Waarom geven experts zo graag dingen gratis weg? De marketingpiramide geeft het antwoord!

Ik gaf je al een gratis training om je uurtarief te berekenen, ik verloot een gratis programma ter waarde van € 547,- en binnenkort kun je nog een hele toffe gratis training bij me volgen.

Ik kan me voorstellen dat je je ondertussen afvraagt of ik ook nog wel eens wat verkoop. Terechte vraag. En, inderdaad, ik investeer flink de laatste tijd. Waarin vraag je je af? Nou, onder andere in mijn experstatus en het verzamelen van fans. Daarover meer in het artikel van deze week over de marketingpiramide. Maar voordat je daar over leest:

Wil jij ook een gratis programma ter waarde van € 547.- winnen? Dat kan door de enquete hier in te vullen. In Februari lanceer ik mijn online training ‘Onderneem Financieel Succesvol’ en om te zorgen dat deze optimaal aansluit bij jouw wensen en behoeften, heb ik er veel baat bij als je de enquete invult. Ik vind dat zelfs zo belangrijk, dat ik onder alle invullers een gratis programma ter waarde van € 547,- euro verloot! Dus; wil je meedingen; vul dan  de enquete in.
Ik zou vandaag het gratis programma verloten, maar om jou nog kans te geven mee te dingen, doe ik dat zondagavond.

Vanaf volgende week kun je gratis cadeaus van de DolDwazeWeggeefDagen dowloaden; van mij en 6 andere landelijke experts. Deze experts delen hun kennis om jou te helpen nog succesvoller te worden in je business. Hier zitten echt onwijs mooie en waardevolle cadeau’s tussen. Hou je mailbox begin volgende week in de gaten!

Wil je de gratis training ‘Bereken je uurtarief en verdien wat je waard bent nog volgen? klik hier voor meer informatie en om je aan te melden

Na al deze cadeau’s weggegeven te hebben, leg ik je nu uit waarom ik (en al die anderen) eigenlijk zo graag dingen weggeven:

De marketingpiramide
Dienstverleners lopen al snel tegen de grenzen van hun verdienstrategie aan. Wanneer je bijvoorbeeld als adviseur, webdesigner, trainer, coach of virtual assistant werkt en je factureert de klant volgens het ‘uurtje-factuurtje’-model, dan kun je eenvoudigweg maar zoveel verdienen als je uren maakt. Wil je meer verdienen? Dan moet je óf meer uren maken, óf een hoger tarief vragen. Maar het houdt een keer op. De marketingpiramide daagt je uit om je kennis en ervaring in concrete producten te vertalen, en die producten in te delen in high-end-, low-end- en middle-end-producten.


High-end-producten

High-end-producten staan letterlijk aan de top van je piramide. Het zijn dure, exclusieve producten die je kunt verkopen omdat jij de expert bent in dat wat je doet. Je kunt hierbij denken aan vip-dagen: dagen waarop je één op één met je klant werkt en je de klant enorme toegevoegde waarde biedt. Wanneer je je focust op het verkopen van high-end-producten, heb je minder klanten nodig om toch goed te verdienen.

Middle-end-producten
Middle-end-producten zijn producten die goedkoper geprijsd zijn en die daarmee voor grotere groepen toegankelijk zijn. Middle-end-producten zijn bijvoorbeeld groepstrainingen. Klanten van je middle-end-producten kunnen uiteraard ook vip-dagen van je gaan afnemen, waarmee je middle-end-producten een verkoopkanaal zijn voor je high-end-producten.

Low-end-producten
Low-end-producten zijn gratis producten. Het zijn bijvoorbeeld gratis e-books of webinars die je aanbiedt via je website of je nieuwsbrief. Klanten ontvangen deze gratis producten door hun e-mailadres achter te laten, zodat je ze kunt uitnodigen voor middle-end- of high-end- producten. Low-end-producten zijn een fantastische manier om expertstatus en naamsbekendheid te genereren en een nieuwsbriefbestand op te bouwen.

Meer lezen over verdienmodellen? Laura Babeliowsky van Bouw een Bloeiend Bedrijf weet er alles vanaf.

Wil je reageren op dit artikel? Dat kan in de comments. Ik antwoord altijd op vragen.

Hartelijke groet,
Onderneem Financieel Succesvol,

Femke Hogema