5 Tips voor je aangifte Inkomstenbelasting over 2014
Vóór 1 mei 2015 moet je de aangifte inkomstenbelasting over 2014 indienen. Hoe doe je dat nu handig en zonder dat het je teveel tijd en geld kost? Daar over gaat deze nieuwsbrief!
Tip 1: Besluit of je het zelf doet, of dat je het uitbesteedt
Om je te helpen deze keuze te maken, heb ik vier vragen voor je:
1. Vind je het leuk het zelf te doen?
2. Heb je voldoende inzicht in de cijfers als je het uitbesteedt?
3. Heb je voldoende kennis om het zelf te doen?
4. Hoeveel geld mag het kosten?
Heb je er zin in om het zelf te doen? Vind je het leuk een cursus te volgen om te leren hoe je het zelf doet? Go for it! Het geeft je veel inzicht en voldoening wanneer je zelf je IB-aangifte doet. Lees dan vooral Tip 4, 5 en 6!
Heb je er helemaal geen zin in om het zelf te doen? Vind je het prima om er gemiddeld minimaal € 1.000,- aan uit te geven om het uit te besteden? Helemaal goed! Lees dan vooral Tip 3 nog even heel goed door, want Tip 3 bespaart je veel geld en ergernis.
Tip 2: Vraag uitstel aan
Als jij (of je boekhouder, accountant of administratiekantoor) niets doet, dan moet je vóór 1 mei belastingaangifte doen. Uitstel aanvragen doe je door middel van 1 telefoontje. Als je vóór 1 mei uitstel aanvraagt, krijg je uitstel tot 1 september 2015.
Uitstel vraag je aan door te bellen met 0800-0543. Uitstel aanvragen kan ook schriftelijk of digitaal. Je hebt je burgerservicenummer nodig.
Ben je aangesloten bij een accountant of administratiekantoor? Dan wordt er waarschijnlijk automatisch uitstel voor je aangevraagd. Check dit voor de zekerheid wel even!
Tip 3: Maak heldere afspraken en lever alles in één keer volledig aan (bij uitbesteden)
Heb je besloten dat je niet zelf je IB-aangifte doet? Dan adviseer ik je hele heldere afspraken te maken met je boekhouder of accountant over wie doet wat wanneer.
Het heen en weer mailen, de vragen als ‘ja maar dat had ik toch al doorgestuurd’ en het checken of alles compleet is, kosten heel (heel) veel geld en tijd. Je bespaart tijd, geld en ergernis wanneer je vooraf de volgende zaken afspreekt:
1. Wanneer lever jij alles aan?
2. Wat lever je dan precies aan?
3. Wanneer ontvang jij het eerste concept van de cijfers en de vragen die de boekhouder / accountant nog voor je heeft?
4. Wanneer reageer jij daar op?
5. Wanneer wordt de definitieve aangifte ingediend?
Nu is het het juiste moment om deze afspraken te maken!
Ik heb een super handig bestand voor je waar je helpt om deze afspraken te maken!
Meld je hier links naast aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt het bestand en nog veel meer handige downloads gratis.
In dit bestand staan onder andere de documenten die je allemaal moet aanleveren.
Tip 4: Bereken de fiscale winst (bij zelf doen)
Heb je besloten het zelf te doen? Gaaf! Je zult merken dat het je veel voldoening en veel inzicht geeft.
Wanneer je zelf je aangifte doet, is het van belang dat je de fiscale winst goed berekent. Bij het correct berekenen van de winst kijk je niet naar wat je gefactureerd hebt, of hoeveel geld je hebt ontvangen of betaald, maar je kijkt naar de daadwerkelijk geleverde diensten en producten en de daadwerkelijk gemaakte kosten.
Heb jij in 2014 een dienst geleverd die je pas in 2015 factureert (gefactureerd hebt)? Dan behoort de omzet toch tot de omzet van 2014.
Heb je in 2014 zaken vooruit gefactureerd? Dus je moet de dienst of het product nog in 2015 leveren? Dan hoort de omzet tot de omzet van 2015.
Ook voor de kosten gaat iets soortgelijks op. Heb je in 2014 een dienst of product afgenomen, waar je nog geen rekening voor hebt gehad? Die kosten moet je wel in 2014 meenemen.
Verder moet je onder andere rekening houden zaken zoals afschrijvingen, dubieuze debiteuren en voorraden.
Wil je leren hoe je zelf een perfecte winst- en verliesrekening en balans opstelt? Doe dan mee aan de training ‘Zelf je jaarrekening opstellen’ op 13 februari a.s.
Tip 5: Maak een balansdossier (bij zelf doen)
Behalve dat je fiscale winst moet kloppen, moet ook je balans helemaal kloppen. Het is handig om een balansdossier aan te leggen waarbij je per balanspost (vaste activa, debiteuren, bank, eigen vermogen, leningen, crediteuren etc.) een specificatie opstelt. Dit betekent dat je het bedrag wat op de balans staat gaat toelichten. Je moet exact kunnen toelichten waaruit het bedrag bestaat. Wanneer je geen boekhoudkundige achtergrond hebt, behoeft dit wel enige toelichting en uitleg. Tijdens de training ‘Zelf je jaarrekening opstellen in 1 dag’ leg je onder begeleiding van mijzelf en Ronald Oenema (registeraccountant) je eigen balansdossier aan. We leren je bij elk item precies wat je moet doen om te zorgen voor correcte cijferes en een volledig dossier.
Tip 6: Laat mij je helpen (bij zelf doen)
Mijn laatste tip; doe het de eerste keer niet helemaal alleen! (Ps – voor een klein bedrag helpen we je na het volgen van deze training(en) ieder jaar weer!)
Ronald en ik geven samen twee trainingen om je te helpen eerst zelf je jaarrekening op te stellen, en daarna zelf je IB aangifte te doen.
Voordeel:
Bij aanmelding tot 20 februari krijg je automatisch 10% vroegboekvoordeel bij aanmelding voor de training ‘Zelf je IB aangifte doen in 1 dag’
Volg je beide trainingen? Dan krijg je op beide trainingen 10% voordeel. Voer bij de trainging ‘Zelf je jaarrekening opstellen‘ dan couponcode Jaarrek in.
Ik help je ook in 2015 graag met het bouwen aan een Financieel Succesvol Bedrijf!
Wil je overleggen of deze trainingen voor jou geschikt zijn en of je over voldoende voorkennis beschikt? Mail mij dan, ik bel je volgende week graag om te overleggen!
Ken jij ondernemers voor wie dit interessant is? Wil je dit artikel dandelen, tweeten of liken?
Daar doe je mij een groot plezier mee!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!