Dank je voor de financiële informatie voor zzp ers. Na het lezen ervan heb ik een vraag. Ik werk als coach en lever onder andere online coaching aan.
    Ik heb klanten in het buitenland oa Indian en New York.

    Op mijn site schrijf ik mijn tarief incl 21% BTW. Klopt dit wel voor buitenlandse klanten (ondernemers) buiten EU die mijn diensten afnemen? Geldt dan de plaats van levering, dus NL, voor het bepalen van het BTW tarief?

    Het maakt het zo ingewikkeld, vind ik. Schrijf je dan op €100 incl BTW, terwijl de klant €100 volledig moet betalen en niks kan met deze uitsplitsing en ik als ondernemer €79 verdien.

    Ben benieuwd hoe jij hier naar kijkt.
    Alvast bedankt voor je reactie!
    Hartelijke groet,
    Diana

  15. Femke
    Femke zegt:

    Dag Diana,
    Om je vraag te kunnen beantwoorden moet je iets specifieker zijn. Zijn de online trainingen helemaal online? Is er geen enkele persoonlijke begeleiding door jou? Hoe lever gaat de bestelling, betaling en facturatie? Is daar ook geen handmatige handeling voor jou in nodig? Wie zijn de klanten? Zijn dat particulieren? En lever je alleen buiten de EU of ook binnen de EU?

    Als het 100% digitaal is en de klanten zijn particulieren, en je levert binnen de EU, dan val jij onder deze nieuwe regels. Dan moet je je aanmelden bij de belastingdienst voor MOSS. Je moet dan bedragen incl. btw gaan vermelden met het btw percentage wat voor jouw klant geldt.

    Maar, NY en India vallen niet in de EU. Dus dan val je niet onder deze regels.
    Kijk dan hier: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/

    succes!
    grt Femke

  16. Arend
    Arend zegt:

    Bedankt voor dit uitstekende artikel. Ik val van de ene verbazing in de andere en ben behoorlijk pissig op deze regeling. Ik was van plan om een stukje software internationaal aan te bieden, maar de moed zakt mij met deze bureaucratische regeling behoorlijk in de schoenen.

  17. Bram
    Bram zegt:

    He Femke,

    Mooi dat hier in NL ook wat aandacht voor komt. Ik ben het absoluut niet eens met eerdere posters die zeggen dat het ‘wel meeevalt’.

    Het best-case scenario is handelen binnen de EU. Ja, je hebt meer administratie, bewaarplicht, etc maar dat is op te lossen met eerder aangedragen oplossingen als Taxamo of een goede boekhouder.

    De problemen ontstaan naar mijn idee pas als je verder kijkt dat Europa. Verkopen in India, de VS, Rusland, etc wordt pas echt de hel op aarde. Nu moet je in al die landen je registreren voor BTW, hun regels bij gaan houden, naleven, informatie aandragen in de door hun voorgeschreven manier.

    Dat gezegd hebbende, vraag ik me af of er een manier is om “gratis” online diensten te leveren gekoppeld aan een normaal product, zeg eetstokjes. Ik verkoop jou eetstokjes voor E75,- en stuur die ook daadwerkelijk naar je op. Bij deze eetstokjes krijg je (hoe apart) gratis toegang tot een online product, gewoon omdat ik zo aardig ben. Ik heb die dienst toch gemaakt en verdien nu mijn kost met ontzettend prijzige eetstokjes dus ik kan het weggeven.

    Lijkt me leuk om daar de eerste jurisprudentie over te zien 🙂

    Groeten,
    Bram

  18. gctwnl
    gctwnl zegt:

    Ik verkoop elektronisch boeken wereldwijd dus ook in de EU en heb hier ook mee te maken. Het kost mij weinig moeite omdat de (zeer betaalbare) web-kassa die ik gebruik (http://getdpd.com) hier automatisch ondersteuning voor heeft ingebouwd. Dus aan het eind van het kwartaal draai ik een MOSS-rapport uit en dat is het dan wel. Alle transacties hebben de juiste gegevens als ze ooit eens willen controleren.

    Het zou inderdaad geen doen zijn om dat allemaal zelf bij te houden en te regelen.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Mooi! Er komen inderdaad steeds meer werkbare oplossingen. Je bent alleen dan wel verplicht je aan te sluiten bij een systeem, waar vaak ook kosten aan verbonden zijn.

  19. Sander
    Sander zegt:

    Beste Femke,

    Dank voor je duidelijke artikel!

    Paar vraagjes nog? Hoe zit het met leveringen buiten de eu? Overal staat dan neem contact op met de dienst on het buitenland. Mijn Chinees is echter wel eens beter geweest ?. Hoe valt dit te organiseren?

    Andere vraag – hoe sterk is deze ‘escape’ om een niet ‘100%’ digitale dienst te leveren? Bijvoorbeeld in mijn ecourse geef ik de mogelijkheid om huiswerk te uploaden waar ik persoonlijk feedback op geef? Of ik modereer een forum en deelname van dit forum is onderdeel van het product dat ik verkoop?

    Groet

    Sander

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Ha Sander,
      Vraag 1: Diensten buiten de EU; het punt is dat het afhankelijk is van zowel het land als de dienst of het product waar de BTW afgedragen moet worden. Omdat dit ingewikkeld is (zoals je zelf al aangeeft) zijn er binnen de EU afspraken gemaakt. de zogenaamde verleggingsregels. maar doe je zaken buiten de EU, dan moet je je er echt in verdiepen. Er is op de site van de belastingdienst een tooltje, maar dat is ook maar globaal. Waarschijnlijk ontkom je er niet aan een fiscalist te raadplegen.
      Vraag 2: Tja… mijn beste antwoord is: Je moet het zelf kunnen uitleggen en beargumenteren. Ik zou het aandurven (vooral gezien de commotie rondom dit onderwerp) om te beargumenteren dat jouw ecourse dus niet 100% digitaal is. Hoe meer je het feedback geven op het huiswerk als onderdeel van de cursus maakt, hoe sterker je staat. Maar goed… er is geloof ik nog geen jurispredentie. Dus het is afwachten geblazen.

  20. Flori
    Flori zegt:

    Hallo Femke

    Wij verkopen online cursussen Photoshop en Photoshop Elements. Op zich gaat alles inderdaad geheel digitaal, maar we beantwoorden wel veel vragen via de mail, ook van buitenlandse (meestal belgische) klanten. In de praktijk kost die btw moss aangifte verschrikkelijk veel tijd. En ook nog geld omdat de boekhouder het ook invoert eens per jaar a 60 euro per uur.
    Zou het handig zijn als we bij de verkoop melden dat we altijd per mail te bereiken zijn? Of zullen we er huiswerk bij geven?
    Of is er al enig zicht op dat kleine ondernemers hier niet meer aan mee hoeven te doen? Wij doen al die moeite voor hooguit 25 euro per maand aan btw in het buitenland.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Flori,
      Ja, wat een ellende. Het kost je dus vooral tijd en geld…
      Ik weet niet precies wat je bedoelt met melden dat je per mail bereikbaar bent. Of bedoel je dat het dan niet onder een digitaal product valt? Ik ben bang dat dat geen verschil maakt. Het is nog steeds een digitaal product in mijn optiek. Huiswerk; tja, dat durf ik echt niet te zeggen. Dan moet je gaan interpreteren. Ik ben onvoldoende expert in de materie om in te schatten hoe die interpretatie uitvalt. Je zou er een cursus van kunnen maken incl. een persoonlijk element, maar dan wordt het een totaal ander product en ik neem aan dat je dat niet wilt. Ik heb recent niet vernomen dat er iets gaat veranderen aan de wet.

  21. René Sarbach
    René Sarbach zegt:

    Het is nog gekker in het door jou geschetste voorbeeld Femke: “.. stel dat de Ier uit bovenstaand voorbeeld met de trein onderweg is van Brussel naar Parijs, en hij koopt mijn E-book onderweg, dan moet ik btw afdragen in… België!?”.
    De regels zeggen nl. dat als jouw klant in Parijs ingestapt is, je in Frankrijk BTW af moet dragen, ook al reed de trein op het moment van aankoop misschien in België(!).

    Voor mijn klanten gebruik ik overigens in principe het door de klant opgegeven woonadres en zijn bankrekeningnummer om te bepalen in welk land BTW af te dragen. Zijn deze tegenstrijdig, bv. een Belgisch adres en een Nederlandse bankrekening of andersom, dan bepaal ik het aan de hand van het gebruikte IP-adres dat door ieder systeem van geautomatiseerde verkoop tegenwoordig wel geleverd kan worden. Dat is voor een relatief kleine internetondernemer m.i. een inspanning waar men redelijkerwijs genoegen mee kan nemen bij een eventuele controle.

  22. Esther
    Esther zegt:

    Hoi Femke, dank voor je artikel! Ik heb nog een basic vraag aan jou (ik kan het antwoord helaas niet op internet vinden): vallen online trainingen altijd onder het 21% BTW tarief? (ook al zijn het trainingen die vallen onder beroepsonderwijs, en die dus vrijgesteld van btw aangeboden kunnen worden. Mits je je registreert bij het CRKBO natuurlijk). Alvast bedankt voor het antwoord!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Esther,
      Graag gedaan! Ik begrijp je vraag niet helemaal. Een training die vrijgesteld is van btw, die kan niet tegelijkertijd 21% zijn. Kun je je vraag nog verder toelichten?
      Groet Femke

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] *Lees het hele artikel van Famke Hogema ‘De nieuwe EU BTW regels en MOSS drama voor de internetondernemer‘ […]

Reacties zijn gesloten.